باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

بازارِ تلخ شیرینیِ خندان / پسته از گز اصفهان پر کشید

قیمت نجومی پسته، شیرینی معروف اصفهان را با کاهش تولید و افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواجه نموده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،، این روزها هرکجا که قدم می گذاری، صحبت از دلار، افزایش قیمت ها ،گرانی و این حرف هاست.

اکنون قصه این گزارش تنها گوشه ای از نتایج رویدادهای اخیر است، شیرینی محبوب و معروف اصفهان، چند ماهیست که به کام دوستدارانش تلخ شده، گز اصفهان در انتظار پسته به سر می بَرَد و این انتظار برایش چندان خوشایند نبوده، تاجایی که این شیرینی هم مطابق با همه اجناس قیمتش را بالا برد تا به اصطلاح از قافله عقب نماند.

بازارِ تلخ، شیرینیِ معروف اصفهان / پسته از گز اصفهان پر کشید

پسته، رمز گرانیِ ۳۰ درصدیِ گز

معاون رییس اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در گفت و گوی اختصاصی خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: تولید پسته امسال نسبت به سال گذشته حدود یک پنجم کاهش یافته است. فروردین امسال هوا گرم شد و درخت های پسته جوانه زدند اما متاسفانه اردیبهشت ماه، با سرد شدن ناگهانی هوا تمام جوانه ها سرمازده شده و از بین رفتند و مهم ترین دلیل افزایش قیمت پسته همین امر بود است.

جوانی می گوید: این گران شدن قیمت تا جایی بود که مغز پسته اعلا که سال گذشته با قیمت هرکیلو ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، امسال قیمت این محصول به کیلویی ۲۳۰ الی ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

رئیس اتحادیه گز و شیرینی استان هم به این نکته اشاره کرد که قیمت گز به خاطر گرانی پسته نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است و تا قیمت پسته ارزان نشود،  قیمت این شیرینی هم کاهش نخواهد یافت علاوه بر این  بادام، وانیل، مقوا و کاغذ نیز در ماه‌های اخیر گران شده که همه این افزایش نرخ‌ها روی محصولات ما تأثیر‌گذار بوده است.

حسن شریفی ادامه داد: توزیع مواد اولیه مانند قبل سهمیه بندی نیست و قنادی‌ها جنس خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، هرچند مواد اولیه موجود است اما قیمت‌ها بالا رفته و مشکل حال حاضر ما همین گرانی است، برای نمونه  وقتی روغن که ماده اولیه محصولات ما است از خارج وارد می‌شود طبیعی است که با نوسانات اقتصادی دچار مشکل شویم، به هر حال  امیدواریم شرایط بهتر شود.

فروشنده یکی از بزرگترین گزفروشی های میدان نقش جهان در این باره می گوید: قیمت انواع گز۲۰ تا ۴۰ درصد گران شده و مردم و مسافران با دیدین قیمت ها تعجب زده می شوند، گز، شیرینی است که نباید زیاد بماند وگرنه کیفیت اولش را از دست می دهد، اما با این شرایط حجم زیادی از محصولات روی دستمان می ماند، هم فروشنده ضرر می کند و هم توان خرید از مشتری گرفته می شود.

بازارِ تلخ، شیرینیِ معروف اصفهان / پسته از گز اصفهان پر کشید

گرانی دلار و طمع صادرات

به گفته رییس اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان، پسته یکی از صادراتی ترین محصولات کشورمان است که ارزآوری سرشاری برای مملکت به همراه دارد، هر سال حدود ۹۵ درصد پسته کشور صادر می شود. امسال علاوه بر کاهش تولید پسته در سطح کشور، گرانی دلار سبب شد تا بسیاری از پسته داران برای سود بیشتر،حجم بالای  محصولات خود را صادر کنند.

صادرات بخش اعظم محصول پسته داران سبب کم شدن این خشکبار در کشور شد و این امر پسته موجود در سطح کشور برای استفاده مردم را به شدت کاهش داد.

صاحب یکی از بزرگ ترین کارگاه های تولید گز در اصفهان می گوید: افزایش قیمت مغز پسته در کنار افزایش دیگر مواد اولیه از جمله مقوای جعبه گز و نبود مشتری موجب شد که بسیاری از واحدهای تولید گز دست از تولید بکشند.امسال برای تامین پسته با مشکل مواجه شدیم چراکه قیمت این خشکبار نسبت به سال گذشته حدود چهار برابر افزایش یافته است.

توکلی ادامه می دهد: برای بسیاری از پسته داران دیگر صرف نمی کند که به ما پسته بفروشند و ترجیح می دهند که که محصولشان را صادر کنند چراکه سود سرشاری برایشان دارد و متاسفانه هیچ مرجع قانونی برای در نظر گرفتن سهم پسته داخل کشور و جلوگیری از صادرات همه جانبه این محصول اقدامی نمی کند.

 وی با اشاره به اینکه واحدهای تولید گز در حال برنامه ریزی برای خرید مواد اولیه برای تولید شب عید بودند که با گرانی مواد اولیه روبه رو شده اند و هم اکنون با این قیمت ها هیچ نقدینگی برای خرید مواد اولیه ندارند.می گوید: بسیاری از کارگاه ها تولید خود را کاهش داده اند، مردم هم با گران شدن این سوغات معروف، تمایل کمتری به خرید این محصول نشان می دهند، امیدواریم با توجه به پیش رو بودن عید نوروز مسئولان چاره ای برای کاهش قیمت این محصول بیاندیشند.

بازارِ تلخ، شیرینیِ معروف اصفهان / پسته از گز اصفهان پر کشید

کاهش صادرات، برای تامین نیاز کشور

معاون رییس اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با تاکید بر اینکه با کاهش قیمت پسته، قیمت بسیاری از شیرینی هایی که از این محصول استفاده می کنند هم کاهش می یابد گفت: ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد تاحدی جلوی صادرات پسته گرفته شود تا هم قیمت این محصول کاهش یابد و هم نیاز داخل کشور تامین شود.

در پایان باید گفت اگر کاهش صادرات تحقق یابد و از طرفی تولید پسته امسال با سرمازدگی مواجه نشود، بدون شک در آینده قیمت پسته کاهش خواهد یافت، اما باید به این نکته توجه کرد که دیگر قیمت پسته به حالت قبل باز نمی گردد.

 

انتهای پیام /س

گزارش از سولماز محمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.