معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان:

۱۰ ویژه برنامه شب یلدا در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰ مراسم ویژه به مناسبت شب یلدا در سطح این استان برگزار می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، مجتبی میرحسینی اظهار داشت: جشن‌های ویژه شب یلدا در مکان‌های وابسته به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان برگزار می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: بیش از ۱۰ مراسم آیینی ویژه شب یلدا در هتل ها، موزه ها و اقامتگاه های بوم گردی سطح استان با شکوهی خاص برگزار می شود.

وی گفت: این آیین ها همراه با برنامه های متنوعی از جمله شاهنامه خوانی، حافظ خوانی، اجرای موسیقی محلی، اجرای برنامه های شاد و به نمایش گذاشتن فرهنگ ایرانی یلدا که در اصطلاح محلی به آن «چله» می گویند میزبان علاقه مندان فرهنگ ایرانی در اقصی نقاط استان است.

میرحسینی یادآور شد: در جشن شب یلدا به رسم کهن استان، همه کوچکترها منزل سپیدمویان و بزرگان خانواده و فامیل گرد هم می آیند تا این بزم ایرانی را پاس بدارند و نکته مهم این است که این رسم با صله رحم که مورد تاکید اسلام است نیز مطابقت زیادی دارد، بنابراین فرهنگ ایرانی در این جشن در کنار اسلام هویت اسلامی- ایرانی به مردمان ما می بخشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: در این شب طولانی مردمان سیستان و بلوچستان که زمانی کشاورزی و دامداری اقتصاد نخست شان بود برای استقبال نور و روشنایی و طولانی شدن روزها جشن می گیرند و برای پایان دادن به تاریکی ها فصل جدیدی از حرکت و تلاش خردورزانه را با انقلاب زمستانی آغاز می کنند و دفتر تاریخ و تمدن این سرزمین ورجاوند با این آیین و رسوم ایرانی چند هزار ساله در جغرافیای ایران فرهنگی خو گرفته است.

وی گفت: پاسداشت این سنت پسندیده و میراث کهن و انتقال آن به نسل های بعدی، معرفی ظرفیت های گردشگری فرهنگی برای گردشگران داخلی و خارجی، ایجاد شور و نشاط اجتماعی از جمله اهداف برگزاری این آیین است.

میرحسینی تصریح کرد: اگر فرهنگ ایرانی را نشناسیم و در جهت حفظ آن تلاش نکنیم از ایران چیزی باقی نخواهد ماند و ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آنیم که ایرانی بمانیم.

انتهای پیام/پ

شب یلدا در سیستان و بلوچستان

برچسب ها: شب یلدا ، یلدا 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار