نگرانی سالاری از طولانی شدن تهیه شناسنامه باغات/ لایحه شناسنامه تک باغات تصویب شد

عضو شورای شهر تهران گفت: روند شناسایی تک باغات ممکن است ۱۰ سال طول بکشد و طولانی شدن این اقدام موجب از بین رفتن بسیاری از باغات می‌شود.

خبرنگار: کاظمی‌/نگرانی سالاری از طولانی شدن تهیه شناسنامه باغات / لایحه شناسنامه تک باغات تصویب شدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در جریان برگزاری صد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران و بررسی لایحه شناسنامه تک باغات اراضی مشجر گفت: ما در شهر تهران دو دسته باغ داریم که شامل باغات انبوه و تک باغ هستند.

وی افزود: باغات کن، فرحزاد، سوهانک، ازگل و کوهسار از جمله باغ‌های انبوه هستند و نیاز به تشخیص باغ یا غیر باغ بودن در شورا ندارند و باغ بودن آن‌ها محرز است و باید برای آن‌ها طرح‌های موضعی تدوین شود.

عضو شورای شهر تهران با ابراز امیدواری از اینکه در طول مدیریت شهری دوره پنجم با اجرایی شدن مفاد طرح‌های باغات پیوسته فضاهای تفرجگاهی جذاب برای حضور مردم در باغات فراهم شود، اظهار کرد: سایر باغات شهر تک باغ هستند که به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع تشخیص باغ بودن آن‌ها شورای شهر است و پرونده این باغات جهت تشخیص به صورت تک، تک به شورا می‌آید.

وی با اشاره به بررسی‌هایی که سازمان بوستان‌ها و معاونت خدمات شهری انجام داده، گفت: کلیه قطعات بالای ۵۰۰ متر مربع موضوع تشخیص باغ و غیر باغ است.

سالاری تصریح کرد: ۳۵۰ هزار هکتار از قطعات بالای ۵۰۰ هزار متر مربع در تهران شناسایی شده‌اند که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای ۹ هزار هکتار آن‌ها دارای سبزینگی هستند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هزار و ۷۰۰ هکتار از این ۹ هزار هکتار باغات پراکنده است، گفت: ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار هم باغات به هم پیوسته هستند که سازمان بوستان‌ها در راستای قانون حفظ و گسترش باغات برای ۶ هزار و ۱۸۳ قطعه اقدام به تهیه شناسنامه باغات کرده است که از این میزان هزار و ۶۱۴ قطعه دارای حکم باغ و ۴ هزار و ۵۶۹ قطعه فاقد حکم باغ هستند.

سالاری خاطرنشان کرد: شهرداری تهران لایحه‌ای داده که می‌خواهد دیگر شورا به تک، تک پرونده تشخیص باغات ورود نکند و در اصل شهرداری تهران طی سال‌ها باید باغات را شناسایی می‌کرد و شناسنامه آن‌ها را تهیه و مجوز شورا می‌گرفت و به عنوان یک لایحه در طرح تفصیلی قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه شهرداری شناسنامه‌های تهیه شده را به شورا ارسال کرده، گفت: کمیسیون تخصصی شورا باید نظر خود را اعلام کند تا تبدیل به یک مصوبه شود و دیگر نیاز نباشد که تک، تک پرونده باغات در صحن شورا بررسی شود، چون ممکن است این روند ۱۰ سال طول بکشد و طولانی شدن تشخیص باغ موجب از بین رفتن باغات شود.

در نهایت پس از گفت‌وگوهای اعضا این لایحه با تغییری در جزئیات به تصویب شورای شهر رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار