در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نقش بورس کالا در رسیدن سود تولید به تولیدکنندگان

یک مقام مسئول گفت: اگر هدایت نقدینگی از بستر بازار سرمایه به سمت بخش مولد اقتصادی هدایت شود، قطعا به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی محقق خواهد شد.

نقش بورس کالا در رسیدن سود تولید به تولیدکنندگانفرید موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: اگر هدایت نقدینگی از بستر بازار سرمایه و بورس به سمت بخش مولد اقتصادی هدایت شود، قطعا به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی محقق خواهد شد. این در حالی است که اگر این هدایت نقدینگی به سمت بازار‌های مولد سوق پیدا نکند، قطعا به سمت‌هایی حرکت خواهد کرد که غیرمولد بوده و این نقدینگی به سمت بخش‌هایی خواهد رفت که غیر مولد است که این امر رشد اقتصادی، شاخص اشتغال و ابعاد مختلف کشور را با چالش جدی مواجه کرده و رفاه اجتماعی را دچار مشکل خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: بازار زعفران به واسطه بورس کالا، در حال ساماندهی است 


وی، در ادامه بورس کالای را  به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بورس کالا نقش اساسی در شفافیت اقتصادی، عدالت مرتبط با این حوزه و حذف رانت‌های مختلفی که در حوزه مبادلات کالایی وجود دارد، ایفا می‌کند. در این زمینه بورس کالا اقدامات مثبتی انجام داده و با افزایش نظارت‌ها می‌توان نتیجه مطلوبی در خصوص افزایش شفافیت‌های قیمتی در فضای رقابتی کسب کرد.

وی بر لزوم شفاف سازی و رقابت پذیری بازار‌ها از طریق معامله کالا‌ها در بورس کالا تاکید کرد و تقویت بورس کالا را عاملی برای رونق تولید دانست.

به گفته موسوی، با واقعی شدن قیمت کالا‌ها در بستر بورس کالا و کنار رفتن واسطه‌های پرشمار، سود حاصل از تولید به سمت تولیدکنندگان رفت و شاهد توسعه صنایع مختلف در سال‌های اخیر بوده ایم.

بورس کالا سکویی برای توسعه کسب و کار

 حسن حسینی شاهرودی، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس در بیان نقش بورس کالا در توسعه فضای کسب و کار اظهار کرد: با توجه به ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالا‌ها در بستر بورس کالا، این بازار متشکل توانسته همانند یک سکو برای توسعه کسب و کار عمل کند.

حسینی شاهرودی افزود: مروری بر اثرات بورس کالا بر بازار کالای کشور به وضوح نشان می‌دهد این بورس به عنوان یک نهاد ملی در ایجاد شفافیت، نظم بخشیدن به عرضه و معامله محصولات، حذف زمینه‌های سوءاستفاده از مبادله کالا‌ها و ایجاد رقابت و کوتاه شدن دست واسطه‌ها نقشی غیر قابل انکار داشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: نباید اعتمادسازی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بستر بورس کالا را دست کم گرفت. اینکه هر روز شمار زیادی عرضه کننده و خریدار در بورس کالا بدون وجود دغدغه از عدم تعهد طرفین و با قیمتی شفاف و رقابتی به معامله می‌پردازند، نوعی حمایت از کالای ایرانی و ایجاد حمایت از بخش واقعی تولید به شمار می‌رود.

در حوزه مباحث اقتصادی دماسنج اقتصاد هر کشوری از جمله ایران، رونق بورس آن کشور مطرح می‌شود و به اعتقاد صاحبنظران این حوزه اگر این فرهنگ ایجاد شود که همه به سمت بورس حرکت کنند، سرمایه‌ها به سمت بازار‌های مولد سوق خواهد یافت که این امر به طور قطع تحقق حمایت از کالای ایرانی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار