توسعه نامتوازن رشد صنایع تبدیلی محصولات باغی در استان فارس

توسعه صنایع تبدیلی محصولات باغی در استان فارس امکانی بالقوه است که میزان تولید این محصولات حجم وسیعی از اشتغال و ارزآوری را با خود به همراه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی صادقی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس از فعالیت ۶۷۱ واحد صنعتی زیر نظر این سازمان خبر داد که ۱۷۳ واحد به بسته‌بندی یا فرآوری محصولات باغی می‌پردازد.

وی بیان کرد: این آمار نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۶ درصد از صنایع تبدیلی فارس در زمینه محصولات باغی فعالیت دارند در حالی که توسعه نامتوازن در رشد و توسعه صنایع تبدیلی این استان به سمت صنایع زراعی و دامی است و در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است.

صادقی با اشاره به جذب ۶۶۰ هزار تن ماده خام در صنایع تبدیلی باغی در استان فارس تصریح کرد: صنایع تبدیلی فارس برای فعالیت در زمینه محصولات باغی جای بسیار دارد.

پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز ادامه داد: سالانه ۳ و ۲ دهم میلیون تن محصولات باغی در استان فارس تولید می‌شود، که ظرفیت بالای فارس در بخش کشاورزی، این قابلیت را فراهم کرده است تا با توسعه صنایع تبدیلی در این زمینه علاوه بر کاهش ضایعات و ارزش افزوده بالا، اشتغال‌ زایی گسترده نیز برای این استان دارد.

همچنین فریبرز رضازاده، معاون امور صنایع این سازمان با اشاره به اینکه فعالیت ۲۵ واحد صنعتی در زمینه محصولاتی باغی زیر نظر این مجموعه است، اضافه کرد: این میزان در کشور ۹۰۵ واحد بوده، که آمار فارس نشان دهنده رشد ناکافی این صنایع در استانی است و جایگاه نخست تولید محصولات باغی را دارد که به تنهایی ۱۵ درصد از محصولات باغی کشور را تولید می‌کند.

وی از فعالیت یک کارخانه تولید کمپوت، ۱۲ واحد صنعتی تولید مربا، ۴ واحد خشک کردن میوه و ۸ کارخانه تولید آبمیوه در استان زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس خبر داد.

توجه و ترغیب به ظرفیت استان در صنایع تبدیلی باغی در مجموعه جهاد کشاورزی آغاز شده است به طوری که مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس از تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش در دو سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: سرمایه‌گذارانی که تصمیم دارند در زمینه صنایع تبدیلی زراعی و دامی سرمایه‌گذاری کنند با آگاهی از ظرفیت‌های خالی در صنایع باغی استان، سرمایه‌شان را به این زمینه وارد کرده‌اند.

صادقی شهرستان جهرم را نمونه‌ای موفق در توسعه صنایع تبدیلی باغی برشمرد و گفت: کمتر میوه‌ای وجود دارد که در این شهرستان بسته‌بندی نشود.

از سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تبدیلی باغی در استان فارس می‌توان به نبود هیچ‌گونه واحد صنعتی در فرآوری انگور اشاره کرد در حالی که استان فارس در تولید این محصول جایگاه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

صادقی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس از تولید ۵۳۰ هزار تن انگور در استان فارس خبر داد که نزدیک به ۲۱۰ هزار تن از آن قابلیت تبدیل به کشمش و حجم بالایی امکان تبدیل شدن به مویز و شیره انگور را دارند و در حال حاضر به صورت سنتی فرآوری می‌شود.

وی همچنین با اشاره به رشد مناسب صنایع سرت، بسته‌بندی و لیبلینگ مرکبات در استان، از فقدان واحد فرآوری این محصولات از قبیل: تولید آبمیوه زیر نظر مجموعه جهادکشاورزی در استان خبر داد و بیان کرد: این کمبود زمانی بیشتر احساس خواهد شد که بدانیم فارس دومین تولیدکننده مرکبات در کشور است.

ایجاد واحد‌های صنعتی می‌تواند راهی به سمت اشتغال‌زایی گسترده در بخش کشاورزی باشد و اشتغال ۳۱ هزار نفر در کشور و صنایع تبدیلی باغی زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است، که تنها یک هزار و ۱۲۰ موقعیت شغلی در فارس ایجاد شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس نقش محصولاتی باغی فارس در تنظیم بازار شب عید بسیاری از استان‌ها را تاثیرگذار دانست و افزود: صنایع سرت و بسته بندی و سردخانه‌های استان با ظرفیت ۳۴۰ هزار تن نقش بسزایی در تامین میوه با کیفیت دارند.

ورود فرآورده‌های خرمای فارس به عنوان برندی با کیفیت به بازار‌های خارجی از جمله کشور‌های شرق اروپا، کشور‌های حوزه خلیج فارس و روسیه قابلیت بالای فارس در ایجاد ارزش افزوده با استفاده از محصولاتی است که در تولید آن جایگاهی ویژه دارد، که علاوه بر راهیابی این محصولات به بیشتر استان‌های کشور، قند خرما نیز به بازار‌های خارجی صادر و بسته‌بندی می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به نیاز واحد‌های تولید شیرینی به خمیر خرما که از خرمای درجه سه تولید می‌شود، ادامه داد: ایجاد و توسعه واحد‌های صنعتی در این زمینه ضایعات خرما را به شدت کاهش می‌دهد و بیشترین درآمد ممکن را نصیب تولیدکنندگان خرما می‌کند.

وی تاکید کرد: ۱۹۸ واحد صنعتی در زمینه سرت، بسته‌بندی، تولید کنسانتره، رب و آب میوه و سایر فرآورده‌ها از مرکبات، انار، سیب، به و خرما در استان فارس فعال است، اما با توجه به جایگاه این استان در تولید محصولات باغی جای بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود داردکه نزدیک به ۸ میلیون تن ظرفیت در صنایع تبدیلی باغی ایجاد شده است.

صادقی افزود: در حال حاضر استان فارس پس از خراسان رضوی و مازندران جایگاه سوم کشور را در صنایع تبدیلی بخش کشاورزی دارد، اما این صنایع در فارس با رشد صنایع تبدیلی زراعی و دامی همراه بوده، و قابلیت بسیاری را برای اشتغال، ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده در تبدیل و فرآوری محصولات باغی خالی گذاشته است.
منبع: تسنیم

انتهای پیام/ت

وضعیت رشد صنایع تبدیلی محصولات باغی در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار