معایب استفاده بیش از اندازه تلفن همراه روی هوش کودکان

بدخوابی و خواب کم کودکان به دلیل استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه اثری غیر قابل جبران و بلند مدت برسلامت جسم و هوش آن‌ها ازخود به جای می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی به وسیله کودکان می‌تواند سبب آسیب رسیدن به ضریب هوشی و افت مهارت‌های شناختی درآن‌ها شود.
محققان آسیب به ضریب هوشی و مهارت شناختی را در کودکانی که بیش از دو ساعت در روز از تلفن همراه استفاده می‌کنند شناسایی کرده اند.
به گفته پژوهشگران، نور آبی متصاعد شده از صفحه نمایش این گونه وسایل می‌تواند سبب کاهش ترشح هورمون ملاتونین و در نتیجه کاهش زمان خواب کودکان شود.


کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند نظارت دقیقی بر میزان استفاده کودکان خود از وسایل هوشمند داشته باشند و میزان استفاده را محدود به دوساعت در روز کنند؛ استفاده از تلفن همراه هوشمند درساعت‌های پایانی شب و زمان استراحت کودک سبب بی خوابی او و در دراز مدت افت توان ذهنی را به دنبال دارد.

محققان مرکز ملی سلامت انگلستان در جدیدترین پژوهش‌های خود به بررسی دگرگونی‌های مغزی بین کودکانی که درطول شبانه روز بیش از ۷ ساعت از وسایل الکترونیکی استفاده کرده‌اند با کودکانی که میانگین ۲ ساعت یا کمتر درمعرض نور صفحه نمایش این وسایل بودند پرداخته‌اند.

امروزه در عصر فناوری اطلاعات میزان فراوانی از انواع وسایل الکترونیکی دراختیار خانواده‌ها قراردارد، ازجمله تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت، فبلت، پخش کننده‌های موسیقی، کنسول‌های بازی، رایانه و سایر وسایل الکترونیکی که دارای صفحه نمایشگر با نور آبی هستند.

آمار‌ها نشان می‌دهند دربسیاری از کشور‌ها نوجوانان به طور میانگین بیش از ۶ ساعت درطول روز ازاین گونه وسایل استفاده می‌کنند و بازه زمانی مناسبی برای مطالعه، ورزش، مکالمه و معاشرت با دیگران و مصرف مواد خوراکی سالم اختصاص نمی‌دهند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند استفاده از این گونه وسایل به ویژه به وسیله کودکان سبب کاهش کیفیت خواب آن‌ها می‌شود و اثر‌های منفی خود را بر رشد جسمی و ذهنی آن‌ها درسال‌های آینده نشان می‌دهد.

آمار‌های جهانی نشان می‌دهند همزمان با معرفی و روی کارآمدن تلفن‌های همراه هوشمند ازسال ۲۰۱۲ میزان خواب نوجوانان درکشور‌های مختلف دنیا کاهش یافته است.

استفاده از این وسایل همچنین سبب افت نمره‌های درسی دانش آموزان و دانشجویان، بروز اختلاف و جدایی بین خانواده ها، بالا رفتن آمار تصادفات و تمایل کمتر افراد به مطالعه و یادگیری مهارت‌های جدید در دنیا شده است.

کارشناسان اثر منفی تلفن همراه و تبلت را از تلویزیون بدتر می‌دانند، زیرا این وسایل به دلیل حجم کوچک خود قابلیت استفاده درمکان‌های مختلف را دارند و این سبب می‌شود افراد بازه زمانی زیادی را صرف آن‌ها کنند.

پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهند تماشای بیش از سه ساعت تلویزیون درطول روز می‌تواند سبب ایجاد افسردگی در افراد شود.

در دنیای امروزی بسیاری از والدین گمان می‌کنند برای افزایش ضریب هوشی کودکان، آن‌ها باید به میزان زیادی از وسایل الکترونیکی استفاده کنند و بخش زیادی از هدایای والدین به فرزندان را این دسته از وسایل شامل می‌شود.

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند برای افزایش ضریب هوشی و درک شناختی فرزندان خود، آن‌ها را تشویق به مطالعه و یادگیری مهارت‌های جدید کنند. مکالمه با فرزندان و اختصاص دادن بازه زمانی مناسب برای صحبت با آن‌ها و کمک به یادگیری مطالب درسی سهم به سزایی درموفقیت تحصیلی کودکان دارند.

استراحت کودکان و خواب شبانه به میزان کافی، مصرف مواد خوراکی سالم، ازجمله میوه و سبزیجات تازه، مواد لبنی، پروتئینی کم چرب، دانه‌های آجیل، حبوبات وغلات، شکلات تلخ و انجام ورزش مناسب با سن، جنسیت و قد کودک همگی در پیشرفت مهارت‌های ذهنی کودکان اثرگذار است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار