مونسان:

آثار تاریخی نباید به دلیل احداث پروژه‌های عمرانی تخریب شوند

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در احداث پروژه‌های عمرانی باید به حفظ آثار تاریخی توجه کنیم.

آثار تاریخی نباید به دلیل احداث پروژه‌های عمرانی تخریب شوندبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست تخصصی فرماندهان، معاونان و مدیران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی که امروز (سه‌شنبه ۴ دی ماه) برگزار شد، اظهار کرد: اشیا و آثار تاریخی تجلی بخش هویت انسان‌ها و مبنای تمدن بشری هستند و میراث فرهنگی متعلق به تمام افراد است و تنها مربوط به یک قوم و فرهنگ نیست.

وی افزود: حفاظت از اموال فرهنگی یک رسالت جهانی است و در تمام دنیا این هدف را دنبال می‌کنند و کشور و ملت ما نیز به واسطه قدمت تاریخی‌اش، آثار و میراث فرهنگی زیادی دارد و همه جهان از ما توقع دارند در حفاظت از این آثار تمام تلاش خود را داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در تمام دنیا حفاظت از آثار تاریخی وظیفه دولت‌ها است، اما مردم باید به این هدف کمک کنند.

مونسان بیان کرد: جرایم علیه میراث فرهنگی جزء خطرناک‌ترین جرایم است، به همین دلیل قانون‌گذار در این حوزه، اقدام به جرم را نیز جزء جرائم قرار داده است، زیرا این جرم تمام بشریت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر ما می‌خواهیم از آثار فرهنگی خود حفاظت کنیم، باید از ابزار‌های اطلاعاتی، حفاظتی و نظامی خود استفاده کنیم.

وی افزود: ما بیش از یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده در کشور داریم که نیاز است از آن‌ها حفاظت کنیم که نیازمند تجهیزات به روز است.

مونسان گفت: اگر بخواهیم مأموریت خود را در حفاظت از آثار تاریخی به خوبی انجام دهیم، باید موضوع پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهیم و بهترین روش در پیشگیری از جرائم استفاده از ظرفیت‌های مردمی است و باید استفاده از ظرفیت‌های مردمی را به حداکثر خود برسانیم که می‌توانیم کار خود را از مدارس آغاز و به سطوح دیگر جامعه ببریم.

وی افزود: ما به کمک تمام دستگاه‌های اجرایی چه دولتی و غیر دولتی هستیم و متأسفانه باید بگویم که برخی از نهاد‌های دولتی به درستی به وظیفه خود در حفاظت از آثار تاریخی عمل نمی‌کنند و فکر می‌کنند می‌توانند برای احداث یک طرح صنعتی و عمرانی به آثار تاریخی آسیب بزنند، اما بنده تأکید می‌کنم در هیچ طرح عمرانی هیچ توجهی به موضوع تخریب آثار تاریخی نمی‌شود، زیرا طرح‌های عمرانی جنبه عمومی ندارند، اما آثار تاریخی جنبه عمومی دارند.

وی گفت: گردشگری جزء سوم اقتصاد جهان است و هر جایی که گردشگری توسعه پیدا می‌کند، حوزه اقتصادی نیز توسعه پیدا می‌کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: امن‌ترین کشور در منطقه را داریم و امنیت در میزان جذب گردشگر می‌تواند اثرگذار باشد.

ورود دادستانی به موضوع تخریب آثار تاریخی شیراز

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال جذب میراث بانان افتخاری هستیم که البته باید بگویم این طرح از سوی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای جلب مشارکت حداکثری مردمی پیشنهاد شده است.

وی تأکید کرد: معتقدیم جلب مشارکت‌های مردمی در صیانت از آثار تاریخی بسیار مثمر ثمر و اثرگذار است و در نظر داریم به زودی طی مراسمی حکم و کارت میراث بانان افتخاری را به نخبگانی از جامعه اعطاء کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فعالیت موزه‌های برخی دستگاه‌ها عنوان کرد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی و خصوصی در بخش مأموریتی خود موزه‌هایی دارند که باید بگویم فعالیت این موزه‌ها تحت نظارت و استاندارد‌های سازمان میراث فرهنگی کشور بوده، اما مالکیت و بهره برداری بر عهده دستگاه‌هایی است که موزه را ایجاد کرده اند.

مونسان در پاسخ به سوالی در باره واکنش سازمان میراث فرهنگی در برابر تخریب برخی خانه‌های تاریخی، پاسخ داد: در صیانت از ابنیه‌های تاریخی باید دقت حداکثری صورت گیرد و در این راستا از ظرفیت‌های قانونی حداکثر بهره را می‌بریم و اجازه تخریب بنا‌های تاریخی را نمی‌دهیم که در این زمینه خوشبختانه شهرداری‌ها در حفاظت از بنا‌های تاریخی اهتمام لازم را دارند به طوری که اجازه تخریب نمی‌دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره علت تخریب بافت تاریخی شیراز عنوان کرد: متأسفانه در طرح توسعه‌ای و عمرانی شیراز، بخش‌هایی از بافت تاریخی آسیب دیده است، اما ما به عنوان سازمان متولی اقدامات قانونی و لازم را انجام داده ایم، ولی شاهدیم که مجری طرح، از ورود ضابطان جلوگیری می‌کند در همین جا از استاندار شیراز، شورای عالی تأمین استان و دادستان می‌خواهم به موضوع تخریب آثار تاریخی شیراز ورود کنند.

مونسان تأکید کرد: البته در این خصوص کمیته امنیت با حضور نمایندگانی از وزارت اطلاعات، دستگاه قضا، وزارت امور خارجه و ... تشکیل شده و همه تأکید دارند باید جلوی روند تخریبی گرفته شود و هر آنچه که تخریب شده، عین به عین  به حالت قبلی بازگردد.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: بنا‌های تاریخی شیراز کاملا تحت کنترل ما است و در این خصوص مستند نگاری شده است، البته از وزارت راه و شهرسازی نیز می‌خواهیم در این موضوع با مسئولیت بیشتری اقدام کند.

گفتنی است؛ در پایان این نشست از نرم افزار میراث بان رونمایی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار