در نشست خبری مطرح شد؛

اعلام جزئیات برنامه‌های نهمین جشنواره فیلم عمار/ جلیلی: ما در سینما کابوس سازی می‌کنیم

دومین نشست نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

آغاز دومین نشست خبری جشنواره فیلم مردمی عماربه گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین نشست نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار عصر امروز (سه شنبه ۴ دی) در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

بخش‌های گوناگون جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب زاده، وحید جلیلی و عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشکده رویان تشریح شد.

عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشکده رویان در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه پژوهشکده رویان مولود انقلاب اسلامی است، گفت: زنده یاد کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشکده رویان از هنرمندان عرصه علم و فن آوری بود و این نشست در سالگرد درگذشت ایشان می‌تواند دو حوزه هنر و علم را با هم پیوند بدهد.

وی افزود: رویان در حال حاضر دارای سه پژوهشکده در شهر‌های مختلف از جمله اصفهان است که هر کدام به پیشرفته‌ترین علوم روز مجهز هستند.

شاهوردی درباره پیشرفت علم ژنتیک و درمان ناباروری در پژوهشگاه رویان تصریح کرد: کشور ما در حال حاضر به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌های این حوزه است و این را مدیون جهادگران این عرصه هستیم که توانستند در اوج کمبود‌ها و تحریم، این علم روز را گسترش بدهند.

چرا دانشمندان ما جایگاهی در هنر سینما و فیلم سازی در کشور ندارند؟

وحید جلیلی رئیس سیاست گذاری جشنواره مردمی عمار در ادامه برنامه درباره پیشرفت‌های جشنواره عمار گفت: دو کتاب «داستان آینده» و «سلول‌های بهاری» در بخش پیشرفت‌های علمی و ژنتیک در جشنواره عمار رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هالیوود در عرصه پیشرفت‌های علمی و تحقیقات دانشمندانش ۳۰۰ فیلم سینمایی تولید کرده است، گفت: باید این موضوع مشخص شود که چرا هرچه پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود جایگاه آن در عرصه سینما و تصویر کمتر می‌شود و چرا دانشمندان ما جایگاهی در هنر سینما و فیلم سازی در کشور ندارند؟

جلیلی ادامه داد: بالاخره باید مشخص شود که چرا شاهد بازنمایی معکوس در عرصه سینما از واقعیت پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی ایران هستیم و آیا فرهیختگان علمی ما سهمی در تولیدات سینمایی و تلویزیونی دارند یا خیر؟

وی درباره سیاه نمایی در عرصه سینما گفت: ما در ایران به جای داستان سازی، کابوس سازی می‌کنیم.

جلیلی ادامه داد: ما چندین تجلیل در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره عمار از شیخ زکزاکی، سیروس مقدم، حامد زمانی در راستای کار‌های امیدبخش داریم.

وی اضافه کرد: جالب است بدانید که شیخ زکزاکی فیلم سینمایی را با عنوان «عثمان دن فودیو» تولید کرده است که در جشنواره عمار به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار با اشاره به بخش‌های ویژه جشنواره با موضوع چهل سالگی انقلاب تصریح کرد: نگاه به آینده بخشی است که در آن به موضوعات سالگرد چهارمین دهه انقلاب می‌پردازد و نشست‌های مختلفی در این زمینه با حضور اساتید صاحب نامی در طول برگزاری جشنواره در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

جشنواره عمار کاملا مردمی است

نادر طالب زاده در بخش بعدی این نشست بیان کرد: جشنواره عمار هر سال پیشرفت کرده و باید توجه داشته باشیم که این جشنواره کاملا مردمی است و به دست خود مردم اداره می‌شود.

وی بیان کرد: مستند یک کاربرد جدی دارد که می‌تواند درد‌ها و معضلات و کمبود‌های جامعه را جراحی کند تا قانون اصلاح شود و یا قانونی جدیدی به قوانین اضافه شود.

طالب زاده در ادامه تصریح کرد: مستند سازان جوان باید به امور مختلف حساس باشند، به طور مثال همین موضوع FATF که با سلام و صلوات تصویب شد باید برای مردم تشریح شود که دقیقا به چه چیزی از منافع ملی ما ضربه خواهد زد؟

وی اضافه کرد: جوانان مستند ساز خوبی از کشور‌های مختلف هم در این جشنواره حضور خواهند داشت که برای آن‌ها کلاس‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است.

افتتاحیه جشنواره عمار در فرهنگسرای بهمن

رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره عمار درباره جزئیات برگزاری نهمین دوره جشنواره عمار گفت: ۲۱۳۲ اثر از شهریور ماه امسال و در پی انتشار فراخوان جشنواره عمار ارسال شده که بیشترین آثار شامل ۸۱۲ اثر می‌شود و به فیلم‌های مستند اختصاص دارد.

وی بیان کرد: ۳۵۰ اثر داستانی، ۱۴۶ اثر برنامه تلویزیونی، ۱۶۴ اثر پویانمایی، ۲۰۰ نماهنگ، ۲۵۰ اثر فیلم نامه و ۴۵ اثر مقاله به تفکیک در جشنواره نهم حضور خواهند داشت.

منفرد با بیان اینکه ۱۶۸ اثر در بخش «فیلم ما» و ۳۸ اثر هم در ژانر کودک و نوجوان حضور دارند، گفت: آثار بخش مسابقه جشنواره عمار با جمع بندی به زودی اعلام می‌شود.

وی درباره زمان اختتامیه و افتتاحیه جشنواره فجر تصریح کرد: یکشنبه ۹ دی ماه در فرهنگسرای بهمن مراسم افتتاحیه جشنواره عمار برگزار و از ۱۰ دی ماه در سینما فلسطین فیلم‌های جشنواره به نمایش در می‌آید، فیلم‌های جشنواره عمار در قالب هفت سانس تا ساعت ۲۲:۳۰ به نمایش در می‌آید که اولین سانس آن در ساعت ۱۰:۳۰ به اکران فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: ۲۰ دی ماه هم مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره عمار برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره عمار درباره جوایز مردمی و اکران‌های شهرستانی این جشنواره بیان کرد: ۱۳۱ فراخوان مردمی مبنی بر درخواست مشارکت در جشنواره برای ما ارسال شده است و قصد اهدای جوایز در موضوعات پیشنهادی را دارند.

منفرد گفت: ۶۱ میلیون جوایز نقدی و حدود ۱۳۴ میلیون جوایز دارای ارزش مادی توسط مردم برای ما ارسال شده است. مفتخریم که جشنواره عمار به طور کاملا مردمی اداره می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.