در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایران جزء ۱۰ کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است

رئیس مرکز تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: ایران به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای در برابر تغییرات اقلیم آسیب‌پذیر است.

مسعود زندی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با الحاق ایران به توافقنامه پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اظهار کرد: موضوع کاهش گازهای گلخانه‌ای یک موضوع جهانی است و همانند کاهش آلودگی هوا نیست، چراکه برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها اقداماتی صورت می‌گیرد، اما برای کاهش گازهای گلخانه‌ای باید تمام دنیا متحد شوند.

وی ادامه داد: اقدام تنها یک کشور در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای کارساز نیست و همکاری سایر کشورها را می‌طلبد.


بیشتر بخوانید : باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور کاهش یابد


زندی با بیان اینکه ایران جزء ۱۰ کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، گفت: ایران به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای یکی از کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات اقلیم است و کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات اقلیم هستند.

وی افزود: کاهش نزولات جوی، خشکسالی، بیابان‌زایی و سیلاب‌ها از جمله خسارات ناشی از تغییرات اقلیم در ایران است.


بیشتر بخوانید: چاره‌ای جز سازگاری با تغییرات اقلیمی نداریم


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تغییر اقلیم با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به خصوص دی‌اکسیدکربن همراه است، تصریح کرد: هر کشوری می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی خود و برحسب مسئولیتی که برعهده دارد در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای اقدام کند و از وارد شدن آسیب به اقتصادش جلوگیری کند.

وی ادامه داد: بهتر است هر کشوری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای برنامه‌ای داشته باشد، به همین دلیل برنامه ملی مشارکت کاهش انتشار نیز به دولت ارائه شده و قبل از الحاق به توافقنامه پاریس نیز این برنامه به دبیرخانه تغییر اقلیم ارائه شده است.

زندی گفت: در ماده 16 کنوانسیون تغییر اقلیم هر چیزی به عنوان زمینه توافقنامه باشد، جزئی از آن توافقنامه است، اشاره و این برنامه به تمام کشورها اعلام شده است.

وی افزود: برنامه مشارکت ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز آماده ارائه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برنامه الحاق به توافقنامه پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برنامه‌ای غیر الزام آور برای تسهیل فعالیت کشورها در جهت کاهش این گازها است.

زندی گفت: توافقنامه پاریس تسهیل کننده است، لذا برای مقابله با اثرات تغییر اقلیم باید کمک‌های ملی و انتقال فناوری صورت گیرد و باید آموزش‌های لازم ارائه شود تا تمام کشورها به اهداف توافقنامه دست یابند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار