رئیس سازمان محیط زیست کشور:

تا ۲ سال آینده مشکل گرد و غبار نداریم/ قربانی سیاست‌های غیر اصولی شده‌ایم

کلانتری با انتقاد از سیاست‌های غیر اصولی اقتصادی، کم توجهی به محیط زیست را بزرگترین چالش زیست محیطی کشور عنوان کرد.

قربانی سیاست‌های غیر اصولی کشور شده‌ایم/ تا ۲ سال آینده مشکل گرد و غبار نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در همایش متخصصان محیط زیست ایران که امروز در دانشگاه علوم تحقیقات برگزار می‌شود، اظهار کرد: در کشورهای نفتی اقتصاد ناکارآمد، پول نقد و استفاده بیش از حد از توان منابع کشور باعث نابودی عوامل زیست محیطی می‌شود.

وی ادامه داد: در ارزش کالای تولیدی مسائل زیست محیطی مورد توجه نبوده و همه بحث‌های تولیدی و اقتصادی از طیف محیط‌زیست دچار مشکل است، حتی صنعت نفت نیز باعث شده است که اقتصاد غیر پایدار و توسعه غیر پایداری ایجاد شود که به دنبال آن محیط زیست قربانی اصلی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با مقایسه ارزش طلا و دلار از سال ۶۰ تا کنون گفت: اعداد و ارقام نشان می‌دهد تولید ناخالص ملی در سرانه طی این سال‌ها نه تنها افزایشی نداشته، بلکه محدود شده است.

کلانتری تصریح کرد: تولیدات بخش کشاورزی در کشور ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد در حالی که انرژی مستقیمی که وارد این بخش ‌می‌شود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد و حداقل حقوق و دستمزد با دلار متعارف ۶ هزار تومانی برای نیروی انسانی در این بخش ۲۰ میلیارد دلار است، یعنی از آورده ۴۰ میلیارد تومانی ۳۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی با اشاره به مصرف ۸۰ میلیارد متر مکعب آب، گفت: قیمت آب به طور ذاتی به ازای هر متر مکعب ۵۰ سنت است، اما میزان مصرفی بیش از حد مجاز در نظر گرفته و اثرات تخریبی که محیط زیست به تالاب‌ها و منابع آبی وارد می‌کند بیش از حد معمول برآورد شده است.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: با خشک شدن تالاب‌ها تولید ریزگرد‌ها افزایش یافته، پوشش گیاهی از بین می‌رود و جنگل‌ها به دلیل نبود حفاظت آبی رو به تخریب می‌روند که این موضوع تاثیراتی منفی در صنعت دارد.

کلانتری با اشاره به مسائل کلان زیست محیطی توجهی نداشته‌اند، گفت: به عنوان مثال از سال ۱۳۴۵ معدن مس سرچشمه آغاز به کار کرده است، اما هیچ مطالعه زیست محیطی روی آن نداشته‌ایم و اکنون آلودگی‌های سولفوری در منطقه وارد شده است، علاوه بر آن صنعت نفت در آلودگی‌های زیست محیطی غرق شده است و در این مورد اقدامی نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده صنایع معدنی ما یک دهم تخریب محیط زیست نیست، گفت: دانشمندان محیط زیست مانند سیاست‌گذاران گمراه شده‌اند. به جای دخالت در اقتصاد کلان به دنبال معلول‌ها می‌گردیم و هیچکس توجهی به فرسایش خاک نمی‌کند اما افزایش پسماند در منطقه‌ای خاص مرکز توجه واقع می‌شود.

غفلت جامعه محیط زیست از سیاست‌های کلان زیست محیطی

کلانتری با بیان اینکه جامعه محیط زیست بدون آنکه در تصمیم‌سازی‌های کلان اقتصادی وارد شود، فعالیت می‌کند، بیان کرد: باید توجه به فعالیت‌های کلان کشور در اولویت قرار گیرد و طبیعی کشوری که تولید ندارد، غرق در زباله می‌شود و امروز شاهد هستیم که شمال کشور در زباله مدفون شده و هیچ رودخانه‌ای که به دریا می‌رسد موجود زنده ندارد و صرفا مملو از فاضلاب است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم محیط زیست را حفظ کنیم باید تولید ناکارآمد از بین برود و هزینه‌های محیط زیست که اکنون در محاسبات صفر در نظر گرفته می‌شود، مورد توجه باشد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: سرقت خاک موضوع مهمی است اما باید بررسی کنیم چرا هر ساله صدها میلیون خاک را شور می‌کنیم. 51 میلیون نمک وارد زمین شده است در واقع کسی این تهدیدها‌ را نمی‌بیند که پوشش گیاهی ما از بین رفته و خاک ما شور شده است، در واقع سیاست‌های غلط عامل چنین معضلاتی محسوب می‌شوند.

کلانتری بیان کرد: باید سیاست‌های غلط را اصلاح کنیم البته اصلاح این سیاست‌ها منجر به تعطیلی صنایع می‌شود که چون اشتغال از بین می‌رود چنین اقدامی مورد توجه نیست اما باید توجه داشته باشیم با این روند برای نسل آینده هیچ منابعی نمی‌گذاریم.

رفع مشکل غبار هوا تا ۲ سال آینده

وی از رفع مشکل گرد و غبار هوا طی امسال و سال آینده در اغلب مناطق کشور خبر داد و گفت: به دلیل بارش‌های خوبی که داشتیم گرد و غبار به جز سیستان در سایر مناطق کشور پیش بینی نمی‌شود، همچنین در عراق و سوریه به دلیل بارش‌های قابل توجه این مناطق مشکلی از باب افزایش گرد و غبار نداریم‌.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به موضوع معاهده پاریس و کاهش ۴ درصدی مصرف کربن اشاره و اظهار کرد: این موضوع در حالی مطرح شده است که باید تا سال ۱۴۰۹، ۴ درصد از تولید کربن کاهش یابد، اما در برنامه ششم نمایندگان تصویب کردند که باید ۲۰ درصد از کربن را کاهش دهیم، علاوه بر آن دستور مقام معظم رهبری در سال ۸۹ بر این بود که تا سال ۱۴۰۹ باید ۴۱ درصد از مصرف کربن کاهش یابد.

کلانتری گفت: مشکلات زیست محیطی به دلیل از بین رفتن پوشش‌های گیاهی، آلودگی هوا و دیگر معضلات دچار آسیب جدی شده است و در انجمن‌ها و همایش‌های این چنینی باید متخصصان به این مسائل بپردازند.

مجامع زیست محیطی استراتژی ندارد

وی بیان کرد: مجامع زیست محیطی ما استراتژی ندارد و به جای آن که وارد جنگ توسعه شویم با معلول مبارزه می‌کنیم؛ درست است که دولت موظف است برای همه جای این سرزمین آب شرب تامین کند، اما از نظر ژئوپلوتیکی باید جمعیت در کشور پخش شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: نباید از فناوری بترسیم در واقع فناوری هراسی یکی از حربه‌های دشمن در سرزمین ماست که باید متخصصان محیط زیست از آن دوری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار