راه‌اندازی موزه مجازی ناملموس در شیراز

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: موزه مجازی ناملموس و خانه هنرمندان در شیراز راه اندازی می‌شود.

راه‌اندازی موزه مجازی ناملموس در شیرازبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابراهیم گشتاسبی‌راد رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: عزاداری دهه محرم، سنت‌هایی از جمله سمنوپزان، شب یلدا و سایر سنت‌ها به همراه تهیه انواع دسر‌ها و غذا‌ها جزء میراث ناملموس شهر شیراز است که در این راستا به دنبال آماده کردن موزه مجازی ناملموس برای این کلانشهر هستیم.

وی افزود: شهرداری شیراز به همراه شهرداری اصفهان عضو شورای تصمیم‌گیری انجمن میراث ناملموس است که در جلسه‌های این شورا نیز حضوری فعال و تاثیرگذار دارد.

معاون شهردار شیراز ادامه داد: در زمینه تاریخ شفاهی انقلاب در شیراز نیز کار‌هایی انجام شده که امیدواریم محتویات آنان را در قالب فیلم و یا کتاب منتشر کرده و این شهر را فارغ از هر نوع دیدگاهی معرفی کنیم.

گشتاسبی‌راد به فعالیت‌های این سازمان هم اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش شهروندی تمام آموزش‌هایی که در فرهنگسرا‌های کلانشهر شیراز اتفاق می‌افتد با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش زیر نظر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردرای شیراز برگزار می‌شود که از جمله آن می‌توان به اجرای طرح گلستان خوانی که کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم شامل ۷۰ هزار نفر دانش آموز را پوشش می‌دهد، اشاره کرد.

وی عنوان کرد: سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در آموزش پیش از دبستان نیز برنامه دارد که در این راستا با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش به آموزش مسائل شهروندی برای کودکان پرداخته است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه در حوزه تربیت بدنی نیز ارتباط نزدیکی بین این سازمان با اداره‌کل ورزش و جوانان وجود دارد و فعالیت‌های ورزشی با همکاری هیئت‌ها و انجمن‌های ورزشی برگزار شده است، بیان کرد: از نمونه آن برگزاری مسابقه فوتسال محلات با حضور ۱۱۰ تیم از محلات و شرکت حدود یکهزار و ۲۰۰ ورزشکار نوجوان و جوان در این دوره از مسابقات بوده است.

گشتاسبی‌راد با تاکید بر اینکه همگانی کردن ورزش برای ما یک اولویت است و معتقدیم باید ورزش در عرصه‌های مختلف همگانی شود، بیان کرد: این مهم با جدیت تمام در حال دنبال شدن است که از نمونه آن اجرای برنامه کشتی ویژه نونهالان در فضای بازی و استعدادیابی آنان بود.

وی زیربنایی کردن فعالیت‌های شهرداری در حوزه گردشگری را یکی از برنامه‌های مهم سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز دانست و افزود: معنوی کردن گردشگری در برنامه‌ها قرار گرفته و بر این باوریم شیراز که باید در این زمینه شیراز را به معنای واقعی به گردشگران در بخش‌های مختلف ادبی، حکت، فلسفه، عرفان و مذهبی معرفی کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: در موضوع معرفی شیراز به عنوان سومین شهر مذهبی کشور در ارتباطی خوبی که با مسئولان متولی در امامزاده‌های شهر از جمله حرم مطهر شاهچراغ (ع) فراهم شده یکدیگر را تقویت کرده و با یک هم افزایی با توجه به ظرفیت‌های موجود این کلان‌شهر را بیش از پیش معرفی کنیم.

گشتاسبی‌راد بازگشایی آرامگاه سیبویه، ایجاد مناطق شناسایی قابل دیدن در شیراز، فعال کردن ۹ سرای محله، تلاش در راستای توانمندسازی اقشار کمتربرخوردار، ایجاد شادی نشاط اجتماعی با برگزاری جشن در محلات، تقویت برنامه‌های مددکاری به شهروندان برای ایجاد سلامت جسمی و روحی را از برنامه‌های پیش‌بینی شده سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در حوزه اجتماعی عنوان کرد.

وی عنوان کرد: در سرای محله‌ها به دنبال واگذاری کار به شهروندان بوده و در این سرا‌ها به دنبال این نیستیم تا از نیرو‌های شهرداری استفاده کنیم.

معاون شهردار شیراز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد فعالیت کمرنگ برخی فرهنگسرا‌ها گفت: متاسفانه این فرهنگسرا‌ها بدون اینکه کار زیربنایی آن تکمیل شود مشغول فعالیت شدند به طوری که هنوز برخی از این‌ها با مشکل سرمایش و گرمایش روبرو هستند. با توجه به استقبال شهروندان از این فرهنگسرا‌ها رفع مشکلات موجود در دست اقدام است، همچنین به دنبال این هستیم با تکمیل ساخت فرهنگسرای حکمت آن را به مرکز بزرگ آموزش هنر‌های تجسمی تبدیل کنیم.

گشتاسبی‌راد با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها برای ما در حوزه فرهنگی از اهمیت بالایی به شمار رفته و معتقدیم شیراز به خانه هنرمندان نیاز دارد، افزود: این کلان‌شهر شهر هنرمندپرور در حوزه تئاتر است و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم در حال انجام است که امیدواریم بخشی از این کمبود‌ها را با اجرای طرح‌هایی که در دست اقدام است، برطرف کنیم.

وی گفت: ایجاد خانه مکتب شیراز نیز از برنامه‌هایی است که توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز دنبال شده و در حال حاضر طرح مرمت آن در خانه رجبعلی هوایی به عنوان یکی خانه‌های قدیمی و ارزشمند شیراز در حال انجام است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: در تپه پوستچی قدمت شیراز به بیش از هفت هزار سال پیش برمی‌گردد و برای اینکه در این محل نیز موزه طبیعی داشته باشیم مکاتباتی به میراث فرهنگی شده تا اجازه دهند این مکان به شهرداری واگذار شده و به یکی از نقاط گردشگری شیراز تبدیل شود.

گشتاسبی‌راد در خصوص برگزاری بازی‌های فکری آسیایی نیز بیان کرد: در شیراز ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر از این بازی‌ها استقبال کردند که در این زمینه مسابقات استانی دهه فجر، در سطح ملی اسفندماه و اجرای بازی‌های آسیایی را در اردیبهشت سال آینده در برنامه داریم.

وی همچنین با گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: معتقدیم باید این انقلاب را بزرگ بداریم و در این زمینه نیز ضمن احترام دهه فاطمیه برنامه‌هایی در شان انقلاب برگزار می‌کنیم.

گشتاسبی‌راد برگزاری جشنواره‌های نوروزی، جشنواره بهار نمایش شیراز و جشنواره غزل و ترانه را از برنامه‌های آینده و پیش بینی شده سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز عنوان کرد.
انتهای پیام/م

راه‌اندازی موزه مجازی ناملموس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار