در بودجه ۹۸ پیش بینی شد؛

خرید تضمینی برگ سبز چای تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال

پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای سهم یارانه دولت بابت خرید تضمینی برگ سبز در سال زراعی ۹۸ حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است.

خرید تضمینی برگ سبز چای  تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریالبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان برنامه و بودجه، یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای حمایت از تولید داخلی، خرید تضمینی برگ سبز چای است که در سال‌های اخیر تلاش گردیده است، علاوه بر رشد مناسب قیمت خرید تضمینی، با تقویت اعتبارات مربوط در قوانین بودجه سالانه، پرداخت مطالبات چایکاران در اسرع وقت صورت پذیرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، بر این اساس میانگین قیمت دریافتی چایکاران از هر کیلوگرم چای تحویلی به کارخانه‌ها از ۳۴۲۸ ریال در سال ۱۳۸۹ به ۱۹۵۴۲ ریال در سال ۱۳۹۷ (حدود ۵،۷ برابر) و میزان یارانه پرداختی دولت (با احتساب هزینه‌های تبعی) نیز طی دوره مذکور از ۲۹۰ میلیارد ریال به ۱۳۴۳ میلیارد ریال (حدود ۴.۶ برابر) افزایش یافته است.

البته با توجه به نوسان تولید برگ سبز چای که عمدتا ناشی از شرایط آب و هوایی است میزان یارانه پرداختی دولت متناسب با میزان برگ چای تحویلی نوسان داشته و در سال ۱۳۹۵ با توجه به خرید تضمینی ۱۳۹ هزار تن برگ سبز چای برابر ۱۵۱۴ میلیارد ریال بوده است.
 
همچنین به منظور استقرار زنجیره ارزش مطلوب و هماهنگی سیاست‌های اجرایی در حوزه تولید برگ سبز، فراوری و بسته‌بندی، بازاریابی و مصرف چای کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور با مشارکت چایکاران، کارخانه‌های چای، تجار (بازاریان) و دولت (حداکثر ۴۹ درصد سهام) ایجاد شده که در حال حاضر تعداد ۴۵۶۸۸ نفر چایکار و ۷۰ کارخانه چای عضو صندوق مذکور (با سرمایه ۵۶۰ میلیارد ریال) بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده تعداد سهامداران چایکار به ۶۰۰۰۰ نفر و صنایع مربوط به ۱۵۰ کارخانه برسد.

مهمترین اقدامات صندوق مذکور در سال‌های گذشته در راستای تامین مالی و حمایت از این بخش شامل پرداخت تسهیلات یارانه‌ای برای اجرای عملیات زراعی باغات چای، نوسازی و خرید ماشین‌آلات کارخانه‌های چای، کمک به ارتباط مطلوب و تامین منافع حلقه‌های زنجیره چای و فراهم نمودن نقدینگی جهت تسریع در پرداخت بهای برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران بوده است.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، تمهیداتی اتخاذ شد تا اعتبارات مربوط به یارانه نهاده‌های کشاورزی و عوامل تولید، خرید تضمینی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به صورت یکپارچه و در قالب یک ردیف متمرکز تجمیع شود. بدین روی ظرفیت مطمئن‌تری برای تامین اعتبار خرید تضمینی چای از چایکاران  در قالب ردیفی به اعتبار ۷۵۰۰ میلیارد ریال فراهم شده است (پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای سهم یارانه دولت بابت خرید تضمینی برگ سبز در سال زراعی پیش رو حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است)
انتهای پیام/

اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی و حمايت از توليد چای داخلی طی سال‌های گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار