باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جاده صاف کنی شهرداری برای فروش کالا‌های خارجی دارای مشابه ایرانی/ تحریم کالای ایرانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی

کالاهای دارای مشابه ایرانی در حالی به پشتوانه ارز دولتی در نمایشگاه محصولات ارگانیک ارزانتر از محصولات ایرانی فروخته می شوند که تفاوتی در اجاره بهای غرفه هایشان با کالاهای ایرانی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایشگاه محصولات ارگانیک شهرداری تهران که روز پنجشنبه 22 آذر توسط پیروز حناچی شهردار تهران در بوستان گفتگو افتتاح شد، در حالی آغاز به کار کرد که در کنار محصولات ایرانی حاضر در نمایشگاه، محصولاتی وجود داشتند که ایرانی نبودند و علیرغم وجود محصول ایرانی مشابه در این نمایشگاه یک غرفه را به خوداختصاص داده بودند و محصول خود را با قیمتی ارزانتر از محصولات ایرانی به فروش می‌رساندند.

جاده صاف کنی شهرداری برای فروش کالای خارجی دارای مشابه ایرانی/ دولت متهم ردیف دوم

غیر ایرانی بودن و ارزانتر بودن کالای خارجی دو مسئله ای است که در این گزارش به آن پرداخته می شود.

سعید راد رئیس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در نشست خبری که هفته گذشته به مناسبت برگزاری نمایشگاه محصولات ارگانیک برگزار کرد، حمایت از کالای ایرانی را از جمله برنامه های این سازمان برای عمل کردن به فرامین رهبر انقلاب برشمرد.

مسئول غرفه ای که در نمایشگاه محصولات ارگانیک اقدام به فروش روغن زیتون با قیمتی پایین تر از محصولات ایرانی می کند، در خصوص علت این ارزان فروشی به خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما این محصولات را با ارز 4200 تومانی خریداری کرده ایم و با همین قیمت آن را به فروش می رسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه  با وجود کالای ایرانی مشابه مجاز به واردات این کالا با ارز 4200 تومانی شدید، گفت: پاسخ این سوال را کسانی باید بدهند که در مجلس قانون نوشتند و اجازه ورود چنین کالاهایی را دادند.

اگرچه رئیس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران پیش از این گفته بود که از کالای ایرانی حمایت می کنیم، اما فروشنده محصولات ارگانیک خارجی در خصوص میزان تفاوت اجاره بهای غرفه های که محصول ایرانی می فروشند با محصول غیر ایرانی گفت: همه غرفه ها با قیمتی برابر اجاره داده شده اند و تفاوتی بین نرخ اجاره غرفه ها به خاطر عرصه کالای داخلی و خارجی وجود ندارد.

با پیگیری های خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید راد در محل این غرفه حاضر شد و با توضیحاتی که مسئول غرفه ارائه داد، مشخص شد نه تنها روغن زیتون بلکه همه محصولات این غرفه خارجی هستند و فروشنده آنها را با ارز دولتی وارد کرده است، اما از آنجاییکه راد پیش از این در نشست خبری اعلام کرده بود که از کالای ایرانی حمایت می کنیم، از مسئول غرفه در خواست کرد تا برچسب ایتالیایی بودن آن را بردارد و بدون تبلیغ اقدام به فروش محصول خود کند که فروشنده هم این در خواست راد را عملی کرد.

ارزانتر شدن کالای خارجی نسبت به کالای ایرانی به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی !

پیروز حناچی شهردار تهران پیش از انتخاب خود به عنوان شهردار تهران گفته بود: «چگونه است که برای فوتبال از خارج کشور مربی می آوریم و برای مدیریت شهر نمی آوریم؟ مگر اهمیت اداره شهر از فوتبال کمتر است؟»

حالا شهرداری تهران باید به این سوال پاسخ دهد که چگونه است در شرایطی که در همین نمایشگاه روغن زیتون ارگانیک ایرانی عرضه می شود، به کالای مشابه خارجی آن اجازه حضور با شرایطی همانند شرایط حضور کالاهای ایرانی داده است؟

البته دولت هم در این موضوع بی تقصیر نیست و باید پاسخ دهد که چرا در شرایطی که مشابه همین محصول در داخل کشور تولید می شود، ارز 4200 تومانی را به شرکتهای وارداتی می دهند تا با وارد کردن اجناس ارزان قیمت و فروش آنها به زیر قیمت نمونه های ایرانی، مانع فروش کالاهای ایرانی و بی کار شدن نیروی کار ایرانی شوند.

در حالی که این شرکت وارد کننده به پشتوانه ارز 4200 تومانی جنس وارداتی ( یک و نیم  کیلوگرم) را به قیمت  85 هزار تومان می فروشد، تولید کنندگان داخلی مجبورند به خاطر محرومیت از حمایتهای ارزی همین کالا را با قیمتی حدود 110 هزار تومان بفروشند که قطعا با انتخاب جنس ارزانتر توسط خریدار، کالای ایرانی در مسیر تحریمی ناخواسته قرار می گیرد.

سابقه فروش کالاهای دارای مشابه ایرانی در فروشگاه شهرداری تهران

شهرداری تهران پیش از این هم در فروشگاه شهروند اقدام به فروش کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی کرده بود، که سریع القلم مدیر عامل شهروند علت این اقدام در سال حمایت از کالای ایرانی را عدم اتمام قرارداد با این شرکت عنوان و تاکید کرد: «ممکن است «نوتلا» با ما قرارداد داشته باشد و ما باید تا پایان زمان قرارداد صبر کنیم.»

سریع‌القلم با بیان اینکه برنامه ما این است که فروش «نوتلا» را در شهروند متوقف کنیم، اظهار کرد: «تا یک ماه آینده امکان عرضه این محصول در فروشگاه وجود نخواهد داشت و من به عنوان مدیر عامل آن را حذف می‌کنم؛ چون سیاست ما جایگزینی کالای ایرانی است.»

جاده صاف کنی شهرداری برای فروش کالای خارجی دارای مشابه ایرانی/ دولت متهم ردیف دوم

امیدواریم که در سالی که مزین به نام حمایت از کالای ایرانی است، به جای شعارهای بیهوده، شاهد حمایت واقعی از فروش کالاهای ایرانی با کیفیت در کشورمان باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۳:۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
حالا ناراحتید که ارزانتر فروختن ؟؟؟؟ باید حتما گرونتر باشه که خوشتون بیاد ؟؟؟ مردم زیر بار گرونی خم شدن اونوقت ناراحتین که مثلا فلان کالا را ارزانتر فروختن !! کالا تو کشور تولید میشه گرونتراز خارجیشه که از اونور دنیا میاد و هزینه حمل ونقل و گمرک و... بهش میخوره ! عجیب نیست ؟؟ اونوقت بگیم دلار بالا وپائین رفته یا قوطی یا همون ظرفش گرون شده و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
من نمی‌دونم چرا کالای خارجی با آنکه از آن سر دنیا میاد باز هم ارزان تراز کالای خودمان در میاد والا الان چند سال روغن زیتون نخوردیم به خاطر گرانی چرا کالای ایرانی بجای رقابت و ارزان فروشی کالایش راگران تر از خارجی میفروشد خوب تولید کننده ایرانی و مسؤلان بجای حزف کالای خارجی کالای ایرانی رو باقیمت کمتر از محصولات خارجی به فروشد چرا صورت مسأله رو پاک میکنید باید قبول کنیم کالای ایرانی فقط دونبال گرانی است نه رقابت یا ازانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
دلیل داره، در ایران کالای بی کیفیت را به قیمت زیاد می دند دست مردم تا صاحب کارخانه یا اقتصاد یک شبه پولدار بشه و کالا های خارجی با کیفیت و ارزون یقینا ضربه می زنه و اینا به جای رقابت سالم و بالا بردن کیفیت، جلوی خارجی ها رو می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
کالای ایرانی را اگه ارز ۲۰۰تومنی هم بدن باز با قیمت کالای خارجی در رقابته وکیفیتش روز به روز کمتر میشه
آخرین اخبار