سیاری مطرح کرد؛

شایع‌ترین بیماری تنفسی در کشور/ واکسن روتاویروس جزو واجبات بهداشتی است

یک فوق تخصص گوارش کودکان گفت: روتاویروس واکسنی ضروری برای کودکان است که از بروز عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند.

شایع‌ترین بیماری تنفسی در کشور/ واکسن روتا مایلوت جزو واجبات بهداشتی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر سیاری متخصص کودکان، فوق تخصص گوارش کودکان و مدیر گروه کودکان در نشست خبری چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان که در بیمارستان مفید برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این کنگره از سال 1384 شروع شده و امسال چهاردهمین سالی است که کنگره اورژانس‌ برگزار می‌شود.

وی با اشاره به توانمندسازی متخصصان کشور به‌عنوان یکی از اهداف‌ برگزاری این کنگره، گفت: طرح مسائل مشکلات کودکان و پیشرفت‌های پزشکان در حوزه کودکان از مسائلی است که در کنگره مطرح شده و مورد ارزیابی سالانه قرار خواهد گرفت.

سیاری با بیان اینکه فوریت قلبی یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در کنگره است، اظهار کرد: فوریت نوزادان، مشکلات تنفسی و مسمومیت آن‌ها بسیار اهمیت دارد، همچنین مسمومیت با قرص برنج بسیار شایع است و علاوه بر این تعداد زیادی از مردم بر اثر سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: هر ساله محوری داریم که بیماری‌های شایع در این کنگره را معرفی می‌کنیم. متخصصان زیادی در این کنگره شرکت کرده و جراحان آخرین دستاوردهای خود را معرفی می‌کنند؛ امسال سال سومی است که هم زمان همایش پرستاری را نیز برگزار می‌کنیم.

وی افزود: یکی از مباحث مطرح شده در کنگره امسال فضای مجازی و اینکه خانواده‌ها چگونه می‌توانند به کودکان کمک کنند خواهد بود  تا استفاده مفیدی از  فضای مجازی داشته  باشند.

سیاری گفت: هر ساله کتابی منتشر می‌شود که خلاصه‌ای از مقالات در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد و تمام سخنرانی‌ها آنلاین منتشر می‌شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه در تلاش  هستیم دانش و اطلاعات مادران را افزایش دهیم، گفت: شرایطی را  فراهم می‌کنیم تا خانواده‌های نیازمند به کمک بتوانند به صورت آنلاین به سایت بیمارستان مفید مراجعه و کمک‌های لازم را دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه شایع‌ترین بیماری‌ها عفونت تنفسی است، افزود: 200 نوع ویروس باعث بروز عفونت‌های تنفسی می‌شود که در فصل سرما این عفونت‌ها افزایش می‌یابد؛ در سال 500 الی 600 هزار کودک زیر 5 سال به علت ویروس روتاویروس فوت می‌کنند. این ویروس خود را به صورت اسهال نشان می‌دهد و در نهایت به مرگ کودک ختم می‌شود.

کمبود بودجه دلیل وارد نشدن واکسن ویروس روتا مایلوت

سیاری گفت: واکسنی برای مقابله با این ویروس تولید شده است که متأسفانه در ایران وجود ندارد و اگر این واکسن وارد کشور شود از بروز این ویروس جلوگیری می‌کند لذا وزارت بهداشت باید وارد کردن این واکسن را در برنامه‌هایش بگذارد اما متأسفانه به دلیل کمبود بودجه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

این فوق تخصص گوارش کودکان بیان کرد: عفونت تنفسی شایع‌ترین عامل مراجعه به پزشکان است؛ در نوزادان بیشترین علت مراجعه به پزشکان مربوط به تولد و وزن کم نوزادان است که در ایران نوزادی با 25 هفتگی با وزن 400 گرم زنده می‌ماند که دچار عفونت تنفسی، قلبی عروقی، ریوی و عوارض مغزی می‌شود.

وی ادامه داد: دومین عاملی که بیشتری مراجعه را به پزشکان دارد حساسیت به  آب و هواست به علت اینکه دچار آسم می‌شوند.

سیاری توضیح داد: شایع ترین علت مرگ در کودکان حوادث و سوانح و اختلالات مادرزادی است؛ ما به وسیله این فوق تخصص گوارش کودکان واکسن بیماری‌های عفونی را کنترل کردیم در گذشته در ایران سالی 60 هزار نفر به علت کزاز کودکان فوت می‌کردند که در حال  حاضر به علت واکسن زدن جان خود را از دست نمی‌دهند.

بهبود شاخص توسعه انسانی در ایران

وی بیان کرد: طبق گزارش سازمان ملل متحد شاخص توسعه انسانی در ایران بهبود پیدا کرده است؛ ایران از نظر کنترل بیماری عفونی دستاوردی خوب و از نظر واکسیناسیون پوشش خوبی دارد.

در ادامه مراسم رضا شیاری فوق تخصص روماتولوژی کودکان و دبیر اجرایی کنگره طب کودکان در این کنگره برخی مسائل به عنوان اورژانس‌ها و برخی مسائل دیگر به عنوان بیماری‌های شایع مطرح می‌شود که اگر کسی نیاز به احیا داشته باشد می‌تواند از این اطلاعات کمک بگیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح شده در کنگره بحث اختلال اسید باز است گفت: اختلال اسید باز در حیات سرد تأثیر زیادی دارد که باید مورد بحث قرار گیرد. یکی دیگر از مسائل بحث فضای مجازی کودکان است که در فضای مجازی مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند که این بحث به صورت کارگاه برگزار می‌شود.

شیاری ادامه داد: بحث اورژانس‌ها و فوریت‌ قلبی و سوختگی مطرح می‌شود؛ سوختگی بستگی به درصد می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان با اشاره به اینکه بحث فوریت نوزادان بسیار مهم است گفت: نرسیدن اکسیژن به نوزاد هنگام تولد بسیار مهم است و اگر نوزاد نتواند این اکسیژن را دریافت کند جان خود را از دست می‌دهد و اهمیت دارد پزشک بتواند این  اکسیژن را احیا کند.

وی یادآوری کرد: بیشترین علت به اورژانس بسته به فصول مختلف سال دارد؛ حملات تنگی تنفس، آسم و گازگرفتگی‌ها بسیار شایع است، همچنین در بعضی از فصل‌ها مثل تابستان اسهال یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست علاوه بر این بحث توروما و آسیب ناشی از سوانح را داریم.

انتهای پیام /

برچسب ها: اورژانس ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار