خانه تاریخی مدرس بخشی از تاریخ معاصر کشور است

بخشدار مرکزی شهرضا با اشاره به این‌که خانه تاریخی مدرس بخشی از تاریخ معاصر کشور است، بر اقدامات لازم برای احیای باغ‌ها و بافت مسکونی روستای اسفه برای تبدیل به روستای گردشگری تاکید کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین بهزادفر بخشدار مرکزی شهرضا امروز در نشست خبری با خبرنگاران  با اشاره به سفر معاون بنیاد مسکن انقلاب کشور به شهرضا و بازدید از روستاهای آن ، اظهار کرد : با توجه به بازدید انجام شده از خانه شهید مدرس در روستای اسفه مقرر شد در کارگروه ملی «بررسی و تصویب روستاهای هدف گردشگری» مصوب شود تا بتوان اعتبارات لازم را برای مرمت و بازسازی دریافت کرد و چنانچه در کارگروه ملی مصوب شود، با مشاور طرح قرارداد بسته  تا طراحی اولیه این روستا حاصل شود.

وی با اشاره به این‌که خانه تاریخی مدرس بخشی از تاریخ معاصر کشور است، افزود: گردشگران می‌توانند در تمام فصول سال در روستای اسفه حضور داشته باشند، بنابراین باید تمام اقدامات لازم برای احیای باغ‌ها و بافت مسکونی روستا برای تبدیل به روستای گردشگری انجام شود.

بخشدار مرکزی شهرضا با اشاره به بازدید از طرح گردشگری روستای اسفرجان، افزود: در این بازدید قول مساعد داده شد تا برای این روستا از محل اعتبارات ملی، اعتبار اختصاص داده شود و به دنبال آن  از منابع ملی برای توسعه گردشگری در این روستا کمک شود.

بهزادفر با اشاره به قول یک میلیارد و 500 میلیون تومانی معاون بنیاد مسکن انقلاب کشور به شهرستان شهرضا ، بیان کرد : از مصوبات این سفر اختصاص یک و نیم میلیارد تومان و با تخصیص ۱۰۰ درصد از محل اعتبارات ملی و اختصاص قیر و پول نقد به شهرستان شهرضا بود.

وی با بیان این‌که در مجموع ۳۵ روستا در دو شهرستان شهرضا و دهاقان وجود دارد، تصریح کرد: در استان اصفهان ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار هست و نسبت آن چیزی حدود 2.5 درصد است و در مقایسه با کل کشور مجموع تعداد روستاهای دو شهرستان یک هزارم کل تعداد روستاهای کشور است.

بخشدار مرکزی شهرضا با بیان این‌که تعداد کم روستاهای دو شهرستان دهاقان و شهرضا هم چالش و هم فرصت، اضافه کرد: این مسأله در بحث شاخص تخصیص اعتبارات یک چالش است اما می‌توان به عنوان یک فرصت به آن نگاه کرد تا بر روی این روستاها تمرکز داشته باشیم و برنامه‌ریزی برای توسعه ویژه داشته باشیم و از فرصت‌های موجود، نهایت بهره‌برداری را بکنیم.

بهزادفر با تأکید بر این‌که برای بهبود وضعیت اقتصاد روستاها نیازمند بهبود زیرساخت‌های آن هستیم تا در بحث گردشگری زمینه‌های توسعه این صنعت فراهم شود، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین چالش‌های فراروی روستاییان بحران آب و فقر منابع آبی است که در شهرستان شهرضا تلاش شده با اتخاذ تدابیر کارشناسی تا حدودی با آن مقابله شود.

وی با تأکید بر این‌که 23 روستای شهرستان شهرضا دارای ظرفیت و قابلیت توسعه گردشگری است، اذعان کرد: برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر باید صنعت توریسم و گردشگری را در روستاها تقویت کنیم، این امر جمعیت قابل توجهی را به روستاهای شهرضا باز می‌گرداند.

بخشدار مرکزی شهرضا با اشاره به این‌که باید در راستای مقابله با بحران خشکسالی تغییر الگوی کشت در روستاهای شهرستان شهرضا دنبال شود، افزود: در این راستا در روستای اسفرجان پرورش گل محمدی آغاز شده و دولت به سرمایه‌گذارانی که در روستاها ایجاد اشتغال کنند، تسهیلات خوبی پرداخت می‌کند.

بهزادفر با بیان این که روستاهای شهرستان شهرضا به هزار و 900 تن قیر برای آسفالت‌ریزی نیاز دارند، ادامه داد: زیرسازی‌هایی که انجام شده، ممکن است در فصل زمستان به علت بارش‌ها، زمین دوباره به حالت اول خود باز گردد که نیاز به دوباره کاری است و همه زحمت‌ها از دست می‌رود.

وی تخصیص قیر یارانه‌ای را در مقایسه با نیاز روستاهای شهرستان شهرضا بسیار کم دانست و عنوان کرد: از سوی بنیاد مسکن حدود ۹۰ تن قیر یارانه‌ای به دهیاری‌ها برای آسفالت‌ریزی داده خواهد شد که تنها پاسخگوی کمتر از ۱۰ درصد نیاز روستاها برای آسفالت است.

بخشدار مرکزی شهرضا با بیان این‌که بین ۱۸ هزار تا ۲۵ هزار تردد در محور اصلی شمال به جنوب و شهرضا به آباده ثبت شده است ، اظهار کرد : باید از این ظرفیت بیشترین استفاده را در راستای توسعه  اقتصاد روستاها داشته باشیم.

انتهای پیام/م

پای گردشگران به خانه مدرس باز می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار