یک قدم تا خورشید؛ اولین تصاویر فوق العاده از ستاره خورشید به ثبت رسید

کاوشگر پارکر در ادامه مسیر ماموریت به سوی خورشید با استفاده از دوربین فوق پیشرفته نصب شده برروی بدنه اش تصاویری فوق العاده از خورشید به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کاوشگر فوق پیشرفته پارکر در فاصله ۱۶.۹ میلیون مایلی (۲۷.۱ میلیون کیلومتری) از خورشید قرار دارد و موفق به ثبت تصاویری فوق العاده از بزرگ‌ترین ستاره منظومه شمسی شده است.

کاوشگر خورشیدی پارکر درماه آگوست به سوی خورشید پرتاب شد و اکنون تصاویر و داده‌های ارزشمندی از خورشید به زمین ارسال می‌کند. در بدنه این کاوشگر سپرحرارتی ویژه‌ای نصب شده است که سبب محافظت کاوشگر از حرارت و اشعه‌های خطرناک ناشی از ستاره خورشید می‌شود.


کارشناسان امیدوارهستند ماموریت پارکر بتواند اطلاعات ارزشمندی برای کمک به درک فرآیند‌های مرموز درستاره خورشید دراختیار آن‌ها قراردهد.

محققان اعلام کرده اند کاوشگر پارکر اکنون به موقعیتی از خورشید رسیده که تاکنون هیچ کاوشگر ساخت بشر به آنجا دست نیافته است. از جمله اهداف ناسا در بررسی ستاره خورشید به وسیله کاوشگر خورشیدی پارکر، می‌توان علت ایجاد درجه حرارت بالا درسطح ستاره خورشید، توفان و باد‌های خورشیدی و نیز اجزای تشکیل دهنده ذرات خورشید را نام برد.


یکی از ابزار‌های فوق العاده قدرتمند که در کاوشگر خورشیدی پارکر نصب شده است نوعی ابزار به نام WISPR است که بخش‌هایی از آن درعکسی که پارکر از خورشیدگرفته مشخص است.

خورشید و اتمسفر آن از پلاسما ساخته شده اند که ترکیبی از ذرات باردار مثبت و منفی است که در دما‌های بسیار بالا از هم جدا شده اندو هردو درکنار خطوط مغناطیسی حرکت می‌کنند.

این مواد از خورشید به فضای اطراف فوران می‌کنند و باد‌های خورشیدی را به وجود می‌آورند.

درصورت ادامه یافتن موفقیت آمیز ادامه سفر کاوشگر پارکر به سوی خورشید، در آینده فاصله این کاوشگراز خورشید به حدود ۶ میلیون کیلومترخواهد رسید.


کارشناسان بازه زمانی ماموریت کاوشگر پارکر را در حدود ۷ سال اعلام کرده اند.

پیش ازاین نزدیک‌ترین کاوشگر زمینی، حدود ۲۷ میلیون کیلومتر به خورشید نزدیک شده بود. به گفته محققان کاوشگر پارکر با سرعت شگفت انگیز ۸۵۲۹۵.۲۳۲ کیلومتر برساعت به سوی خورشید در حرکت است.

کاوشگر پارکر از نوعی گرانش حرکتی برای نزدیک شدن به ستاره خورشید استفاده می‌کند که درآن از گرانش سیاره زهره استفاده می‌شود.
گرانش زهره سبب کاهش سرعت کاوشگر پارکر می‌شود و اجازه می‌دهد درفاصله ایمن ۳.۸ میلیون مایلی (۶.۱۱۵۵۱ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید باقی بماند.


هزینه ساخت کاوشگر خورشیدی پارکر حدود ۱.۵ بیلیون دلار شده است که آن را به یکی از گران قیمت‌ترین کاوشگر‌های فضایی دست ساخته بشر تبدیل کرده است.

این کاوشگر درنهایت به سرعت ۴۳۰ هزار مایل درساعت می‌رسد و درطول هفت سال ماموریت خود ۲۴ بار به دور ستاره خورشید می‌چرخد.


مقایسه سرعت کاوشگر پارکر با هواپیما‌های زمین این است که می‌تواند درعرض کمتر از دو دقیقه فاصله لندن تا نیویورک را بپیماید.

در زمان نزدیک شدن به خورشید، این کاوشگردرمعرض دمایی برابر با ۱۳۷۱ درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد، اما به دلیل وجود سپرحرارتی درمقابل آن مقاومت خواهد کرد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

 ثبت تصاویر شفاف کاوشگر پارکر از ستاره خورشید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار