مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان؛

جدیدترین فیلم از خرس سیاه رونمایی شد

برای اولین بار از یک قلاده خرس سیاه در منطقه سرباز در جنوب سیستان وبلوچستان تصویربرداری شد.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: با نصب دوربین‌های تله‌ای در منطقه سرباز، تصویر یک قلاده خرس سیاه در حوزه شهرستان سرباز ثبت شد.

پورمردان افزود:مامورین یگان و کارشناسان حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز با کارگذاشتن چند دستگاه دوربین تله‌ای موفق به ثبت تصویر یک قلاده خرس سیاه در زیستگاه‌های منطقه سرباز شدند و بدین ترتیب مستندات مربوطه در خصوص غنای حیات وحش شهرستان سرباز تکمیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: به دلیل حساسیت منطقه بلوچستان از لحاظ وجود گونه‌های ارزشمند و در معرض خطر انقراض، این حوزه وسیع زیستی حفاظت بیشتری را می‌طلبد.

چون این گونه‌ها را به سختی می‌توان در طبیعت مشاهده نمود ارائه این گونه گزارشات و تصاویر در شناخت و بررسی حضور این گونه‌های با ارزش و پراکندگی و وضعیت آن‌ها در مناطق به محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان که منجر به یافتن آثار ردپا و فضولات خرس سیاه گردیده بود با نصب دوربین‌های تله‌ای در این شهرستان ثمر داد و تصویر برداری از خرس سیاه با نام محلی "مم" صورت گرفت.

پورمردان افزود: پیدا کردن خرس‌ها و حتی تعقیب ردپای آن‌ها کار ساده‌ای نیست. در صورتی که خرس‌ها متوجه حضور انسان در داخل زیستگاه شوند، به سرعت تغییر مکان داده و امکان دارد ده‌ها کیلومتر از مکانی که رد پایی از آن‌ها را بدست آورده ایم فاصله بگیرند. اما خوشبختانه شانس با ما یار بود و زحمات به ثمر نشست یعنی زمانی که خرس بعد از گردش‌های شبانه به سمت پناهگاه خود می‌رفت تصاویرش توسط دوربین‌های تله‌ای که به تازگی در محل نصب کرده بودیم ثبت و ضبط شد.

خرس سیاه آسیایی در زمره گونه‌های در خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته و این گونه در جهان در طبقه گونه‌های آسیب پذیر لیست سرخ IUCN قرار دارد. ولی زیر گونه بلوچستانی خرس سیاه که در ایران و پاکستان پراکندگی دارد در طبقه به شدت در خطر انقراض طبقه بندی شده است.

گفتنی است مناطق کوهستانی شهرستان سرباز خصوصا مناطق کستگ، کیشکور، بگابند، کوه کنار، کوه رو و مشکادیم از مناطق کوهستانی هستند که در آن‌ها گزارش و ردپای خرس سیاه به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/پ

حفاظت از گونه های در حال انقراض

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار