عضو شورای شهر شیراز؛

گسترش ساخت‌وساز غیرمجاز در روستا‌های اطراف شیراز

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز گفت: ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در روستا‌های اطراف شیراز با سرعت زیاد رو به گسترش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا دودمان عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز در شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر شیراز، با بیان اینکه آمار و گزارش‌های رسیده به شورا حاکی از گسترش ساخت‌وساز‌های غیرمجاز به ویژه در روستا‌های اطراف شیراز است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۸ روستا در حریم شیراز قرار دارند که بدلیل ارزان بودن قیمت زمین نسبت به محدوده شیراز و امکانات اولیه آب، برق، گاز و... مورد اقبال مهاجران و برخی گرو‌های کم درآمد که از پس قیمت بالای مسکن در داخل شهر برنمی‌آیند قرار گرفته و با سرعت زیاد در حال گسترش هستند.

وی ادامه داد: در برخی روستا‌ها شامل گلخون، ماه فیروزان، شاپور جان، سید صفری و کفری نرخ رشد در دوره ۸۵-۹۰ بیش از ۱۰.۵ درصد و در روستا‌های کرونی و سلطان آباد در این دوره بالای ۸ درصد بوده است که با توجه به اینکه این رشد بیشتر از ۷ برابر نرخ رشد روستایی کشور و استان است، نشانگر گسترش ساخت وساز‌های غیر مجاز در این روستا‌ها و نبود توفیق شهرداری در کنترل ساخت و ساز‌های خارج از محدوده این روستا‌ها است.

دودمان افزود: در روستای کرونی ساخت‌وساز خارج از محدوده مصوب روستا به بیش از ۳ برابر مساحت روستا می‌رسد. این روستا‌ها که بیشترشان در حریم منطقه ۹ شیراز قرار دارند ظاهراً به حال خود رها شده بودند بطوریکه چندین روستا در این منطقه به یکدیگر متصل شده‌اند و تمرکز جمعیت عمدتاً مهاجر بافت اجتماعی خاصی را در حاشیه شیراز شکل داده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر علیرغم تلاش‌های فراوان شهرداری منطقه ۷ و بهسازی معابر و تهیه طرح‌های شهری، اما مشکلات اجتماعی و تمرکز فقر، مسائل محیط زیستی و.. در ساختار این محلات نهادینه شده بطوریکه این محلات هنوز سیمای عقب افتادگی و حاشیه‌ای خود را حفظ کرده‌اند.

این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: به اعتقاد من چاره کار مهار و پاسخگویی به مشکلات اینگونه محلات صرفاً با الحاق به محدوده حل نشده و می‌طلبد تا راهکار‌هایی به منظور توانمندسازی ساکنان و کمک به معیشت خانوار‌های ساکن در این محلات که به هر حال جزئی از شهر شیراز قلمداد می‌شوند با همکاری کلیه نهاد‌های عمومی و دولتی در پیش گرفته شود.
انتهای پیام/م

گسترش ساخت‌وساز غیرمجاز در روستا‌ها

برچسب ها: شورای شهر ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار