شمخانی در سفر به افغانستان:

۱۷ سال حضور غرب و ناتو در افغانستان بدون ثمر بوده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: حضور ۱۷ ساله غرب، آمریکا و ناتو در افغانستان بی ثمر بوده است.

حضور غرب در افغانستان ثمری به نام ثبات نداشته استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین اهداف سفرش به افغانستان گفت: این گروه تروریستی طبق این راهبرد، ناامن سازی مرز‌های شمال و جنوب غرب افغانستان را برای ناامن کردن مناطق مرزی ایران، روسیه و چین برعهده گرفته اند.

وی در ادامه افزود: هرچند که ۱۷ سال است غربی ها، آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان حضور دارند، اما ثمری به نام ثبات و پایداری را نتوانستند در این کشور ایجاد کنند و به این نکته رسیده اند که اگر ۱۷ سال دیگر هم بمانند هیچ تغییری در مؤلفه‌های امنیتی این کشور ایجاد نخواهد شد و توسعه انسانی، مادی و رفاه مردم افغانستان دچار چالش‌های جدی است.

شمخانی گفت: با این حال که جمهوری اسلامی ایران با مشکلات اقتصادی مواجه است از ۳ میلیون نفر از مردم افغانستان به شکل مطلوب در حوزه‌های مختلف پذیرایی می‌کند و شهروندان این کشور خاطرات بسیار خوبی از حضور در ایران دارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: اهداف فرامنطقه‌ای و به کارگیری ابزار تروریستی برای نیل به آن اهداف، عادتی است که متأسفانه از جانب برخی قدرت‌ها به ویژه آمریکایی‌ها پیگیری می‌شود و همین امر سبب شده است که افغانستان نتواند در درون خود، مذاکرات صلح مؤثری را پایه گذاری کند.

شمخانی گفت: اعمال راهبرد‌های متنوع، پراکنده و غیربومی با اهداف غیر افغانی از جانب برخی کشور‌ها سبب شده است که مردم افغانستان نتوانند نتیجه مذاکرات صلح  را لمس کنند و تأثیری در زندگی آنان نداشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تجارب فراوانی در مبارزه با تروریسم دارد، از اهداف و نیات غربی‌ها به خوبی مطلع است و رفاه و امنیت ملت افغانستان را رفاه و امنیت خود می‌داند و بر این اساس آماده همکاری با این کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، امنیتی و نظامی است. برای رایزنی در این باره و برای این که ملت افغانستان و مرز‌های شرقی ما روی رفاه، آسایش و پایداری را ببینند به این کشور سفر کرده ام.

علی شمخانی صبح امروز (چهارشنبه) به دعوت حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور افعانستان وارد کابل شد و برخی مقامات عالی امنیتی، نظامی وسیاسی کشورمان در این سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی را همراهی کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، شمخانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار