سازمان ملل تضمین انتخابات بدون خشونت در کنگو را خواستار شد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از طرف‌های فعال در جمهوری دموکراتیک کنگو خواست به نوعی عمل کنند که رای‌دهندگان بتوانند روز یکشنبه در شرایط امن پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

سازمان ملل تضمین انتخابات بدون خشونت در کنگو را خواستار شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه از طرف‌های فعال در جمهوری دموکراتیک کنگو خواست به نوعی عمل کنند که رای‌دهندگان بتوانند روز یکشنبه در شرایط امن پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

مردم کنگو برای انتخاب جانشین جوزف کابیلا، رئیس جمهور این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند. کنگو که بزرگترین کشور آفریقای زیر صحرا به حساب می‌آید منابع گسترده معدنی در اختیار دارد، اما بی ثباتی به فقر ساکنان آن منجر شده است.

انتخابات ریاست جمهوری کنگو بعد از پایان آخرین دوره ریاست جمهوری کابیلا در سال ۲۰۱۶ سه بار به تعویق افتاده است.

آخرین تعویق بیستم دسامبر سه روز قبل از برگزاری انتخابات در بیست و سوم همان ماه صورت گرفت.

سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد گوترش از مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو، رهبران سیاسی همه گروه‌ها، کمیسیون ملی انتخابات و جامعه مدنی خواست برای ایجاد فضای عاری از خشونت تلاش کنند تا همه رای دهندگان واجد شرایط بتوانند به صورت مسالمت آمیز در انتخابات شرکت کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد از همه بازیگرانی که نقش تعیین کننده در پیشگیری از خشونت‌های انتخاباتی دارند خواست از هر نوع اقدام تحریک آمیز خودداری کنند و در اقدام و مواضع خود بیشترین خویشتنداری را داشته باشند.

آنتونیو گوترش همچنین از شهروندان کنگویی خواست از فرصت تاریخی برای مشارکت در تحکیم نهاد‌های دموکراتیک در این کشور استفاده کنند.

پیش از این شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرده بود، در حالی که تنها سه روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و محلی در جمهوری دموکراتیک کنگو باقی مانده است، دولت این کشور از نماینده اتحادیه اروپا خواست کینشاسا، پایتخت کنگو، را ترک کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اعتراض به اخراج نماینده اتحادیه اروپا از کنگو در واکنش به این اقدام اعلام کرد: «تصمیم دولت کنگو در اخراج نماینده اتحادیه اروپا "مستبدانه و غیر سازنده" است و هیچ چیزی نمی‌تواند این تصمیم را توجیه کند.»

کنگو این تصمیم را در واکنش به تمدید تحریم‌های اروپا علیه ۱۴ مقام این کشور از جمله نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار