باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یلدا، یکی از معدود فرصت‌های دید و بازدید خانوادگی و دورهمی‌های گرم و شیرین

تنها با کمی توجه به سبک زندگی امروزه ما می توان به این موضوع پی برد که دورهمی های خانوادگی همچون گذشته نیست و ضمن کمرنگ شدن،گاهی حتی رنگ و بوی تجملاتی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در زمان های نه چندان دور مناسبت هایی وجود داشته است که اعضای خانواده به بهانه آنها در کنار یک دیگر جمع می شدند، اما امروزه تعدادی از آنها تغییر یا به فراموشی سپرده شده است. اعضای خانواده ای ساعت ها در کنار یک دیگر در مورد موضوعات مختلف صحبت می کردند و صمیمیتی که بین آن ها برقرار بود، بسیار بیشتر و مستحکمتر از این روزها بود.

یلدا، یکی از معدود فرصت‌های دید و بازدید خانوادگی و دورهمی‌های گرم و شیرین

امروزه حتی گاهی این سوال برای نسل جوان و کودکان پیش می آید که اصلا چرا باید در شب یلدا دور همدیگر جمع شویم؟ تنها به خاطر اینکه یلدا یک دقیقه بلندتر از شبهای دیگر سال است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

کم شدن دید و بازدیدها و دورهمی های خانوادگی با ظهور دنیای دیجیتال و شبکه های اجتماعی

متاسفانه امروزه میانگین مکالمه بین خانواده های ایرانی، حدود ۱۵ دقیقه است که این می‌تواند خود نمایانگر استفاده افراطی از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و سایر رسانه‌ها و فاصله گرفتن از دورهمی های خانوادگی باشد.

امروزه در هر جمع و خانوادگی که می روید دیگر آن صمیمیت های گذشته به چشم نمی خورد؛ هر کس در گوشه ای از خانه نشسته و با گوشی تلفن همراه خود سرگرم است. سکوتی که امروزه در جمع های خانوادگی موج می زند، می تواند ناشی از پیدا شدن سر و کله تکنولوژی و دنیای مجازی و البته استفاده ناصحیح و افراطی از شبکه های اجتماعی باشد و این دنیای به ظاهر جذاب، فضایی را برای هر فرد ایجاد کرده است که هر فرد با گوشی خود در دنیای خودش سیر می کند.

البته در حال حاضر نیز صمیمیت بین اعضای یکی از موارد مهمی است که در خانواده های موفق وجود دارد. امروزه شاید با ظهور دنیای دیجیتال و رشد فضای مجازی و رسانه های جدید، آن دورهمی هایی که به هر بهانه کوچکی تشکیل می شد دیگر همچون گذشته نباشد.


بیشتر بخوانید: شب یلدا، بلندترین یا گرانترین شب سال؟!


در خصوص این موضوع امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دورهمی ها امروزه کم رنگ شده است، اما همچنان در قیاس با فرهنگ و تمدن غرب از وضعیت مناسبت تری برخوردار هستیم؛ البته باید این مسئله را در شهرهای بزرگ متفاوت دانست زیرا امروزه در شهرهای بزرگ خانواده های یک فامیل در گوشه‌ای از شهر و در فاصله های نسبتا دور زندگی می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در کلانشهرها و شهرهای بزرگ معانی دورهمی ها تغییر پیدا کرده است و پذیرایی ها شکل تشریفاتی و تجملاتی به خود گرفته است. همچنان در شهرهای کوچک ایران ساده زیستی و سادگی بیشتری به چشم می خورد؛ این گونه دید و بازدیدها و دورهمی های خانوادگی و برگزاری جشن هایی چون شب یلدا، عید نوروز و غیره بیشتر مشاهده می شود و در این شهرهای کوچک پیوستگی و وابستگی دل ها بیشتر است.

این جامعه شناس افزود: در شهر تهران افراد به زندگی در تنهایی روی آورده اند؛ حضور اعضای خانواده در کنار یکدیگر در زندگی آیندگان نیز بسیار موثر است زیرا از از این راه فرزندان نیز یاد می گیرند که به بزرگ تر ها احترام بگذارند و این اعیاد و مناسبت های اصیل ایرانی را محترم شمارند. این مسئله برای جامعه شهری چون تهران، مشهد و... که افراد از هم دور شده اند و احساس تنهایی می کنند می تواند تاثیر گذار باشد.

وی عنوان کرد: اگر ما امروزه مشاهده می کنیم در جامعه ما این احترام ها و حرمت ها خیلی کم رنگ شده است، به این دلیل است که پدر و مادر های نسل جدید به بزرگ ترهای خود احترام نگذاشته اند. ما نمی توانیم در آینده از فرزندانمان توقع داشته باشیم که به ما احترام بگذارند هنگامیکه خودمان به این مسائل و برگزاری مناسبت ها اهمیت چندانی نداده ایم.

قرائی مقدم تصریح کرد: اینکه جوانان ما امروزه  به جای شرکت در مراسم های اصیل ایرانی به مناسبت های غربی همچون جشن هالووین، بال ماسکه و ولنتاین روی آورده اند،  به دلیل سهل انگاری بزرگان و کم توجهی مسئولان به سنت های ایرانی بوده است.


بیشتر بخوانید: چگونه یک محیط خانوادگی مثبت ایجاد کنیم؟


یلدا و نوروز، معدود فرصتهای دید و بازدید و صله رحم

در این روزهای پرمشغله که هرکسی برای خود دغدغه ای دارد، خوب است که به فکر برگزاری دورهمی هایی باشیم و از دورهمی های خانوادگی و جمع شدن در کنار یک دیگر غافل نشویم. خانواده ها می توانند از هر فرصتی از جمله یلدا و دید و بازدیدهای عید نوروز برای کنار هم جمع کردن اعضای کوچک و بزرگ خانواده استفاده کنند. حتی اگر کدورتی بین افراد وجود دارد، بزرگترها با استفاده از فرصت هایی مثل شب یلدا، می توانند این کدورت ها  را برطرف کنند.

یلدا، یکی از معدود فرصت‌های دید و بازدید خانوادگی و دورهمی‌های گرم و شیرین

بهتر است تا همگان با نگاهی به سنت های اصیل ایرانی به این مناسبت ها توجه بیشتری کنیم و  با برپایی این مراسمات این موضوع را به جوانان ایرانی خود نیز منتقل کنیم تا این جشن های پر خاطره و شیرین و فرهنگ اصیل ایرانی برای نسل های بعدی نیز باقی ماند.

هنوز هم  طعم شیرین دورهمی های یلداها زیر زبان پدر و مادرهایمان است و با گذشت زمان آنها همچنان از خاطرات خوش آن روزها می گویند، خاطراتی که حتی شنیدنش هم برای شما شیرین است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار