از قندهاى مصنوعى تا رنگ‌هاى افزودنى؛ از دشمنان کبد خود غافل نشوید

یک متخصص گوارش و کبد گفت: بیش از ۹۰ درصد از دارو‌ها و سموم در کبد و کلیه متابولیسم می‌شود؛ از ساده‌ترین استامینوفن تا دارو‌های گیاهی از طریق کبد دفع می‌شود.

شهرام آگاه متخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مواد آسیب رسان به کبد و راه‌های مراقبت از آن اظهار کرد: کبد یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های بدن است که در متابولیسم مواد درونی مثل قند، چربی‌، پروتئین‌، ویتامین‌ و جذب برخی مواد حاد مانند داروها و سموم نقش دارد؛ از این رو سلامت کبد هم تحت تاثیر تغذیه و نوع مواد غذایی دریافتی و هم تحت تاثیر داروها و سموم ورودی به بدن قرار دارد.

وی ادامه داد:  بیش از ۹۰ درصد از داروها و سموم در کبد و کلیه متابولیسم می‌شود و بنابراین بسیاری از داروها و سموم بر روی کبد تاثیر دارد؛ اگر بخواهیم این موارد را نام ببریم لیستی بسیار طولانی خواهد شد، ساده‌ترین استامینوفن تا داروهای گیاهی از طریق کبد دفع می‌شود. در این بین فردی که دچار مشکل کبدی است باید تا حد امکان از داروها و مسکن ها استفاده نکند.

دشمنان کبد خود را بشناسید

آگاه ادامه داد: مصرف الکل یکی از عوامل بسیار موثر بر تخریب کبد است؛ زمانی که الکل وارد بدن می‌شود توسط کبد متابولیسم شده و در نتیجه این فرایند، ماده‌ای آزاد می‌شود که باید توسط خود کبد جذب شود؛ مجموع این فعل و انفعالات باعث آسیب به ساختار کبد می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین بیماریهای کبدی اختلال کبد چرب است که 2 نوع الکلی و غیر الکلی دارد؛ نوع الکلی که از اسم آن مشخص است بر اثر مصرف الکل به وجود می‌آید؛ در نوع غیر الکلی که بسیار شایع است و ارتباط زیادی با چاقی و اضافه وزن دارد، چربی موجود در بافت بدن باعث افزایش احتمال ابتلا به کبد چرب می شود؛ بهتر است با داشتن فعالیت ورزشی و تغذیه مناسب از این اختلال جلوگیری کنید.


بیشتر بخوانید: بیماری سیروز کبدی چیست و چه درمانی دارد؟


این متخصص گوارش و کبد با بيان اينكه  قندهاى مصنوعى و رنگ‌هاى افزودنى اصلى ترين دشمنان کبد هستند، تشریح کرد: برخی ویروس‌ها و عفونت‌ها می‌تواند به کبد آسیب برساند؛ ویروس‌ها به 2 گروه تقسیم بندی می‌شوند؛ گروه اول ویروس‌هایی که مستقیم به کبد آسیب می رساند یا به عبارتی ویروس‌هایی که مکانیزم خود آنها بر حمله بر کبد استوار است، اصطلاحا این ویروس‌ها را هپاتیت می‌نامیم که انواع مختلف آن با حروف a تا g  نامگذاری می شود؛  گروه دوم از ویروس‌ها هپاتیت نیستند اما به طور غیر مستقیم بر کبد تاثیر دارد؛ مانند ویروس cnb و ebn؛ برخی از باکتری‎ها و عفونت‌های خونی نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم آثار ناخوشایندی بر کبد دارد.

دشمنان کبد خود را بشناسید

وی درباره راه‌های مراقبت از کبد تشریح کرد: توجه داشته باشید که هر دارویی ممکن است بر سلامت کبد اثر بگذارد پس اگر فردی مشکل کبدی دارید بهتر است پزشک خود در جریان این موضوع قرار دهید؛ سموم وارد شده به بدن بخصوص الکل‌ها تاثیر زیادی بر تخریب کبد دارند، این سموم فراوان در محیط و غذاها وجود دارند و فرار کردن از آنها کار ساده‌ای نیست اما بهتر است مراقبت‌های لازم را انجام دهیم و در خوراک‌ها غذا‌های دریافتی محتاط باشیم.

آگاه افزود: همچنین برای جلوگیری از انتقال ویروس هپاتیت در مواردی که واکسن آن وجود دارد استفاده از واکسن بهترین راه پیشگیری از بیماری است؛ کسانی که مشکل کبدی دارند حتماً باید به طور مرتب چکاپ شود زیرا سبک زندگی نامناسب امروزه  احتمال ابتلا به مشکلات کبدی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار