معرفی پهپاد بدون سُکان ایرانی؛

پرنده‌ای که متخصص جنگ الکترونیک است

تغییر زاویه بالک در خروجی موتورها، جایگزین سُکان برای هدایت و جهت گیری این پهپاد است.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان و دانشمندان صنعت دفاعی کشور از ابتدای پیروزی انقلاب و به ویژه در دوران جنگ تحمیلی، با توجه به اهمیت بسیار بالای استفاده از پهپادها، شروع به طراحی، ساخت و توسعه آنها کردند و طی سالهای اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیری در این حوزه بوده ایم. چند هفته گذشته در نمایشگاه  دستاوردهای علمی نیروهای مسلح از چند نمونه  دستاوردهای علمی و فناوری بسیج رونمایی شد که یکی از این دستاوردها پهپاد بدون سکان VTCU133 بود که توسط یکی از اعضای سازمان بسیج علمی کشور طراحی و ساخته شده است.

منتشر نشود//پهپاد بدون سکان

اولین پهپاد بدون سکان ایران

مهم ترین قابلیت این پهپاد، بدون سکان بودن آن است که آن را از سایر پهپادها متمایز می کند. برخلاف سایر پهپادها که برای هدایت آنها از سکان ها و سطوح کنترلی استفاده می شود، هدایت و جهت گیری این پهپاد با استفاده از تغییر زاویه بالک‌ در خروجی موتورها صورت می گیرد. می توان از این پهپاد در ماموریت های شناسایی در مسافت‌های طولانی، حمل و بکارگیری سیستم جنگ الکترونیک رادار هوایی و همچنین پشتیبانی واحد‌های رزم هوایی استفاده کرد. از دیگر ویژگی های راهبردی این پهپاد، دارابودن قابلیت تغییر زاویه و سرعت در محفظه موتور این پهپاد است. طبق اعلام سازنده این پهپاد، نوع عمودپرواز آن نیز بزودی ساخته خواهد شد.

منتشر نشود//پهپاد بدون سکان

طراح و سازنده این پهپاد در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از جزئیات طراحی و ساخت این پهپاد می‌گوید. وی جزئیات بیشتری از این پهپاد را بیان می کند و  می گوید در ساخت این پهپاد بیشتر در زمینه هدایت، کنترل و پایداری آن متمرکز شده‌ایم. کنترل و پایداری پهپاد‌های مشابه از ستون کنترلی و استابلایزر بهره می‌برند، اما در این طرح هرگونه قطعه متحرک از روی بال حذف شده و وظیفه تغییر جهت پرواز و هدایت پهپاد بر عهده موتور‌ها قرار می‌گیرد.

منتشر نشود//پهپاد بدون سکان

مزیت تغییر جهت پهپاد از طریق بالک‌های موتور

سازنده این پهپاد بدون سکان همچنین درباره نحوه تغییر جهت توسط موتور‌های پهپاد عنوان می‌کند که موتور‌ها در تمامی پهپاد‌ها وظیفه اصلی جلوبرندگی پهپاد را برعهده دارند، اما در طراحی این پهپاد با معرفی تکنیک تغییر بردار رانش موتور، گشتاوری که پهپاد برای پایداری پرواز نیاز دارد از طریق موتور تامین می‌شود.  این نخبه بسیجی در ادامه از مزایای این طرح می‌گوید که مزیت این طرح حذف قطعات روی بال پهپاد است که پس از تست تونل باد، با حذف سکان پروازی، قدرت پروازی آن تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

منتشر نشود//پهپاد بدون سکان

اما به صورت کلی نکته مهمی که در طراحی و ساخت پهپاد ها اهمیت زیادی دارد موارد مربوط به موضوع ایمنی پروازی آن است. ممکن است سایر پهپاد‌ها با قرارگیری در شرایط نامساعد جوی، به علت سنگینی جریان هوا روی بال‌ها، کنترل پروازی و عملکرد خوبی نداشته باشند.  ولی در این پهپاد، کنترل پرواز و هدایت پهپاد بر عهده بالک‌های کناری موتور‌ها قرارداشته و موتور به کمک این بالک‌ها، نقش مهمی در هدایت پهپاد و روند پروازی آن دارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در ساخت این پهپاد، انجام کنترل پروازی است که از طریق موتور انجام می‌گیرد و کاربر هیچ نگرانی بابت انحراف و یا تغییر مسیر آن ندارد.

این پهپاد ابتدا در نمونه کوچک طراحی و ساخته شد و پس از گذراندن تست‌های موفقیت آمیز پرواز، این طرح در ابعاد و با مواد مختلف طراحی و ساخته شده است.

پهپاد بدون سکان در ابعاد‌ی که از آن رونمایی شد، پیش تر تست پرواز و فرود خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و در این زمینه قابلیت‌های مناسبی دارد. البته پهپادی که تست‌های خود را با موفقیت گذرانده از جنس فوم و کامپوزیت ساخته شده، اما پهپادی که رونمایی شد از  جنس (پی ال اِی) ساخته شده و انرژی مورد نیاز این پهپاد از طریق انرژی الکتریسیته و باتری تامین می‌شود

نمونه عمود پرواز در راه است

مراحل تحقیق و توسعه این پهپاد بدون سکان  با موفقیت به پایان رسیده و قرار است مدل عمود پرواز آن هم طراحی و معرفی شود. البته گروه سازنده، پیش از این هم تجربه ساخت هواپیما‌های عمود پرواز  تجاری سازی شده را هم داشته اند و قرار است تا تکنولوژی پهپاد بدون سکان و تکنولوژی هواپیما‌های عمود پرواز را با هم ترکیب کنند.

منتشر نشود//پهپاد بدون سکان

بدنه پهپاد‌ی که در نمایشگاه  دستاوردهای علمی نیروهای مسلح رونمایی شد با سفارش هوافضای سپاه و فرماندهی این نیرو  سردار حاجی زاده از جنس PLA طراحی و ساخته شده بود. البته این نمونه نیمه حرفه‌ای بوده و باید باقی مراحل طراحی و ساخت خود را هم تکمیل کند، زیرا نمونه رونمایی شده در ابعاد تحقیقاتی ساخته شده بوده و نمی‌توان با این بدنه، تعداد سورت‌های پروازی زیاد انجام داد.

سازندگان پهپاد گفته اند که اگر تِست‌های این پهپاد در ابعاد بزرگ‌تر موفق باشد، پهپاد بدون سکان حتما به مرحله تجاری سازی نهایی خواهد رسید و در عرصه نظامی هم به کار گرفته خواهد شد.

 پهپاد‌ها امروزه جایگاه مهمی در قدرت نظامی کشور‌های مختلف دنیا به خود اختصاص داده‌اند. آن‌ها با تکیه بر توان اجرای عملیات در شب و روز و در مناطق دور و نزدیک بر ضد اهداف ساکن و متحرک در تمام شرایط آب و هوایی، امکان پرواز‌های هدایت شونده از دور و یا تمام خودکار را دارند.

انحصار تکنولوژی پهپادی شکسته شد

این هواپیما‌ها به دلیل ویژگی‌هایی نظیر عدم نیاز به پایگاه‌های بزرگ و ثابت، سادگی تعمیر و نگهداری، به کار گیری آسان، نداشتن ضایعات انسانی در صورت هدف قرار گرفتن، امکان استفاده از فناوری پیشرفته در ساخت و مزایای دیگر، نظر مشتریان نظامی و غیرنظامی را به خود جلب کرده و کشور‌های جهان به شکل گسترده‌ای در این عرصه سرمایه گذاری کرده اند که برخی از این مبالغ در حدود  چند میلیارد دلار است.

مطالعه روند تکاملی پیشرفت در صنعت پهپادی کشور نشان می‌دهد متخصصان این حوزه پس از ساخت اولین پهپاد‌های یکبار مصرف در سال ۱۳۶۵ در طول سال‌های اخیر چنان شتابی به رشد این صنعت دادند که انحصار تکنولوژی منحصر به فرد آمریکا و سایر کشور‌ها در این صنعت شکسته شده است. به طوری که صنعت دفاعی کشور پنج مدل از جدیدترین پهپاد‌ها را فقط در نیمه اول سال ۹۲ در حالی رونمایی کرد که بیشترین هجمه تحریم‌های غیر منطقی در همین سال بر علیه ملت و اقتصاد کشور تحمیل شده بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: پهپاد ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۱ تير ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
مهر
۱۹:۳۱ ۱۳ دی ۱۳۹۷
دمشون گرم انشالله بهتر از F35 رو بسازن .چه با صدا ،ویا چه بی صدا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۱۱ دی ۱۳۹۷
بنظر شما اینهاییکه در رابطه با ساخت این پهپاد منفی میدن از کدام نوع از دشمنان ایران و ایرانی هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۳۱ ۱۰ دی ۱۳۹۷
این فقط یک نمونه اولیه هست نمونه اصلی شبیه این که عملیاتی شده ودر عملیات انهدام علیه تکفیری های سوریه شرکت کرده وحتی بمب هدایت شونده پرتاب کرده این تکنولوژی بومی هست ولی تکنولوژی پهباد عمل کننده در سوریه مهندسی معکوس ار کیو 170 بود . از نوع بمب افکن ساخت هوا فﺽا سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۰ دی ۱۳۹۷
اونی که گفته صداش آدمو کر میکنه پس رادار گریز نیست بهتره صدای f35 یا b2 رو هم بشنوه:|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۰ دی ۱۳۹۷
این که صدای زیاد داره ، همینجوری که دوستمون فرمودند به علت نزدیک بودن و کمی ارتفاع هست که در اصطلاح میگن پرنده در دید خلبانه، والا اگه بالای 6000 پا پرواز کنه هیچ صدای شنیده نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۰ دی ۱۳۹۷
این که صداش کر میکنه آدمو
کجاش پنهان کاره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۰ دی ۱۳۹۷
وقتی اطلاعات کافی نباشه همین میشه.وقتی در ارتفاع بالا پرواز کنه اصلا صدایی و راداری اونو ره گیری نمیکنه.تازه این هنوز مرحله آزمایشی طرحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۰ دی ۱۳۹۷
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۷
بنظر میاد از رنگ های جاذب رادار و مختل کننده رادار توش استفاده شده تا تو رادار کمتر دیده شه یا دیده نشه(رادارگریز) چون سیاهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۰ دی ۱۳۹۷
آفرین.
آخرین اخبار