کاهش حدود ۶ هزار تنی صادرات سیب درختی از اصفهان

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت : صادرات سیب از اصفهان از حدود ۹۵۰۰ تن در سال گذشته به ۳۶۰۳ تن در هفت ماهه سال‌جاری رسیده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فرهاد حاجی مرادی مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان اصفهان در مورد کشورهای مقصد صادراتی سیب درختی اصفهان، اظهار کرد: کشور های امارات ، پاکستان ، کویت ، هند ، عمان ، ارمنستان ، عراق ، بحرین ، قطر و سودان از خریداران اصلی سیب درختی اصفهان هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان سیب درختی اصفهان در شهرستان سمیرم تولید می شود، افزود: سال گذشته تولید سیب درختی در استان اصفهان ۲۲۰ هزار تن بود، اما امسال میزان تولیدات این محصول به ۱۲۰ هزار تن رسیده است، بنابراین کاهش زیاد تولید سیب درختی در کشور سبب کاهش صادرات سیب ایران نیز شده است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: قیمت سیب درختی نه تنها در اصفهان بلکه در کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است زیرا خصوصیت محصولات کشاورزی این است که کوچک ترین تغییر در میزان تولید آنها منجر به افزایش یا کاهش قیمت آنها خواهد شد.

حاجی مرادی با بیان اینکه سیب درختی امسال، به مرحله کیفی مناسب برای صادرات نرسید، گفت: صادرات سیب از اصفهان از حدود ۹۵۰۰ تن در سال گذشته به ۳۶۰۳ تن در هفت ماهه سال‌جاری رسیده که البته صادرات این محصول در کل کشور نیز کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: علت اصلی کاهش تولید سیب در اصفهان، خشکسالی و منابع آبی محدود این استان است و استان های دیگر نیز که سیب تولید کرده اند به علت سرمازدگی کاهش تولید سیب را تجربه کرده اند و قابل توجه است که آذربایجان غربی به عنوان قطب سیب کشور بیشترین ثبات را در قیمت سیب داشته است

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود : مدیریت در خرید میوه و خرید از واحد های میوه فروشی عمده فروش از مواردی است که در کاهش قیمت هزینه های خانواده ها تاثیر گذار است، به همین جهت واحدهای میوه فروشی عمده ای در سطح شهر به وجود آمده تا مردم با خرید از آنها، مجبور به صرف هزینه های گزاف برای خرید میوه نباشند.

وی با اشاره به نقش واسطه ها در افزایش قیمت میوه، تصریح کرد: نقش عوامل توزیع در گرانی قیمت سیب درختی، انکارناپذیر است زیرا در موارد زیادی احتکار این محصول به کمبود آن در بازار و افزایش قیمت آن منجر شد.

انتهای پیام/م

تولید سیب درختی در استان اصفهان ،پارسال ۲۲۰ هزار تن ، امسال ۱۲۰ هزار تن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار