ساجدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پیروزی های انصارالله در تراز جهانی و موفقیت های این گروه

هویت جدید انصارالله در تراز جهانی موفقیت بزرگی برای این گروه استکارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به رسمیت شناختن گروه انصارالله و هویت جدیدی که به دست آورده، موفقیت بزرگی برای این گروه در تراز جهانی است.


به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در آخرین نشست صلح یمن که با حمایت سازمان ملل در استکهلم سوئد برگزار شد، دو طرف منازعه در این کشور تصمیم به آتش بس گرفتند؛ در این نشست تصمیم بر این گرفته شد تا محاصره این کشور شکسته شود تا بتواند به گرسنگان این کشور غذا و به مجروحان و بیماران امداد رسانی کنند و از طرف دیگر دو طرف اعلام کردند تا زندانیان و اسیران جنگی را ب یگدیگر مبادله کنند. به گفته مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، این دور از گفت‌وگو‌ها «بارقه‌ای از امید» را پیش می‌کشد!

بسیاری امیدوارند پس از این آتش بس، دو طرف منازعه به توافقات جامع تر رسیده و صلح کامل در این کشور برقرار شود.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اینکه آیا آینده انصارالله امید بخش است یا خیر، اظهار کرد: اگر به میزان دریافتی‌ها و واگذاری‌های یمن و در واقع به میزان دریافتی‌های انصارالله نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که می‌تواند اتفاقات امیدبخشی در راه باشد.

وی در ادامه افزود: نخستین امتیازی که انصارالله گرفت شکسته شدن محاصره بود بنابراین از حالا به بعد می‌توانیم شاهد متوقف شدن مرگ و میر در اثر قحطی و گرسنگی در یمن باشیم؛ دوم اینکه قرار شد دولت ائتلافی‌ اسرایی که دراختیار خود دارند را تحویل دهند بنابراین تعداد زیادی از اسرای یمنی که در اختیار عربستان بودند آزاد خواهد شد؛ سوم رسیدن انواع کمک به یمنی‌ها و چهارم این است که آنها انصارالله را به عنوان طرف مقابل و برای مذاکره به رسمیت شناختند؛ تا امروز این گروه برای ائتلاف به عنوان گروهی اپوزیسیون  شناخته می‌شد،  ولی وقتی که مذاکرات نشست صلح به جای بلژیک در سوئد برگزار شد به معنای به رسمیت  شناخته شدن گروه انصارالله است و هویت جدید آنها در تراز جهانی بوده و این موفقیت بزرگی برای این گروه محسوب می شود و من امیدوارم که این آتش‌بس بتواند مقدمه تشکیل دولت جدید در یمن را پایه‌ریزی کند.

ساجدی درباره توافق طرفین منازعه در یمن عنوان کرد: دو طرف منازعه در یمن برای توافق به یکدیگر نزدیک شده‌اند، البته عربستان هم به شدت به این آشتی نیازمند است؛ زیرا ریاض در بحث خاشقچی به شدت محکوم شده است، گنگره در بحث خاشقجی به شدت عربستان را محکوم کرده بعلاوه در بحث قطر، یمن، سوره، عراق و ایران سعودی‌ها شکست خوردند، تاریخ انقضا بن‌سلمان فرا رسیده است و همین روزها است که از مقام ولیعهدی خلع شود. بنابراین مجبور است که امتیاز دهد تا حداقل از منجلاب یمن نجات پیدا کند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه عربستان  علارغم اعلام آتش بس در یمن و 24 ساعت بعد از توافق، مجددا این کشور را بمب باران کرد، توضیح داد: در زمان بعد از قطعنامه 598 که به معنای آتش‌بس بین تهران و بغداد بود، صدام تا آخرین لحظه به بمباران ایران ادامه می‌داد. زیرا قصد داشت به دنیا نشان دهد که دست برتر را دارد زیرا فکر می‌کرد که به محض انجام آتش‌بس وی را ضعیف خطاب می‌کند. در حال حاضر هم عربستان به رغم ضعفی که دارد به بمباران ادامه می‌دهد که بگوید در این زمینه دست برتر را دارد؛ این مانوری است که در عالم سیاست می‌دهند اما در درون خالی بوده و چیزی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آمریکا از ائتلافی که به رهبری عربستان در یمن وجود داشت کناره‌گیری کرده است، گفت: موضوع کناره گیری آمریکا از ائتلافی که به رهبری عربستان سعودی در یمن وجود دارد،  عوام‌فریبی از طرف ایالات متحده نیست، زیرا در آمریکا چند دستگی وجود دارد و به این صورت نیست که همه گروه‌ها از ترامپ حمایت کنند؛ سنا در اختیار جمهوری‌ خواهان است و مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد که این دو با یکدیگر اختلاف دارند.

 ساجدی  افزود:  هر دو حزب اصلی آمریکا، در بخشی از ضعف‌های ترامپ با یکدیگر مشترک هستند؛ مخصوصا رابطه ترامپ با روس‌ها در جریان انتخابات، پرونده غیر اخلاقی دونالد ترامپ با دو هنرپیشه فیلم‌های مستهجن و بحث فساد مالی، همه دست به دست یکدیگر دادند تا ترامپ را بیش از پیش در معرض استیضاح قرار دهد و مجموعه قرائن نشان می‌دهد که این موضوعات نمی‌تواند ساختگی باشد و ما شاهد تغییرات اساسی در کاخ سفید هستیم؛ به خصوص که دیشب هم دولت آمریکا اعلام کردند وزیر کشور ایالات متحده تا یک هفته دیگر برکنار می‌شود و این اقدامات آمریکا به نوعی عقب‌نشینی است زیرا ناچار شده واقعیت‌ها را بپذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار