باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

کامو و چوگان بهشتی در دل کویر کاشان / شهری نزدیک ستاره‌ها در قلب بافت مرکزی ایران

شهر کامو و چوگان یکی از قدیمی ترین مراکز اسکان بشر بوده و بلندترین نقطه جغرافیایی استان اصفهان نسبت به سطح دریاست.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کامو و چوگان از کوچکترین شهرهای ایرانی در شمال استان اصفهان و ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان و  ۱۰۰ کیلومتری این استان است که از لحاظ تاریخی، طبیعی، فرهنگی، نجوم و گردشگری بسیار جذاب، دیدنی و دارای شاخصه های متعدد برای معرفی و شناسایی به هموطنان و البته سرمایه گذاران بخش خصوصی است تا با استفاده از ظرفیت های بی نظیر اقلیمی، طبیعی و تاریخی بی نظیر آن موجبات رشد این منطقه و بلکه شکوفایی اقتصادی کاشان و کشور را روزافزون کنند.

این شهر بواسطه ساخت رصدخانه ملی ایران و سومین رصدخانه بین المللی دنیا نیز علاوه بر گردشگری طبیعی و تاریخی کانون توجه ایران و جهان قرارگرفته است.

کامو و چوگان بهشتی در دل کویر کاشان / شهری نزدیک ستاره‌ها در قلب بافت مرکزی ایران

ابوترابی، رئیس شورای اسلامی شهر  کامو وچوگان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  این شهر را منطقه ای نزديك ستاره ها توصیف کرد و در خصوص وجه تسميه عنوان «كامو وچوگان» گفت: «كامو» تركيبی از دو كلمه «كام»  و «او» در زبان محلی به معنی آب و «چوگان» برگرفته از آيين تاريخی وسنتی چوگان است.

به گفته وی، برج میرزا آقا خان در شهر کامو و چوگان تنها سازه خشت و گلی قابل سکونت در ایران است.

وی، شرايط آب وهوايی این شهر را با تابستان های بسيار خنك ومطبوع (بدون كولر) و زمستانهای سرد و برفی دانست و گفت: شرايط جغرافيايی  كامو و چوگان دارای موقعيت كوهستانی وطبيعتی بسيار بكر وكم نظير است.

به گفته وی، مهمترين ويژگی اين شهر طبيعت وآب وهوای كم نظير آن با داشتن ارتفاع ٢٤٧٠متری است که بی شک لغت بام ايران رو به خود اختصاص داده است.

کامو و چوگان بهشتی در دل کویر کاشان / شهری نزدیک ستاره‌ها در قلب بافت مرکزی ایران

تولید باكيفيت ترين گل محمدی كشور

به گفته وی، استقرار در گرانيگاه كشور و دسترسی های مناسب از چند محور، داشتن محصولات زراعی و باغی از جمله گردو، بادام، انگور، انواع عرقيات كاملا گياهی و ارگانيك و باكيفيت ترين گل محمدی كشور وشهرستان در این باغ شهر است كه به عبارتی آخرين نقطه توليد و برداشت اين محصول به كامو وچوگان اختصاص دارد.

ابوترابی با تاکید بر اینکه رويكرد وجهت گيری آينده شهر با توجه به شرايط خاص وكم نظير آن با شعار "كشاورزی در خدمت گردشگری وگردشگری درخدمت كشاورزی و هر دو مورد در خدمت مردم وكسب وكار" هدفگيری و سیاست گذاری شده است گفت: در حال حاضر هردو مقوله با جديت والبته شرايط در دستور كار نهادهای مسئول و بخش خصوصی قراردارد و پيگيری می شود.

وی گفت: پيش بينی می شود کامو و چوگان علی رغم آسيب های وارده به دليل مهاجرت های اهالی و نبود زيرساخت و امكانات با تلاش های زيربنایی در دست اقدام و نيز داشته های منحصر طبيعی و نيازهای جامعه در آينده ای نزديك حرف های زيادی برای گفتن داشته باشد تا بتواند با رونق كسب وكار، افتتاح رصدخانه ملی و ايجاد هرچه بيشتر زيرساخت های توريستی خود را نه تنها به جامعه داخلی بلكه جهانی معرفی کند.

کامو و چوگان بهشتی در دل کویر کاشان / شهری نزدیک ستاره‌ها در قلب بافت مرکزی ایران

محمد ارباب، نماینده شورای شهرستان کاشان در شورای عالی استان اصفهان و رئیس کمیسیون عمران شورای عالی استان اصفهان که عضو شورای اسلامی شهر کامو و چوگان نیز است گفت:وقتی یک منطقه ای در صنعت توریسم معرفی شود تمام کشور از مزایا و ارزش افزوده آن برخوردار خواهد شد .

وی با اشاره به خونگرمی و مهمان نوازی اهالی شهر زیبای کامو و چوگان گفت: در شهرما از طریق تکنولوژی نوین با محوریت ایجاد مشاغل خانگی، کارگاه های کوچک مقیاس و کار در فضای مجازی که سیاست کشورهای توسعه یافته در پیشرفت آنها است می توان این منطقه را به جایگاه ویژه مبتنی بر پیشینه تاریخی و کهن وسایر توانمندی ها رساند که این مهم خود گامی درراستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

ارباب در مورد تاریخ این منطقه و نیز وصل آن را با توجه به مستندات کافی و ادله قوی به تاریخ باستان تاکید کرد و گفت: یکی از دلایل کافی ما این است که کامو از لحاظ  نقطه ارتفاعی ۲۴۵۰ متر نسبت به سطح دریا ارتفاع دارد.

وی، اظهارداشت: یکی دیگر از مستندات کافی و ادله قوی برای تاریخ این منطقه با ارتفاع ۲۴۵۰ متری آن از سطح دریا بر اساس تحقیقات انجام شده است که جزو نقاط اولیه از زیر اقیانوس و آب خارج شده و امکان سکنی را برای بشر اولیه ایجاد کرده است.

به گفته وی، شهر کامو و چوگان در دامنه ارتفاعات خود غارهای سنگی را دارد که نمادی از زندگی غارنشینی انسان هاست و در آنها آثار زندگی و انسانی وجود دارد.

نماینده شورای شهرستان کاشان در شورای عالی استان اصفهان افزود: نقوشی در دامنه های سنگی این غارها و فضاهایی مثل طاقچه های امروزی ما بوجود آمده از دل سنگ در آنها دیده می شود که نشان دهنده این هست که زمانی اینجا انسان زندگی می کرده است.

تاریخ، تمدن و پیشینه چوگان

ارباب، اظهارداشت: عطف تاریخ منطقه چوگان  منتسب به  ابداع بازی چوگان و استفاده حاکمان ایران باستان از فضای دلربا ، دشت وسیع پر آب ، چمن های طبیعی و مرغزارهای طبیعی آن جهت انجام ورزش چوگان بوده است .

وی تصریح کرد: چوگان دشتی به نام «اسب ریز» و امروزه معروف به «اسپرز» دارد که اسب ها را برای تیمار و استراحت به این منطقه می بردند تا بتوانند از آنها در زمین چوگان بازی به صورت تازه نفس  استفاده کنند.

به گفته وی، امروز متاسفانه چوگان بازی این منطقه به عنوان یکی از پتانسیل های شهرستان کاشان و استان اصفهان به فراموشی سپرده شده  که می طلبد مسئولین شهرستانی و استانی کمک کرده تا آنرا احیا کنیم.

سفال کامو و چوگان هم عصر با سیلک است

رئیس کمیسیون عمران شورای عالی استان اصفهان، اظهارداشت: در اثر حفاری هایی که در مناطق گوناگون کامو و چوگان ایجاد شده است سفال هایی را بدست آوردند که نشان می دهد کامو و چوگان از نظر سفال سازی هم عصر با سفال سیلک کاشان است.

ارباب گفت: حتی لوله های سفالی در منطقه کامو و چوگان کشف شده که برای آبرسانی استفاده می شده و این نشان دهنده آن هست که مردم این منطقه اشراف کافی داشتند تا از سفال برای امور اجتماعی و زندگی روزمره خود استفاده کنند.

کامو و چوگان بهشتی در دل کویر کاشان / شهری نزدیک ستاره‌ها در قلب بافت مرکزی ایران

موقعیت طبیعی و حیانت وحش کامو و چوگان به عنوان زیستگاه حیات وحش مرکزی ایران

به گفته وی، شهر کامو و چوگان از لحاظ کلی سه شاخصه اصلی دارد، شاخص اول طبیعت بکر ، اکوسیستم طبیعی و زیستگاه حیات وحش مرکزی ایران با گونه های متعدد حیوانات وحشی در طبیعت آن بوده که به جد منحصر به فرد است.

عضو شورای اسلامی شهر کامو و چوگان، وجود و زندگی قوچ و میش اصیل ایرانی در ارتفاعات گَرگِش یا منطقه چالاب کامو، تعداد زیادی کَل و بز، رویت پلنگ ایرانی و گونه منحصر به فرد گرگ های کوهستانی و سردسیری در طبیعت منطقه و در دل کوه های گَرگِش را از شاخصه های طبیعت بکر و اکوسیستم طبیعی و زیستگاه حیات وحش این شهر برشمرد.

ارباب، گونه منحصر به فرد گُراز ایرانی را که تنومند و متفاوت با مناطق سیبری است، روباه، شغال و گربه وحشی در دامنه های ارتفاعات گَرگِش را به عنوان مجموعه حیات وحش حیوانی منطقه کامو و چوگان ذکرکرد و گفت: به اضافه این ها گونه های گیاهی خاص و منحصر به فرد دارویی مثل زرین گیاه، آویشن کوهی، کما، خاون،زنجیرخار ،  بوقناق(داروی دیابت) نیز در کامو و چوگان یافت می شود.

وی،  گیاه گَوَن منحصر به فرد بافت مرکزی ایران را که ذاتا دارای کتیرا است و به وفور در دامنه های ارتفاعات کامو یافت می شود تاکیدکرد و گفت:ما این گونه گیاهی را در منطقه کامو و چوگان به وفور داریم که هیچ جا به این صورت وجود ندارد .

به گفته وی، چندین سال است که محیط زیست کاشان از گونه های گیاهی کامو و چوگان حفاظت می کند بطوریکه در اواخر سال 96 باتوجه به هماهنگی و توافقی که با اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کاشان و همکاری مدیر کل محیط زیست استان داشتیم ، توانستیم یک پایگاه حفاظت محیط زیست در این منطقه افتتاح کنیم.

این عضو شورای شهر کامو و چوگان گفت: هم اکنون نیروهای این پایگاه زیست محیطی فعال هستند و گونه های گیاهی و حیوانی را رصد، پایش، حمایت و محافظت می کنند که جای تقدیر و خرسندی دارد.

وجود کوره های آهک پزی ، آهنگری ، خراطی

وی با اشاره به اینکه شواهدی نیز در منطقه کامو بدست آمده که زمانی کوره های آهک پزی و آهنگری نیز در این شهر وجود داشته است تصریح کرد: وجود فامیلی بعضی افراد با عنوان «حداد» نشان می دهد که شغل آهنگری وجود داشته است و صنعت استحصال وفرآوری آهن رونق داشته و حتی ابزارآلات اولیه کشاورزی را تولید می کردند.

به گفته وی، سنت میرنوروزی، گیوه صحرایی کامو، مراسم پامنبری کامو(ویژه محرم)، سفره برکت ، شیره پزی انگور و ختم انعام از جمله فرهنگها و صنایع شهر کامو و چوگان است.

این عضو شورای کامو و چوگان با تاکید بر اینکه کارمطالعاتی گیوه صحرایی کامو ،پامنبری کامو و شیره پزی انگور برای ثبت انجام شده است گفت: در سنت میرنوروزی شخصیتی که قدیم جزو افراد پیشکسوت ، مورد اعتماد احترام و تایید محل بوده یک ماه قبل از عید در معابر حرکت می کرد و اشعاری را با همراهی مردم می خواند تا آنها را به شادی و نوسازی تشویق کند.

ارباب افزود: در این مراسم دو نسل جوان و پیش کسوت در محل مرکزی شهر به هنرنمایی ، ورزشهای محلی  و زورآزمایی می پرداختند و زن ها و دختران نیز با پوشش محلی و محجوب در پشت بام در نهایت حجاب ملبس به لباس ایرانی هنرنمایی جوانان را تماشا می کردند تا جوان ها ثابت کنند مهارت وتوان شروع زندگی را دارند.

وی گفت: هنر نمایی جوانان با رعایت حیا و متانت مورد تماشا قرار می گرفت و توان مدیریتی آنها  برای مسئولیت پذیری آینده آشکار می شد ضمن اینکه این رسومات خود سبب تعاملات اجتماعی و نوعی هم افزایی بود .

سفره برکت اثری ملموس و ثبت شده در فهرست آثار معنوی

نماینده شورای شهرستان کاشان در شورای عالی استان اصفهان، در مورد آثار ملموس و معنوی شهر کامو و چوگان نیز گفت: سفره برکت یکی از آثار تاریخی معنوی شهر کامو و چوگان است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

ارباب، اظهارداشت: در منطقه کامو و چوگان در قدیم بدلیل اینکه دشت آبرفتی بوده است مردم سعی می کردند برای ارتزاق خود و قوت غالب خود که نان بوده است به کشت‌ گندم و جو بپردازند بنابراین جزو اولین مردمی بودند که آن زمان در مرحله اولیه صنعت بافت به تهیه سفره روی آوردند.

