تاکید چاووش‌اوغلو بر مواضع قبلی آنکارا در خصوص همکاری با بشار اسد

وزیر خارجه ترکیه ضمن اعلام حمایت از تشکیل کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید سوریه، بار دیگر گفت تنها در صورت برگزاری انتخابات دموکراتیک در این کشور، آنکارا آماده همکاری با اسد است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه «ینی آکیت»، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز دوشنبه در نشست پارلمان این کشور گفت: ما هیچگاه چنین چیزی نگفته‌ایم که اقدامات بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، را تایید می‌کنیم.

وی ادامه داد: «آنچه ما گفته‌ایم این است که اگر به رغم همه مسائل، آتش‌بس در ادلب امکان‌پذیر شود ما برای تشکیل کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید سوریه به ژنو خواهیم رفت و روند سیاسی آغاز خواهد شد.»

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ما این را اعلام کرده‌ایم که تلاش می‌کنیم سوریه را برای برگزاری انتخابات دموکراتیک، شفاف و با نظارت سازمان ملل، که همه امکان مشارکت در آن را داشته باشند، آماده کنیم.»

چاووش اوغلو اضافه کرد: ما در پاسخ به این سوال که «اگر بشار اسد در چنین انتخاباتی پیروز شود با وی همکاری خواهید کرد؟» گفته‌ایم که اگر چنین انتخاباتی برگزار شود همه بار دیگر در اوضاع بازنگری خواهند کرد.

او درباره درخواست ترکیه از آمریکا برای استرداد اعضای شبکه فتح‌الله گولن نیز گفت: ما در مذاکرات با آمریکایی‌ها خواستار استرداد ۸۴ نفر شده‌ایم و در همه نشست‌ها نیز این موضوع را یادآوری کرده‌ایم. رئیس جمهور ترکیه در دیدار با دونالد ترامپ در آرژانتین نیز این موضوع را مطرح کرد و ترامپ هم گفت، ما اقداماتی را به ویژه در خصوص مسترد کردن رئیس شبکه فتو (فتح الله گولن) انجام می‌دهیم. 

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: اف‌بی‌ای تحقیقاتی را در ۱۵ ایالت آمریکا درباره این گروه آغاز کرده است. مقامات اف‌بی‌ای به ما گفتند، با تحقیقاتی که ما درباره شبکه گولن انجام دادیم، چهره تاریک این گروه را به تدریج مشاهده می‌کنیم. در برخی مناطق (در آمریکا) بازداشت اعضای این گروه آغاز شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، بشار اسد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۹:۰۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
سیاست مردان ترکیه قابل اعتماد نیستند .
آخرین اخبار