"صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت"؛

خرمشاد: ایران نه تنها یک کشور بلکه، محور است

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تاکید مقامات ایران از سطوح عالی تا پایین بر صلح و ثبات و همکاری دسته جمعی در منطقه اظهار کرد: ایران امروزه تنها یک کشور نیست بلکه یک محور در منطقه است.

خرمشاد: ایران  قدرت  بزرگی در منطقه‌ استبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،محمدباقر خرمشاد دبیر شورا راهبردی روابط خارجی در سخنانی در سمینار صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت در ارایه مقاله خود با عنوان " محور مقاومت، الگوی فراگیر منطقه‌ای" گفت: در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهم که چگونه جمهوری اسلامی ایران توانسته محور مقاومت را به الگوی فراگیر منطقه‌ای تبدیل کند و این الگو چه تبعاتی در نظم و امنیت آینده منطقه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در قالب نظریه موازنه قدرت، پس از سقوط صدام حسین، محور مقاومت به الگوی منطقه‌ای و تاثیرگذار تبدیل شد و ایران نیز از قدرت نرم برخاسته از انقلاب اسلامی استفاده کرد و ایران را از یک کشور به یک محور تبدیل کرده و امروزه در منطقه تنها یک کشور نیست. از این رو اگر بخواهیم در نظم آینده منطقه توازن را مبنا قرار دهیم ایران یک قدرت منطقه‌ای بزرگ است و در کنار آن دیگر کشور‌ها نیز بر اساس وزن سیاسی و امنیتی‌شان قرار می‌گیرند.

وی در رابطه با نفوذ معنوی ایران در منطقه توضیح داد: در زمان صدام حسین، اوپوزوسیون دولت وی که شیعیان و کرد‌ها بودند، در ایران حضور داشتند و پس از سقوط صدام به عراق بازگشتند و مقام و منصب گرفتند که موجب گسترش نفوذ ایران شد و در مورد یمن هم فقط ایران از مردم مظلوم این کشور دفاع کرد که منجبر به نفوذ معنوی ایران و گسترش محور مقاومت شد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پایان اظهار امیدواری کرد که در این چارچوب می‌توان به یک نظم دسته جمعی و شبکه‌ای و منطقه قدرتمند از خلال نوعی گفت‌وگوی درون تمدنی در قالب تمدن اسلامی رسید.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار