سیمان سمنگان به فرآوری گیاهان دارویی تغییر کاربری می‌دهد

رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: آستان قدس رضوی از ادامه طرح سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان منصرف شده و زیرساخت‌های این طرح به فرآوری گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، هادی حسینی رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: جواز تاسیس طرح سیمان سمنگان، در سال ۸۰ صادر و اجرای آن از سال ۸۶ آغاز شد، اما از سال ۹۲ تاکنون متوقف بوده است.

وی مشکل اصلی توقف طرح را پرداخت نشدن تسهیلات عنوان کرد و افزود: با توجه به وضعیت فعلی تولید سیمان در کشور و تامین نشدن منابع مالی طرح سیمان سمنگان، ادامه اجرای آن فاقد توجیه اقتصادی است و به همین دلیل آستان قدس رضوی، برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرده است.

رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: این طرح ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای رسیدن به این مرحله در آن مقطع زمانی، ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

حسینی افزود: آستان قدس رضوی برای تکمیل اجرای سیمان سمنگان نیازمند ۲۴ ممیز ۸ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی بود که باید به صورت سندیکایی پرداخت می‌شد.

وی تصریح کرد: قرار بود تسهیلات ریالی توسط بانک ملی و تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن پرداخت شود، اما این اعتبار پرداخت نشد.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: پیگیری‌های زیادی برای احیای این طرح انجام شد، اما تسهیلات در زمان اجرا، پرداخت نشد و اکنون آستان قدس اعلام کرده که جهت سرمایه گذاری را تغییر داده و فرآوری گیاهان دارویی را جایگزین تولید سیمان می‌کند.

حسینی، ظرفیت و قابلیت خراسان شمالی برای سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی را بسیار مناسب دانست و گفت: طرح اولیه فرآوری گیاهان دارویی آماده شده و در چند ماه آتی مجوز‌های لازم در این خصوص صادر می‌شود.

رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ما نیز از اقدام آستان قدس رضوی برای فرآوری گیاهان دارویی استقبال می‌کنیم، زیرا در این شرایط، اجرای کارخانه سیمان توجیه اقتصادی ندارد.

بر اساس این گزارش ظرفیت سیمان سمنگان، تولید ۳۷۰۰ تن سیمان تعریف شده و قرار بود با بهره برداری از این طرح برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد شود.

در استان خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی شناسایی شده است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی هزار و ۲۸۵ هکتار با تولید هزار و ۹۲۰ تن است که عمدتا شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.
انتهای پیام/ط
منبع / ایرنا


تغییر کاربری سیمان سمنگان مانه و سملقان به فرآوری گیاهان دارویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.