افتتاح پروژه طراحی و ساخت اولین بازوی بارگیری نفت خام در کشور

پروژه پژوهشی طراحی و ساخت اولین بازوی بارگیری نفت خام در کشور صبح امروز به صورت ویدئو کنفرانس بوسیله معاون اول رئیس جمهور در جزیره خارگ افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، عباس اسدروز سرپرست پایانه‌های نفتی ایران صبح سه‌شنبه در حاشیه افتتاح پروژه طراحی و ساخت اولین بازوی بارگیری نفت خام در کشور گفت: بازو‌های بارگیری نفت یکی از تجهیزات استراتژیک در پایانه‌های نفتی کشور است که در فرآیند انتقال نفت خام و فرآورد‌های نفتی از اسکله به کشتی و یا بلعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: استفاده این بازو‌ها محدود به انتقال نفت خام نیست و از آن‌ها علاوه بر ترمینال‌های نفتی در انبار‌های ذخیره سازی فرآورد‌های نفتی نیز استفاده می‌شود که باتوجه به کاربرد بازو‌ها تفاوت‌هایی در طراحی و ساخت آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: در این راستا و باتوجه به نیاز و اهمیت استراتژیک امر خودکفایی در صنایع داخلی و توسعه فناوری صنعت نفت و همچنین بومی ساز قطعات و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور پروژه طراحی، ساخت و نصب بازو‌های بارگیری در اواخر سال ۹۰ تعریف و به مرحله اجرا درآمد.

سرپرست پایانه‌های نفتی ایران تصریح کرد: مجری پروژه فوق یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی است و باتوجه ضرورت تقویت بنیه فنی و عملیاتی و استفاده از گسترش فرهنگ مدیریت جهادی طراحی و ساخت این تجهیز با استفاده حداکثری از توان فنی کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای اولین در کشور و مطابق با آخرین نسخ استاندار‌های ملی و بین المللی انجام شده است.

اسد روز گفت: این دستگاه در اجرای عملیات صادرات نفت خام از اهمیت بالایی برخوردار است و به لحاظ دانش طراحی و فناوری ساخت در شمار پیچیده‌ترین تجهیزات تکنولوژی با سطح بالا صنعت نفت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فناوری طراحی و ساخت این دستگاه در انحصار تعداد محدودی از شرکت‌های خارجی بوده است این درحالی است که طراحی بازوی ساخته شده کاملا منحصر به فرد بوده و بصورت مهندسی معکوس نبوده است، توسط متخصیص داخلی کاملا بومی ساز شده و در مقایسه با نمونه خارجی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است که آن را به لحاظ سرعت در عملیات و راهبری و انجام فعالیت‌های تعمییراتی و پشتیبانی از نمونه‌های خارجی متمایز می‌سازد، در فرآیند طراحی ساخت تجهیز مذکور ۲۵ هزار نفر ساعت نیروی انسانی فعالیت داشته است.

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به شرح پروژه مذکور اظهار کرد: فاز اول این پروژه انجام مطالعات اولیه و مفهومی بود و در فاز دوم به سراغ طراحی پایه جهت دستیبابی به دانش فنی این تجهیز بودیم.

وی ادامه داد: طراحی تفضیلی قسمت‌های کنترل الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانکیی بود در فاز بعد تهیه و ساخت همه قسمت‌های کنترل الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانیکی بود که طبق برنامه زمان بندی با موفقیت به آن دست یافتیم.

اسدروز بیان کرد: در فاز بعد پروژه انجام تست‌های کنترل کیفیت، مونتاژ همه تجهیزات و نصب آن‌ها در محل و انجام تست‌های عملکردی و در آخر راه اندازی و تحویل بازوی ساخت شده که به دست توامند مهندسین ایران تمامی فاز‌های این پروژه با موفقیت انجام شد.

وی گفت: پروژه فوق برای اولین در کشور و به منظور صحه‌گذاری فرآیند طراحی ابتدا طراحی و ساخت پایلوت بازوی بارگیری در دستور کار قرار گرفت که پس از تست موفقیت آمیز در سه حوزه صنعتی آماده و به پایانه نفتی خارگ منتقل شد و برای اولین بار در یکی از پهلوگا‌های اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ نصب شد و باموفقیت عملیاتی شد.

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به دست‌آورد‌های این پروژه خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن پهلوگاه اسکله شرقی پایانه نفتی خارگ، بومی سازی ساخت بازو‌های بارگیری و تخلیه مواد نفتی در این پایانه مهم و استراتژیک در کشور و انتقال تکنولوژی بومی سازی ساخت بازو در داخل کشور از این دستاورد‌ها بود.

وی افزود: توسعه فناوری صنعت نفت و بومی سازی تجهیزات مهم و استراتژیک، اشتغالزایی و ایجاد انگیزه برای نخبگان داخل کشور، کاهش خروج ارز از کشور به منظور خرید بازو‌های بارگیری و تجهیزات جانبی و در نتیجه کمک به اقتصاد کشور، سهولت ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری و تعمییرات تجهیزات سیستم ذکر شده و در نتیجه کاربری آسان تجهیز توسط بهره بردار است، کاهش دوره‌های تعمییر و نگهداری به واسطه طراحی به روز و هدفمند تجهیز است.

انتهای پیام/ف

پروژه طراحی و ساخت اولین بازوی بارگیری نفت خام در کشور افتتاح  شد

برچسب ها: شرگت ملی نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.