شصت و پنجمین نشست پاتوق یکشنبه های تئاتر اصفهان با خوانش نمایشنامه «یک جدایی» نوشته ورونیک اولمی با ترجمه مریم مفرحیان و خوانش احمدرضا سلیمانی در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بنابر اعلام روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از محمدرضا بزرگزاد (مجری کارشناس برنامه پاتوق یکشنبه های تئاتر)، نمایشنامه «یک جدایی» روایتی از جریان و خط سیر یک جدایی است.

«یک جدایی» به صورتی موشکافانه و گام به گام به جراحی اتفاقی به نام ترک کردن و جدا شدن می پردازد . ورونیک اولمی متولد ۱۹۶۲ در فرانسه است . اغلب آثار او چه در غالب داستان و چه نمایشنامه پیرامون زنان میانسالی است که در نقش خود در خانواده و جامعه دچار تردید و سردر گمی هستند.

اولمی ضمن روخوانی دوران آشنایی عناصری همچون تکرار، کم توجهی ، سوء ظن و بطور کلی عدم مراقبت از رابطه را به عنوان تهدیدهای همیشگی یک عشق مطرح می کند. اولمی همواره از تاکید بر عناصر جغرافیایی پرهیز می کند و تلاش او بیشتر برای واکاوی یک رابطه انسانی است که در هر جای جهان امکان وقوع دارد.

به لحاظ ساختار می توان یک جدایی را بعنوان اثری مدرن مورد ارزیابی قرار داد . نمایشنامه ای که ضمن حفظ عنصر درام از طریق ایجاد تضاد بین وضعیت قبل از شروع نمایشنامه (وصال) و شرایط بعد از شروع نمایش یعنی جدایی از طریق رو در رو قرار دادن نیروهای متضاد کنش دراماتیک را سر و شکل می دهد و بواسطه بر انگیختن اشتیاق مخاطب برای مشاهده فرجام این مبارزه بین جدایی و وصال تا پایان او را برای دنبال کردن درام ترغیب می کند.

اولمی از طریق تمرکز بر جزیی ترین عناصر و لحظات یک رابطه به طریقی قابل باور و گاهی شگفت آور عمیق ترین لحظات عاطفی و احساسی در متن یک رابطه را برای مخاطبش روایت می کند. آدم های نمایشنامه اولمی علی رغم ندامت در امر جدایی و اشتیاق برای دوباره با هم بودن توان و امکانات کافی برای گریز از جریان جدایی را ندارند و مسیری برای بازگشت در مقابل خود نمی بینند. در واقع همین ویژگی باعث اطلاق تراژدی مدرن به اثر اولمی می شود . گویی تراژدی اصلی عدم کارکرد اراده انسان در برابر سرنوشتی است که با غفلت خود رقم زده است و همیشه فرصتی برای جبران فرصت های از دست رفته نمی یابد.

در قسمت دوم از شصت و پنجمین نشست پاتوق، کارشناس برنامه با ذکر دوباره ای از خلاصه اثر و ارائه مختصری از شکل گیری و گونه های متنوع درام مدرن از اهالی پاتوق به منظور بحث و گفتگو پیرامون اثر خوانش شده دعوت کرد. اهالی پاتوق ضمن استقبال از اثر خوانش شده به بررسی و ارائه نظر پرداختند . کارشناس برنامه ضمن جمع بندی نظرات به سوالات برخی از حاضران در خصوص شیوه استفاده از عنصر زمان در این اثر و برخی شیوه های نو آورانه بکار گرفته شده در این اثر توضیحاتی ارائه کرد.

در پایان ضمن تقدیر از احمدرضا سلیمانی برای خوانش این اثر در خصوص برگزاری دوره های نمایشنامه نویسی به همت خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان اطلاع رسانی صورت گرفت.

گفتنی است، جلسه بعدی نشست پاتوق نمایشنامه خوانی اصفهان در روز یکشنبه شانزدهم دیماه نود وهفت در خانه هنرمندان واقع در خیابان آبشار اول ، پارک ایثارگران برگزار می شود.

انتهای پیام/م

خوانش نمایشنامه «یک جدایی» در خانه هنرمندان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.