رشد 7 درصدی تولید ناخالص صنایع دریایی تا افق 1404فتح الهی گفت: بر اساس اسناد بالادستی باید تا افق ۱۴۰۴ حدود ۷ درصد از تولید ناخالص صنایع دریایی رشد کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افشار فتح الهی مدیر‌کل دفتر وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم معارفه رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور افزود: کشور ما با وجود 5800 کیلومتر نوار ساحل دریایی و وجود 7 استان در این پهنه ساحلی، موقعیت استراتژیکی در اختیار دارد.کشور از گذشته دور به لحاظ ترانزیتی  در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است از اینرو برخی به دلایلی  تلاش می کنند که موقعیت استراتژیک کشور کمرنگ شود اما به نتیجه دلخواه خود نخواهند رسید.

وی افزود: بخش عمده ای از حجم مبادلات تجاری کشورمان از طریق دریا اتفاق می افتد و هر گونه جابجایی از مسیرهای دیگر هزینه هایی را به صاحبان کالا تحمیل می کند.

فتح الهی با اشاره به موقعیت ویژه شهرهای بندری در جهان افزود: شهرهای بندری ما در نقاط کمتر توسعه یافته قرار دارند و استان هرمزگان با وجود دارا بودن بزرگترین بندر نقل و انتقال کالایی جزو استان های کمتر توسعه یافته کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون تنها از 5 درصد ظرفیت خالی کشتی سازی استفاده می شود و شورای عالی صنایع دریایی ظرفیت خوبی برای ساماندهی دارد .

به گفته وی صنعت دریایی باید ارتباط قوی تری با اساتید دانشگاه و صاحب نظران حوزه دریا و صنایع دریایی داشته باشد و در روزآمد کردن علوم دریایی مشارکت کند.

فتح الهی با تاکید بر استفاده از تکنولوژی روز دنیا در این صنعت افزود: نباید با آزمون و خطا به علوم روز دنیا دست بیابیم و شعار استقلال خواهی نباید محرومیت از دانش دنیا را در پی داشته باشد.

مدیر‌کل دفتر وزارتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: در انتقال تکنولوژی درحوزه صنایع دریایی باید تلاش کنیم و هر آنچه که می توانیم درحوزه تعمیق ساخت داخل به کار بگیریم.


بیشتر بخوانید : قیمت لوازم خانگی ۱۰ درصد کاهش می یابد


وی با اشاره به وجود ظرفیت های این صنعت گفت: در ساخت شناورهای کوچک و تفریحی و جاذبه های توریستی می توانیم بیشتر فعالیت کنیم و این موضوع باید جزو اولویت های این صنعت باشد. صرفا نباید ساخت کشتی هایی با ظرفیت بالا در اولویت باشد.

در ادامه مراسم سیامک مرندی رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور گفت: با وجود 14 بندر درک شور تنها 4 بندر فعال است و از قابلیت ها و ظرفیت های صنایع دریایی و گردشگری این حوزه استفاده نشده است.

وی افزود: با ایجاد زیر ساخت ها و تعریف فرآیندها می توانیم این صنعت را توسعه دهیم تا بتوانیم در افق 1404  قدم های موثری برداریم.

انتهای پیام/

تنها 4 بندر از  14 بندر درک شور فعال است

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار