وضعیت باشگاه استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟ / تشنگان شهرت در صف!

تصمیم واگذاری استقلال و پرسپولیس درحالی نخستین گام خود را سپری کرد که تا رسیدن این دو باشگاه به «ناکجاآباد» راه زیادی باقی مانده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  این درخواست هفته گذشته از طرف سازمان خصوصی سازی به وزارت ورزش اعلام شد و البته هنوز هم به نتیجه نرسیده است با این حال طی این مدت پیشنهادهایی مبنی بر خرید دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از طرف برخی افراد حقیقی و حقوقی مطرح شده که به نظر می رسد هیچ یک وجهه قانونی ندارد چرا که اصلا هنوز قیمت گذاری سهام دو باشگاه انجام نشده تا بر اساس آن پیشنهادهای مطرح شده برای واگذاری آنها، بررسی شود.


بیشتربخوانید :هدیه عجیب شفر به برانکو


روند قانونی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال و حضور وزیر ورزش بدون حق رای

قیمت گذاری سهام که بعد از بررسی و ارزیابی پرونده های مالی سرخابی ها انجام می شود، دومین گامی است که در راستای واگذاری آنها باید انجام شود. بر اساس روند قانونی برای خصوصی سازی باید طی شود، بعد از بررسی های و قیمت گذاری سهام، با تشکیل «هیات واگذاری» باید قیمت پیشنهادی در حضور اعضای این هیات بررسی شود. در واقع قیمت گذاری پرسپولیس و استقلال در این مرحله قطعی و نهایی خواهد شد.

اما «هیات واگذاری متشکل از چه افرادی است و آیا همه اعضای آن در تصویب و نهایی کردن قیمت سهام پرسپولیس و استقلال حق رای دارند؟»؛ طبق آنچه قانون مشخص کرده، برای پاسخ به این پرسش باید به حضور افراد زیادی از نهادهای مختلف اشاره کرد که نماینده وزارت ورزش تنها یکی از آنها است که حق رای هم ندارد!

هیات واگذاری به ریاست وزیر امور اقتصاد و دارایی و با حضور وزیر دادگستری همراه با روسای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون به عنوان اعضای اصلی تشکیل می شود. این افراد در بررسی و تصویب نهایی قیمت گذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال حق رای دارند. دیگر اعضای هیات واگذاری که متشکل از دو نماینده مجلس به عنوان ناظر بر امور و وزیر ذی ربط یعنی وزیر ورزش هستند، در این زمینه هیچ گونه حق رایی ندارند و فقط حضورشان برای تکمیل ترکیب هیات واگذاری لحاظ می شود.

با این شرایط، قیمت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نهایی می شود. پس از آن آگهی مزایده دو باشگاه در روزنامه منتشر می شود. معمولا برای این کار انتشار آگهی در دو روزنامه کافی است اما به گفته یک مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی، به خاطر اهمیت و جایگاه ویژه پرسپولیس و استقلال در کشور، آگهی مزایده آنها در بیش از دو روزنامه سراسری منتشر خواهد شد.

بعد از آن است که افراد و نهادهای مختلف به لحاظ قانونی می توانند برای طرح پیشنهاد در اختیار گرفتن دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اقدام کنند تا پیشنهادهای آنها در پروسه قانونی بررسی و ارزیابی شود. بنابراین پیشنهادهایی که تا به امروز برای خرید سرخابی ها از طرف افراد و نهادهای مختلف مطرح شده، در حد حرف و نمایش به حساب می آید و هیچ سندیت قانونی ندارد.

پیشنهادهای غیرقانونی برای خرید سهام سرخابی ها

 طی روزهای گذشته که موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال برای چندمین بار طی سال های گذشته مطرح شده است، افراد زیادی نسبت خرید این دو باشگاه ابراز علاقه کرده اند؛ اتاق تعاون ایران اولین نهادی بود که برای حضور جدی در واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آنهم با طرح پیشنهاد تشکیل شرکت های تعاونی به نام سهام عام پرسپولیس ایرانیان و سهام عام استقلال ایرانیان اعلام آمادگی کرد.

شرکت پیشکسوتان پرسپولیس هم دیگر متقاضی خرید این باشگاه است و حتی اینگونه عنوان شده که علی پروین به عنوان رئیس هیات مدیره پیشنهاد خرید پرسپولیس را به مجلس شورای اسلامی هم ارائه کرده است.

علاوه بر این اما افرادی حقیقی هم برای ورود به بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال پیشقدم شده اند. از جمله این افراد تاجر استقلالی است که ظاهرا در عرصه خوانندگی هم فعالیت هایی داشته و در حال حاضر هم مدیریت یک شرکت تولید موسیقی را عهده دار است. فردی که چندماه پیش هم برای تامین هزینه های لازم برای تمدید قرارداد تیام و جباروف مدعی شد و حتی اینگونه ادعا کرده که سند کمک به استقلال را هم دارد. وی در تازه ترین ادعای مجازی خود، خرید باشگاه استقلال را در پروسه جدید خصوصی سازی آن مطرح کرده است.

البته امیر احتشام زاده کاپیتان پیشین تیم ملی تنیس روی میز هم برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس اعلام آمادگی کرده است. وی مدعی شده که در کنار برخی از دوستانش که توانایی مالی برای در اختیارگرفتن سهام پرسپولیس را دارند، برای این کار اقدام کرده است.

این پیشنهادها از طرف این افراد حقیقی و حقوقی در حالی مطرح شده که هنوز قیمت گذاری پرسپولیس و استقلال مراحل قانونی خود را برای تصویب نهایی طی نکرده و بر همین اساس پیشنهادهای فوق هم قانونی نبوده و ملاک عمل به حساب نمی آید.

اسفندماه مزایده سرخابی ها برگزار می شود؟

 اینکه قیمت پایه و شرایط واگذاری پرسپولیس و استقلال برای تصویب در هیات واگذاری چه زمانی انجام شود و بعد از آن آگهی لازم در روزنامه چه تاریخی درج شود، به زمان در اختیار گذاشتن پرونده های مالی دو باشگاه توسط وزارت ورزش به سازمان خصوصی سازی بستگی دارد. این سازمان مدعی است در صورت تحویل به موقع این مدارک به گونه ای کارها پیش می رود که تاریخ مزایده تا پایان اسفندماه مشخص و انجام شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار