رویداد‌هایی که شیوه تفکر ترامپ را در آستانه ورود به سال ۲۰۱۹ شکل دادند

روزنامه نیویورک‌تایمز با ارزیابی عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸، رویداد‌هایی که شیوه تفکر او را در آستانه ورود به ۲۰۱۹ شکل دادند، منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به فراز و نشیب‌های دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ پرداخت.

در این گزارش آمده است: 2018 سال اقداماتی عجیب و دائم برای ترامپ بود. او با تکیه با غرایز خود توانسته است از یک سری آشوب‌های دائم رهایی یابد. همین هفته گذشته، او یک سری اقدامات تکان‌دهنده در دولت، ارتش و بازار‌ها انجام داد. دو تن از روزنامه‌نگاران ما در کاخ سفید اعلام کردند «آقای ترامپ در میانه‌دوره ریاست جمهوری‌اش در ارتباط با قضاوت خود مطمئن‌تر است.»

در اینجا به شماری از رویداد‌های مهمی می‌پردازیم که شیوه تفکر دونالد ترامپ را در آستانه ورود به سال 2019 شکل دادند.

ژانویه:
دولت در ساعت 12:01 دقیقه بیستم ژانویه به مدت سه روز تعطیل شد.
چند روز بعد، ترامپ نخستین سخنرانی سالیانه خود را ایراد کرد.
ترامپ در ارتباط با توافق نامه مهاجرت از قانون‌گذاران آمریکایی در کاخ سفید این سؤال را پرسید که چرا شمار زیادی از مردم از «کشور‌های کثافت» به آمریکا می‌آیند تا از کشور‌هایی همانند نروژ.

فوریه:
مایکل دی کوهن، وکیل شخصی دیرینه ترامپ، اعلام کرد 130 هزار دلار از جیب خود به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن، پرداخت کرده است که ادعا کرده بود با ترامپ رابطه دارد.
یک مردم مسلح در دبیرستان استونمن داگلاس در پارکلند فلوریدا اقدام به تیراندازی کرد و هفده نفر را کشت.
جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار سندی محرمانه، مأموران تحقیق در ارتباط با روسیه را به جانبداری متهم کردند.
دولت بار دیگر و این بار برای چند ساعت تعطیل شد.
هوپ هیکسف مدیر ارتباطات کاخ سفید، به مأموران تحقیق در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کارش برای ترامپ اغلب سبب می‌شود او دروغ بگوید. یک روز بعد، او استعفای خود را اعلام کرد.

مارس:
ترامپ با به چالش کشیدن مخالفت‌ها از سوی حزب خودش و اعتراضات از خارج، دستور‌هایی را امضا کرد که سبب اعمال تعرفه‌های گمرکی جدید بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از سوی آمریکا می‌شد.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، اخراج و مایک پمپئو جایگزین او شد. همچنین اچ‌آر‌مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، مجبور به کناره‌گیری از سمت خود و جان بولتون جایگزین او شد.
تظاهرات March for Our Lives (تظاهرات در حمایت از جان ما) -یکی از صد‌ها تظاهراتی که در سراسر جهان برگزار شد- در واشنگتن دی سی برگزار شد و معترضان خواستار اقدام علیه خشونت‌های مرتبط با اسلحه شدند.
رابرت اس مولر،دادستان ویژه، از سازمان ترامپ خواست اسنادی از جمله اسناد مرتبط با روسیه را ارائه کند.
جان دود از سمت وکالت ترامپ در ارتباط با تحقیقات بازرس ویژه استعفا کرد.

آوریل:
ترامپ اطلاع داشتن از پرداخت پول به استورمی دنیلز را رد کرد.
اف‌بی‌آی به دفتر و اتاق هتل کوهن حمله کرد. ترامپ این اقدام را «شرم‌آور» توصیف کرد.
آمریکا، انگلیس، فرانسه حملاتی هوایی علیه سوریه در ارتباط با یک حمله مظنون با مواد شیمیایی، انجام دادند.
مارک زاکربرگ، رئیس فیس‌بوک، در ارتباط با حفاظت از اطلاعات خصوصی و دیگر موضوعات در کنگره شهادت داد.

مه:
ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.
ترامپ تیم حقوقی خود را در ارتباط با تحقیقات روسیه تغییر داد.
سفارت‌خانه آمریکا در اسرائیل به قدس منتقل شد. در همان روز، اعتراضات گسترده‌ای در امتداد مرز غزه از سر گرفته شد.
وزارت امنیت داخلی آمریکا سیاست مهاجرتی «تحمل صفر» را در پیش گرفت و سبب جدایی خانواده‌های مهاجران در مرز شد.

ژوئن:
خشم از سیاست جداسازی سراسر این کشور را فرا گرفت و سبب شد دولت یک دفاع تهاجمی را در پیش بگیرد.
تحت فشار‌های شدید سیاسی، ترامپ یک دستور اجرایی را برای پایان دادن به سیاست جداسازی خانواده‌ها امضا کرد.
ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سنگاپور دیدار و در ارتباط با از بین بردن زرادخانه هسته‌ای کره شمالی با او گفتگو کرد.

ژوئیه:
بازرس ویژه علیه دوازده افسر اطلاعاتی روس به سبب هک کردن سایت کمیته ملی دموکراتیک و ستاد انتخاباتی کلینتون اعلام جرم کرد.
طی یک کنفرانس خبری در هلسینکی فنلاند، ترامپ در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ایستاد و آشکارا نتیجه‌گیری او را در ارتباط با نهاد‌های اطلاعاتی خودش در این باره به چالش کشید که مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 مداخله کرده است.
شمار زیادی از جمهوری‌خواهان از عملکرد رئیس جمهور آمریکا ابراز ناخرسندی کردند.
اسکات پرویت، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، به سبب رسوایی اخلاقی استعفا کرد.
قاضی برت کاوانا از سوی ترامپ برای عضویت در دادگاه عالی آمریکا نامزد شد، سمتی که به سبب بازنشستگی آنتونی ام کندی خالی شده بود.

اوت:
پل مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، به پنج فقره فرار مالیاتی، دو مورد اختلاس بانکی و یک مورد خودداری از اعلام یک حساب بانکی خارجی متهم شد.
سناتور جان مک‌کین از آریزونا در سن 81 سالگی از دنیا رفت. ترامپ به مراسم تشییع او دعوت نشد. غیبت رئیس جمهور در این مراسم نشان‌دهنده اختلاف نظر شدید و واضح او با این سناتور بود.
کوهن که به چندین جرم اعتراف کرد در دادگاه گفت که ترامپ به او دستور داده بود پول‌هایی را به دو زن -از جمله استورمی دنیلز- طی کارزار انتخاباتی سال 2016 پرداخت کند تا آن‌ها درباره رابطه خود با ترامپ چیزی نگویند. دادستانان فدرال اواخر این ماه این موضوع را تأیید کردند.

سپتامبر:
پس از دور اولیه جلسات تأییدیه استماع، قاضی کاوانا بار دیگر در کنگره حاضر شد تا در ارتباط با ادعا‌های مرتبط با مسائل جنسی شهادت دهد. یکی از افراد متهم‌کننده او به نام کریستین بلیسی فورد نیز شهادت داد.
قاضی کاوانا از سوی سنا برای حضور در دادگاه عالی تأیید شد.
دولت ترامپ، مکزیک و کانادا درباره یک توافق‌نامه تجاری جدید برای جایگزینی نفتا مذاکره کردند.
یکی از اعضای دولت ترامپ که خودش را یک مقام بلندپایه نامید، در مقاله‌ای در نیویورک تایمز ادعا کرد یکی از «اعضای مقاومت» در دولت است.
طوفان فلورنس ساحل شرقی آمریکا به ویژه کارولینا را در نوردید.

اکتبر:
جمال خاشقجی، مقاله‌نویس واشنگتن پست، که از منتقدان حاکمان عربستان سعودی بود در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.
نرخ بیکاری در آمریکا کاهش یافت و به سه ممیز هفت دهم درصد رسید.
طوفان مایکل فلوریدا را در نوردید.
در تیراندازی یک مرد مسلح به یک کنیسه در پیتسبورگ یازده نفر کشته شدند.
یک مرد در فلوریدا در ارتباط با ارسال موجی از بسته‌های پستی که منتقدان ترامپ از جمله باراک اوباما، جوزف بایدن و رابرت دنیرو و سی‌ان‌ان را هدف قرار داد، دستگیر شد.

نوامبر:
آتش‌سوزی در شمال کالیفرنیا به مهلک‌ترین آتش‌سوزی در تاریخ این ایالت تبدیل شد.
ترامپ از مناطق دچار آتش‌سوزی بازدید کرد.
کوهن به دروغ‌گویی به کنگره اعتراف کرد و گفت: ترامپ در مذاکرات درباره یک توافق نامه تجاری با روسیه طی کارزار انتخاباتی بیش‌تر از آنچه که تصور می‌شد، دخیل بود.
دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا به پیروزی رسیدند و در انتخابات میان دوره‌ای چهل کرسی را از آن خود کردند.
جف سشنز، دادستان کل، مجبور به کناره‌گیری از سمتش شد. متیو ویتکر به عنوان کفیل دادستان کل جایگزین او شد. ماه بعد، ترامپ، ویلیام پی بار را برای این سمت نامزد کرد.
جورج بوش پدر، چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا، در94 سالگی درگذشت. ترامپ برای حضور در مراسم تشییع او دعوت شد، اما سخنرانی نکرد.

دسامبر:
قانون »گام نخست: -که قانون بازنگری در عدالت کیفری محسوب می‌شود- با حمایت دو حزبی تصویب شد.
چند روز قبل از فرا رسیدن ضرب‌الاجل برای لایحه جدید هزینه ها، ترامپ، مایک پنس معاون او، سناتور چاک شومر و نانسی پلوسی در حضور خبرنگاران در کاخ سفید دیدار کردند.
ترامپ اعلام کرد جان اف کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، دولت را ترک خواهد کرد. میک مالوینی مدیر بودجه وی به عنوان کفیل این سمت را پر کرد. رایان زینک، وزیر کشور، نیز برکنار شد.
ترامپ به صورت ناگهانی دستور خارج شدن سربازان آمریکایی از سوریه و همچنین کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان را صادر کرد.
روز بعد، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، استعفا کرد و در نامه‌ای برای ترامپ نوشت رئیس جمهور مستحق داشتن وزیر دفاعی است که رویکرد‌های نزدیکتری با او داشته باشد.
ارزش سهام در بازار بورس آمریکا با کاهش شدید مواجه شد و شاخص سهام نزدک در مقایسه با ماه اوت، تقریبا 22 درصد کاهش یافت.
دولت برای سومین بار طی امسال تعطیل شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که ترامپ اعلام کرد لایحه‌ای را نمی‌پذیرد که شامل پنج میلیارد دلار تأمین مالی برای احداث دیوار در مرز جنوبی با مکزیک نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار