ثبت ملی سیلوی اهواز در فهرست آثار ملی ایران

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان از ثبت ملی سیلوی اهواز در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید حکمت‎الله موسوی، سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه بنای صنعتی سیلو اهواز که به عنوان اثر شاخص کلانشهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل گیری شهر مدرن از آن یاد می‎شود گفت: با تأیید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۳۲۱۶۲ ثبت شد.

وی قدمت سیلو اهواز را ۸۰ سال عنوان کرد و اظهار داشت: این سیلو در ساحل غربی رود کارون و در حریم این رودخانه قرار دارد و محل نگهداری و ذخیره‎سازی غلات و خصوصا گندم است.

موسوی در ادامه افزود: این سیلو در سال ۱۳۱۵ شمسی طراحی و احداث ساختمان آن در سال ۱۳۱۷ شمسی آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۱۹ شمسی با هزینه ۱۵ میلیون ریال پایان یافت.

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: ساختمان اصلی بنا شامل یک ۶۰ استوانه ذخیره غلات است که در ۳ ردیف ۲۰ تایی احداث شده و این مخازن ذخیره را یک ساختمان مستطیل شکل با بازشو‌های متعدد احاطه کرده‎اند و در بالای استوانه‎ها ساختمان مستطیل دیگری با سقف شیروانی دیده می‎شود.

سید حکمت الله موسوی ارتفاع مجموعه اصلی سیلو را ۵۱ متر عنوان کرد و افزود: یک برج ۴ طبقه که در زیر آن زیرزمینی احداث شده در سمت شمال سیلو و با ارتفاعی بیش از ساختمان اصلی به آن متصل است و یک تونل به طول ۱۴۵ متر و به عرض ۸۲/۲ متر به آن متصل می‎شود که گندم‎ها را به وسیله نوار نقاله از سیلو به برجی که در ساحل رودخانه قرار دارد و سپس به کشتی منتقل می‎کرده است.

این مقام مسئول اذعان داشت: مصالح این سازه از دیوار‌های پیش‎ساخته بتنی مسلح ساخته شده و جنس درب‎ها و پنجره نیز چوبی است، ضمن اینکه چندین ساختمان مستطیل شکل اداری و صنعتی به صورت متصل و یا جدا از بنا در محوطه سیلو قرار دارد و جزو مجموعه سیلوی بزرگ اهواز محسوب می‎شوند.

وی به ویژگی‎های خاص این اثر نیز اشاره کرد و گفت: خوزستان از نظر تولید و خرید محصول استراتژیک گندم رتبه نخست را در کشور دارد و علاوه بر این از پتانسیل مناسبی در عرصه ذخیره‎سازی گندم در سطح کشور برخوردار است.

موسوی بیان داشت: این در حالی است که اکنون ظرفیت ذخیره‎سازی در مراکز دولتی و خصوصی استان بیش از یک میلیون تن بوده و سیلوی اهواز با سابقه‎ای قریب به ۸۰ سال مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این اثر به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل‎گیری اهواز مدرن است، اظهار کرد: سیلوی اهواز با ظرفیت ۳ هزار و ۲۰۰ تن دومین سیلوی کشور بعد از سیلوی تهران محسوب می‎شود.

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در ادامه افزود: این سیلو به ۳ راه آبی (رود کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشور‌های همسایه حائز اهمیت فراوان بوده است.

موسوی اذعان داشت: فرم بنا و شیوه قرارگیری آن در ساحل و چشم‎انداز زیبای کارون به خصوص اتصال آن به برجی که در آب رودخانه احداث شده، به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه‎های تاریخی این شهر محسوب شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این بنای تاریخی در مالکیت شرکت بازرگانی دولتی ایران و در اختیار اداره‎کل غله خوزستان است، تصریح کرد: ثبت بنا‌های تاریخی در فهرست آثار ملی اولین گام در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی کشور است، اما نباید تنها به این اتفاق بسنده کرد بلکه باید برای احیا و مرمت بنا‌های تاریخی از مشارکت نهاد‌های متولی که در بهره‌برداری از این آثار سهیم می‌شوند، استفاده شود.

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، در پایان با اشاره به اینکه با ثبت سیلوی اهواز در فهرست آثار ملی این اثر تاریخی تحت حمایت قانونی قرار گرفت، بر تعیین عرصه و حریم این اثر تأکید کرد و ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تعیین عرصه و حریم این اثر زیبای تاریخی شهر را نیز عملی کنیم.

انتهای پیام/گ

سیلو اهواز ثبت ملی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.