تدوین دانشنامه جامع احادیث طبی با نظارت آیت‌الله مکارم شیرازی

طرح تدوین دانشنامه جامع احادیث طبی در دیدار اعضای کارگروه نظام سلامت در اسلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با آیت‌الله مکارم شیرازی، بررسی و تایید شد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در دیدار اعضای کارگروه نظام سلامت در اسلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با آیت‌الله مکارم شیرازی که در دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در قم برگزار شد،  محمود نجابت و حجت‌الاسلام عبدالرضا محمودی، اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات قرآن و حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با ابلاغ پیام وزیر بهداشت مبنی بر حمایت وزارت بهداشت از پروژه‌های علمی مرتبط با علوم اسلامی و علوم سلامت که با تایید مراجع عظام تقلید و مشارکت استادان برجسته حوزه و دانشگاه انجام گیرد، کلیات طرح تدوین دانشنامه جامع احادیث را ارائه کرد.

مرتضی مجاهدی، دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت نیز نمونه هایی از آثار علمی استادان حوزه و دانشگاه را که در راستای شروع گفتمان بین رشته‌ای علوم دینی و علوم سلامت با هدف استفاده منطقی و روشمند از آموزه‌های اسلامی در حوزه سلامت منتشر شده است، به معظم له تقدیم کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با استقبال از اجرای طرح تدوین دانشنامه گفت: این طرح، کار مهمی است و البته پر زحمت که نیاز به دقت فراوان دارد.

کتاب‌های طب اسلامی بررسی و نقادی نشده‌اند

ایشان با تاکید بر اینکه تا کنون اقدامی اساسی در این زمینه انجام نشده است، افزود: برخی، کتاب‌هایی از جمله طب‌الرضا و طب‌الصادق را منتشر کرده‌اند، اما بررسی کامل و نقادی روی آنها انجام نشده و اگر این طرح اجرا شود، بسیار خوب است.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین تاکید کرد: در کنار این کار باید مشورتی هم با طب جدید انجام شده و تفاهم لازم صورت گیرد و علاوه‌ بر اینها تجربه شدن آنها و تاییدشان به‌وسیله تجربه هم مهم است.

ایشان با بیان اینکه بر انجام کار نظارت خواهند داشت، افزود: روایات را فصل‌بندی کرده و هر موضوع را جداگانه و به صورت منسجم بررسی کنید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با ابراز امیدواری برای موفقیت در اجرای طرح، آن را خدمت خوبی دانسته و تاکید کرد: امروز گروه‌های زیادی که قطعا برخی صلاحیت ندارند، دنبال این کارها و طب سنتی راه افتاده‌اند و تضادهایی مشاهده می‌شود که البته علم با علم تضاد ندارد، بلکه علم با جهل دارای تضاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار