معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد؛

ضرورت امن شدن زیستگاه یوزپلنگ‌ها در جهت حفاظت از آن‌ها

ظهرابی گفت: اصل بر حفاظت از یوز در زیستگاه خود، امن کردن زیستگاه‌ها و کریدور‌های حفاظتی و تقویت زیستگاه و گونه در شرایط طبیعی است.

ضرورت امن شدن زیستگاه یوزپلنگ‌ها در جهت حفاظت از آن‌هابه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه دو روزه آموزشی با عنوان «روش‌های تکثیر و پرورش یوزپلنگ» که با حضور کارشناسان و متخصصان حیات‌وحش امروز (یکشنبه ۲ دی ماه) برگزار شد، با بیان اینکه امروزه بخشی از رویکرد حفاظتی درباره یوزپلنگ در جهان موضوع تکثیر و پرورش آن است، اظهار کرد: با این حال اصل بر حفاظت از یوز در زیستگاه خود، امن کردن زیستگاه‌ها و کریدور‌های حفاظتی و تقویت زیستگاه و گونه در شرایط طبیعی است.

وی افزود: به‌طور قطع بخش عمده توان ما روی زیستگاه‌های طبیعی گونه، کریدور‌ها و امنیت زیستگاهی است، اما تکثیر در اسارت یکی از فعالیت‌های جانبی خواهد بود.

ظهرابی تصریح کرد: طی گفتگو‌های انجام شده با متخصصان داخلی و خارجی به این نتیجه رسیدیم که باید روی تکثیر یوزپلنگ در شرایط اسارت هم کار کنیم، چرا که در حال حاضر سه یوزپلنگ در اسارت در اختیار داریم و این فرصتی ارزشمند برای ماست.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع تکثیر و پرورش یوز، نگهداری را هم به همراه دارد، به عنوان مثال برخی می‌گویند با وجود تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی از حدود پنج دهه گذشته، اما این گونه هنوز در طبیعت احیای نشده است. با این وجود اگر تکثیر و پرورش انجام نمی‌شد، امروز دیگر هیچ گوزن زرد ایرانی نداشتیم که بخواهیم درباره احیای آن صحبت کنیم.

ظهرابی تصریح کرد: در مورد یوز هم تکثیر و پرورش برنامه‌ای جانبی و کمکی خواهد بود. برنامه اصلی در فاز سوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بر بهبود شرایط زیستگاه‌های یوز، افزایش آگاهی و مشارکت مردم و حفاظت از یوز در شرایط و زیستگاه طبیعی متمرکز خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست کارگاه «روش‌های تکثیر وپرورش یوزپلنگ» امروز و فردا (اول و دوم دی‌ماه) در سالن سرو پارک پردیسان برگزار می‌شود. مدرس این‌کارگاه، «وینسنت وان درمو» - مسئول بخش فراجمعیت یوزپلنگ در «موسسه حیات‌وحش در خطر انقراض» (EWT) - است.

این متخصص اهل آفریقای جنوبی از سال ۲۰۱۱ میلادی مسئول پروژه‌ای بوده که نتیجه آن رشد جمعیت یوزپلنگ‌ها از ۲۱۷ فرد در ۴۱ زیستگاه، به ۳۵۷ فرد در ۵۷ زیستگاه کشور آفریقای جنوبی است. وی همچنین در سال ۲۰۱۷، مسئول معرفی مجدد یوزپلنگ به زیستگاه‌های کشور مالاوی بود این در حالی است که یوزپلنگ در دهه ۱۹۸۰ میلادی در مالاوی منقرض شده بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار