استان فارس با تولید ۹.۹ دهم درصد محصولات کشاورزی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: این استان با تولید بیش از ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی با تولید ۹.۹ درصد محصولات کشاورزی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده که سهـم شاغلان در بخش کشـاورزی فارس ۲۰.۶ دهم درصد بوده و ۴۰ درصد ارزش دلاری صـادرات غیرنفتی این استان است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی استان فارس شامل: فناوری، اقتصادی، عوامل اجتماعی و خاک و اقلیم است، افزود: تراز آب زیرزمینی فارس با کاهش سالانه حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب روند رو به نزول دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس بیان کرد: رویکرد ما مدیریت سازگاری با خشکسالی بوده و در این راستا بهبود عرضه آب شیرین، افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی و کاهش مصرف آب از دیگر راهکار‌ها است.

قاسمی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای مدیریت منابع آب زیر زمینی و سطحی را برعهده دارد، تصریح کرد: مدیریت افزایش بهره‌وری آب، از زمان قرار گرفتن آب در مزرعه با جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: شاخص بهره‌وری فیزیکی آب کشاورزی، مقدارکیلوگرم محصول تولید شده به مقدار مترمکعب آب مصرفی بوده که بر این اساس روش‌های ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در افزایش میزان محصول با ثابت نگه‌داشتن میزان آب مصرفی، کاهش میزان آب مصرفی با ثابت نگه‌داشتن محصول و یا افزایش میزان محصول و کاهش میزان آب مصرفی بوده که بیشتر کار‌ها در همین حوزه سوم خلاصه می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: براساس بیلان شرکت آب منطقه‌ای فارس، میزان مصرف آب کشاورزی ۸ میلیارد مترمکعب بوده که با توجه به میزان تولید تا کنون بهره‌وری فیزیکی آب کشاورزی حدود ۱.۱۷ کیلو گرم بر متر مکعب است و در برنامه افزایش بهره وری فیزیکی آب کشاورزی هدف ارتقاء بهره‌وری آب کشاورزی تا ۱.۲۱ کیلوگرم بر متر مکعب بوده که به این ترتیب در آب کشاورزی ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: اقدامات این سازمان را به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شود، که در بخش سخت افزاری تغییر الگوی کشت، اقدامات به زراعی، اقدامات به نژادی، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و توسعه عملیات مختلف آب و خاک در دستور کار قرار گرفته و در بخش نرم افزاری برنامه ریزی استراتژیک در همه زیربخش و محصولات مختلف، فعالیت‌های آموزشی ترویجی برای توانمندسازی کشاورزان و اجرای نظام نوین ترویج و تشکیل کارگروه آب کشاورزی، کارگروه سازگاری با خشکی، کمیته حفاظت و بهره‌برداری از آب زیرزمینی اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: برنج به غیر از استان‌های گیلان و مازندران، در سایر استان‌ها ظرف مدت سه سال باید از الگوی کشت حذف شود، و در این سه سال نیز اگر کشتی انجام شود باید به صورت خشکه‌کاری، آبیاری قطره‌ای و تجهیز چاه‌ها به کنتور‌های حجمی باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: در شرایط تحریم نباید کوچکترین خدشه‌ای به تامین امنیت غذایی وارد شود، و از این رو نیازمند تشریک مساعی متخصصین، دانشگاهیان، محققین و کارشناسان بخش خصوصی و دولتی در جهت مدیریت سازگاری با خشکسالی هستیم و این سازمان از نظرات عالمانه، کمک‌های فکری و نقد‌های همگی استقبال می‎کند.

گفتنی است در این سمینار علیرضا سپاسخواه رئیس مرکز مطالعات خشکسالی دانشکده کشاورزی شیراز، دستاورد‌های مطالعات این مرکز و نتایج پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سال ۱۳۷۹ در ارتباط با کاشت زعفران را ارائه داد.

انتهای پیام/ت

فارس رتبه دوم در تولید محصولات کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار