معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

زمان آزمون دفاتر خدمات سلامت اعلام شد

فرهادی گفت: آزمون سراسری دفاتر خدمات سلامت توسط انجمن علمی بهداشت محیط ایران برای ۴۸۰۰ متقاضی برگزار می‌شود.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: در آیین نامه اجرایی قانون اصلاح مواد خوردنی، آرایشی و بهداشتی که مبنای عمده فعالیت‌های حوزه ایمنی غذا در سطح عرضه است دو ماده اصلی گنجانده شده است یکی از آن‌ها ماده ۲۴ است که در آن واحد‌های صنفی موظف هستند نقاط بحرانی بهداشتی واحد‌های صنفی خودشان را شناسایی کنند و در ماده ۲۵ تاکید شده است که باید این موارد شناسایی شده به دستگاه ناظر گزارش شود، به این معنا که قبل از ورود بازرس حاکمیتی به واحد صنفی آن واحد باید نوع خدمات و محصولات عرضه شده در واحد صنفی خودش را به دستگاه ناظر معرفی و ضمانت‌های لازم را در جهت سلامت آن محصولات اعلام کند و بازرس حاکمیتی باید‌ها و نباید‌ها را بررسی می‌کند.

چگونگی انتخاب واحد صنفی برای بازرسی

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: به منظور تحقق ماده ۲۴ چند راه برای واحد صنفی گذاشته شده است و برای انتخاب این راه‌ها نیز واحد صنفی می‌تواند به اختیار خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند که یا خودش در صورت احراز صلاحیت این کار را انجام بدهد یا فردی که چنین تخصصی دارد را بکار بگیرد.

فرهادی در ادامه گفت: وزارت بهداشت در این راستا بستری را تحت عنوان دفاتر خدمات سلامت آماده کرده است. این دفاتر به صورت پایلوت توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران در استان تهران عملیاتی شده و دستاورد‌های خوبی داشته است.

وی ابراز کرد: واحد صنفی می‌تواند از دفاتر خدمات سلامت، خرید خدمات کند و طبیعتا خرید خدمات نیز براساس بهای خدمات صورت می‌گیرد، وزارت بهداشت نیز تا جاییکه ممکن بوده است سعی کرده تا واحد صنفی هزینه کمی را برای این امر پرداخت کند.

تاسیس دفاتر سرمایه گذاری با هزینه ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی 

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص فعالیت دفاتر خدمات سلامت توضیح داد: این دفاتر با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی تاسیس می‌شود و هیچ گونه درآمد و برگشت مالی برای وزارت بهداشت ندارد و هیچ اعتبار دولتی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شود و تمام گردش مالی این دفاتر باید در سامانه معتبر بانکی کشور و با ارائه شناسه قبض و شناسه پرداخت انجام شود به این معنا که این دفاتر هیچ گونه ارتباط مالی با واحد صنفی نباید برقرار کنند.

فرهادی با بیان اینکه پس اجرای پایلوت و از ۱۸ مهرماه ۹۷ فراخوان عمومی در جهت ثبت نام متقاضیان تاسیس این دفاتر صادر شد افزود: برای بارگذاری مدارک تا پنجم آبان ماه به متقاضیان تاسیس این دفاتر مهلت داده شد و تعداد دفاتر مورد نیاز نیز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه مشخص شد و متقاضیان براساس این نیاز ثبت نام کردند.

بیش از ۴ هزار متقاضی برای تاسیس ۲۰۰  دفتر خدمات سلامت

وی با اشاره به اینکه برای تاسیس ۲۰۰ دفتر در سطح کشور حدود ۴۸۰۰ متقاضی ثبت نام کردند، ابراز کرد: آزمون سراسری دفاتر خدمات سلامت ۲۲ آذرماه ۹۷ توسط انجمن علمی بهداشت محیط ایران در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، مشهد، بابل، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرمان، گیلان و همدان برگزار می‌شود و معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، حراست وزارتخانه و دانشگاه‌ها نیز برای برگزاری این آزمون در شرایطی ایمن همکاری‌های لازم را خواهند داشت.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: کسانی که ۶۰ درصد نمره این آزمون را کسب کنند از بالا به پایین رتبه بندی می‌شوند و کسانی که نمره لازم را کسب کنند برای گزینش نهایی به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند. همچنین افراد پذیرفته شده دو ماه فرصت دارند تا دفاتر خدمات سلامت را در مکان‌های مورد نظر راه اندازی کنند تا برای آن‌ها پروانه فعالیت صادر شود، در غیر اینصورت از افراد ذخیره استفاده می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین دوره آموزشی برای آن‌ها توسط انجمن علمی بهداشت محیط ایران تحت نظارت و معیار‌ها و ضوابط اعلامی وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار