ایران‌زمین؛

چند محله تاریخی در کشور به دروازه اصفهان معروف است؟ +تصاویر

چندین محله‌ تاریخی در شهر‌های مختلف به دروازه اصفهان معروف است که در این گزارش آن‌ها رامعرفی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از محله‌های شهر شیراز که از ضلع شمالی به پل علی‌بن حمزه، راه ورودی به دروازه قرآن و جاده اصفهان منتهی می‌شود، دروازه اصفهان نام دارد. البته این محله تاریخی در گذشته با نام دروازه استخر شناخته می‌شد.

محله دروازه اصفهان، مجموعه‌ای از محله‌های درب شاهزاده، چپرخانه، محله ده‌بزرگی‌ها و بازارچه فیل است. این محله در گذشته محل زندگی اعیان و اشراف شهر شیراز بوده است. از خانواده‌های معروف این محله می‌توان به خاندان‌های مجرب و ده‌بزرگی اشاره کرد.

دروازه اصفهان کجاست؟

خیابان و محله‌ای در کاشان هم با نام دروازه اصفهان شناخته می‌شود در اصل شهر کاشان در دوره صفویه در میان ۵ دروازه با نام‌های دروازه دولت، دروازه فین، دروازه قصرالملک (ملک آباد)، دروازه قم و دروازه اصفهان قرار گرفته بود. البته در دوره زندیان دو دروازه دیگر به این شهر افزوده شد.

دروازه اصفهان کجاست؟

در دوره پهلوی در جای کنونی دروازه اصفهان شهر کاشان خیابانی به همین نام ساخته شد از این رو فقط قسمتی از برج دروازۀ اصفهان شهر باقی مانده است.

دروازه اصفهان کجاست؟

نقاشی اوژن فلاندن از دروازه اصفهان کاشان (قرن نوزدهم)

همچنین یکی از دروازه‌های قدیمی شهر یزد به نام دروازه اصفهان معروف است در واقع محله «سر دو راه» که یکی از محلات تاریخی و پر جمعیت شهر یزد است، به واسطه قرارگیری بر سر دوراهی اصفهان و شیراز در گذشته‌های دور به همین نام خوانده شده و هنوز بعضی از مردم محلی که ساکن چهارراه فرهنگیان کنونی هستند به آن «دروازه اصفهان» می‌گویند. نام این محله از قرن نهم هجری تا به امروز در منابع تاریخی دیده می‌شود.

محله «سر دو راه» در سده‌های پیشین جزئی از برزن ‎‌های اهرستان و کوچه بیوک بوده و مجموعه زاویه از معروف‌ترین بنای آن محسوب می‏ شود.
انتهای پیام/

چند دروازه اصفهان در ایران داریم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۷ دی ۱۳۹۷
نان آب نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۷ دی ۱۳۹۷
حالا این چه اهمیتی دارد
آخرین اخبار