راه‌اندازی سامانه ثبت اهدای جنین در کشور

رئیس بخش ناباروری مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی سامانه ثبت اهدا جنین در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رشیدی رئیس بخش ناباروری مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت-درمان و آموزش پزشکی کشور در نشست طرح قانون‌مندسازی ثبت اطلاعات اهدا گامت و جنین در دومین روز از ششمین کنگره اخلاق پزشکی ایران، با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت اهدا جنین در کشور اظهار کرد: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات زوج دهنده و گیرنده ثبت می‌شود.

وی خواستار همکاری بیش از پیش حوزه‌های مختلف برای ساماندهی اخلاق اهدای جنین در کشور شد.

پارساپور، دبیر کمیته اخلاق بالینی وزارت بهداشت-درمان و آموزش پزشکی نخستین رکن در اجرای موازین اخلاقی را تدوین استاندارد‌ها و آموزش آن‌ها برشمرد و اظهار کرد: در ششمین کنگره اخلاق پزشکی ایران و پنجمین همایش ملی شیوه‌های نوین درمان ناباروری مباحثی رضایت‌بخشی ارائه شد.

وی تصریح کرد: نهاد کمیته اخلاق بالینی در سه سطح ملی-دانشگاهی و بیمارستانی ایجاد شده و از جمله وظایف آن تدوین استاندارد‌های اخلاق حرفه‌ای و استاندارد‌های اخلاقی در ارائه خدمات درمانی به ارائه‌کنندگان خدمات و پایش و نظارت رعایت موازین اخلاقی و رعایت حقوق دریافت کنندگان خدمات است.

پارسا‌نژاد رئیس مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس انجمن متخصصین زنان استان فارس نیز در این نشست از وزارت بهداشت-درمان و آموزش تقاضا کرد نسبت میان جمعیت و مراکز ناباروری را تعیین کند.

وی همچنین خواستار مشخص شدن قوانین و مقررات حاشیه‌ای در مورد اهداء در ناباروری و ابلاغ سریع آن شد.

پارسانژاد افزود: یک نظارت مستمر از طریق وزارتخانه و انجمن ناباروری ایران به مراکز ناباروری به لحاظ استاندارد بودن در حیطه اخلاق حرفه‌ای و استاندارد‌های درمانی ایجاد شود.

اشرفی رئیس بخش زنان پژوهشگاه رویان نیز در این نشست با اشاره به لزوم ثبت همه اهدا تخمک اسپرم جنین در مرکز ملی کشور بیان کرد: با ثبت اطلاعات در رابطه با اهدای تخمک و برخورد مناسب با این روش درمانی می‌توان از بروز ناهنجاری‌های روحی و روانی در آینده جامعه پیشگیری کرد.

همچنین آیت‌الله لطف‌الله دژکام در این نشست گفت: لازم است پاسداران حریم اخلاق و حرفه‌ای‌گری در عرصه پزشکی به میدان آمده و آن‌ها را به الگویی برای دیگران تبدیل کنیم.

وی، اراده متخصصان این حوزه و حاکمیت را لازمه ساماندهی موضوع اهدای جنین برشمرد و ادامه داد: این امر باید جزو مسائل اولویت‌دار کمیته بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/چ

صحبت های رئیس بخش ناباروری مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.