صیادان روستا‌های جزیره جنوبی و شمالی چشم انتظار تکمیل اسکله

صیادان روستا‌های جزیره جنوبی و شمالی بخش ریگ شهرستان گناوه چشم انتظار تکمیل اسکله‌ای هستند که سال‌هاست به حال خودش رها شده است.

صیادان روستا‌های جزیره جنوبی و شمالی چشم انتظار تکمیل اسکلهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، این دو روستا ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارند که ۹۰ درصدشان صیاد هستند یا به کار‌های مرتبط با صید مشغولند. کسانی که نبود اسکله کسب و کار را برایشان دشوار کرده است.

یکی از ساکنان روستای جزیره جنوبی می‌گوید: قایق‌ها در دریا رها هستند و بار‌ها بر اثر وزش باد آسیب‌های جدی دیده‌اند.

او توضیح می‌دهد که صیادان زمان رفتن به دریا یا بازگشتن به ساحل را باید با جزر و مد هماهنگ کنند و یا اینکه برای رسیدن به قایق یا ساحل، به آب بزنند؛ اتفاقی که باعث بیماری آنان از دیسک کمر تا درد کلیه شده است.

این صیاد می‌گوید: دیگر امکان صیادی وجود ندارد و صیادان در حال فروش قایق‌ها هستند.

صیاد دیگری معتقد است اسکله نیمه کاره خور را هم خراب کرده است.

او گلایه می‌کند که بار‌ها خواسته آن‌ها به مسئولان گفته شده، اما هنوز کاری انجام نگرفته است.

هفته پیش زمانی که استاندار بوشهر به شهرستان گناوه سفر کرده بود، رئیس شورای روستای جزیره جنوبی با زبان شعر از مشکلات نبود اسکله گفت و از وی خواست برای تکمیل اسکله چاره‌ای کند.

ساکنان روستا‌های جزیره جنوبی و شمالی هم اهل سنت هستند و هم شیعه؛ و این دو روستا نمادی از زندگی برادرگونه معتقدان به این مذاهب است.

از سوی دیگر این روستا‌ها به عنوان روستا‌های بدون بیکار در اهداف دولت مطرح شده‌اند هدفی که به نظر می‌رسد با توجه به تکمیل نشدن اسکله به عنوان زیرساخت شغل بیشتر افراد این دو روستا، دستیابی به آن کمی دشوار باشد.

بخشدار ریگ در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: عمده‌ترین خواسته مردم روستا‌های جزیره جنوبی و شمالی اسکله‌ای است که دست‌کم از هشت سال پیش تا کنون راکد مانده است.

مسعود شیرافکن افزود: این اسکله حدود ۳۰ درصد پیشرفت دارد و مسوولان استانی و کشوری از آن بازدید کرده و اعتبار تکمیل آن را برآورد کرده‌اند.

به گفته او، آن دسته از ساکنان این دو روستا که لنج صیادی دارند، مجبور شده‌اند لنج خود را به گناوه ببرند که ۳۰ کیلومتر با محل سکونتشان فاصله دارد.

بخشدار ریگ ادامه داد: قایق‌ها نیز در دریا رها هستند و بارش باران و وزش باد بار‌ها به آن‌ها خسارت‌های فراوانی زده است.

شیرافکن بیان کرد: افزون بر این، هنگام بارش باران روستا‌های جزیره جنوبی و شمالی، در معرض سرازیر شدن آب از کوهستان‌های بالادست هستند به طوری که در بارندگی‌های اخیر، جاده بوشهر-گناوه در رو به روی این دو روستا دچار آبگرفتگی شد و چند روز بسته بود.

بخشدار ریگ با اشاره به اینکه این دو روستا به عنوان روستا‌های هدف گردشگری مطرح هستند، لازم است توجه بیشتری به آن‌ها صورت گیرد تا زمینه جذب گردشگر فراهم شود.

انتهای پیام/ک

تکمیل اسکله خواسته صیادان روستا‌های جزیره جنوبی و شمالی گناوه

 

برچسب ها: اسکله ، صیادان ، شیلات ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
اسکله زدن هم شده یه ارزو که خدا داند کی زده بشه