وی با اشاره به اینکه زنان قدیمی داخل این سفره آرد می ریختند و خمیر درست می کردند و برای تهیه نان چانه گیری می کردند افزود: تاریخ نویسان بین المللی نیز به سفره برکت کامو اشاره کردند.

به گفته وی،سفره برکت هنری شبیه گلیم بافی اما با طرح ها و نقوش متفاوت و رنگ آمیزی طبیعی حاصل از پوست میوه ها و گیاهان است که الیاف آنرا نیز خودشان از پشم گوسفند و موی بز تهیه می کردند.

رئیس کمیسیون عمران شورای عالی استان اصفهان، با تاکید بر اینکه صنعت سفره برکت امروزه به فراموشی سپرده شده است و در بعضی خانه های قدیمی اهالی کامو وجود دارد گفت: اما ما سال گذشته سعی کردیم سفره بافی را با معرفی آقای مختاریان از کامو به کارگاه صنایع دستی کاشان احیا کنیم که با حمایت و پوشش های مادی و معنوی و نرم افزاری صنایع دستی کاشان کارگاهی برای وی در کامو تاسیس کردند و 60 کارآموز در این کارگاه با آموزش این دوره مدرک فنی حرفه ای را گرفتند.

ارباب،احیای صنعت سفره برکت را عامل حفظ صنایع دستی کامو و برنامه های گردشگری آنها دانست و گفت: خرده فرهنگ های خاصی در منطقه ما وجود دارد که این خرده فرهنگ ها نشان دهنده فرهنگ سازی نه فرهنگ پذیری ما بوده است به عنوان مثال بازی ها، گویش ها، اشعار و حتی پامنبری محلی و رسوم خاص مثل «میرنوروزی» را که امسال همزمان با نوروز 97 علاوه بر کامو در خانه های تاریخی کاشان برگزارکردیم.

وی تصریح کرد: مراحل ثبت سفره برکت نیز در آثار ناملموس و میراث فرهنگی در حال انجام است.

ظرفیت هایی تولید مواد غذایی و کشاورزی کامو و چوگان

به گفته وی، اهالی کامو و چوگان بدلیل آن که نیازهای اولیه برای تامین مواد غذایی داشتند به شدت به طرف کشت گندم، جو، سیب زمینی و انگور رفتند.

عضو شورای شهر کامو و چوگان گفت: انگور منحصر به فرد این شهر است محصولات فرآوری شده آن از جمله شیره و سرکه انگور، آبغوره، غوره غوره ، کشمش را از آن تهیه می کنند که در قدیم حتی از چوب انگور برای سوخت استفاده می کردند.

ارباب افزود: مردم کامو و چوگان تقریبا «درختچه مُو» را خیلی مقدس می شمردند چون می توانند از آن انواع محصولات را برای ارتزاق خود بدست بیاورند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه کارخانه صنعتی استفاده از این محصول و فرآوری محصولات آن در این منطقه که بسیار می تواند در اشتغالزایی و رونق اقتصاد منطقه نقش چشمگیر و موثری را داشته باشد وجود ندارد گفت: استحصال محصولات انگور فقط به صورت سنتی انجام می شود که شاید همین مساله سبب شده است تا اقدامات پایش و توسعه موستان ها رو به افول برود درصورتی که اگر به آن توجه شود می تواند به اقتصاد منطقه و بلکه کشور کمک کند و اگر توجه نشود می تواند ما را به طرف مصرف گرایی پیش ببرد.

گل محمدی با رکورد اسانس بالا برند کامو و چوگان است

به گفته وی، کامو به لحاظ داشتن هوای خنک کامو دیرترین گل محمدی را در شهرستان دارد یعنی وقتی تولید گل در همه مناطق تمام شد در کامو و چوگان تازه رویش گل شروع می شود برای همین گل محمدی با رکورد بالایی که در نهادینه شدن اسانس دارد برند کامو و چوگان محسوب می شود.

ارباب با اشاره به اینکه بیشتر  گلابگیران چهار بخش کاشان اذعان دارند گل کامو به لحاظ سرد بودن میزان اسانس بالایی دارد ودارای ارزش افزوده است گفت: یکی دیگر از پارامترهای مطلوب بودن گل محمدی و محصولات این شهر خاک، مواد معدنی و کانی داخل آن است.

وجود رشته قنوات و آبخوان ها

وی، وجود رشته قنوات متعدد در بهره بردری از سفره های آب زیرزمینی و آبخوان ها را در کامو و چوگان تاکیدکرد و گفت:وجود چاله های آبخوان در منطقه کامو و چوگان که توسط پیشینیان برای جلوگیری ازسیلاب احداث شده است بسیار قابل تامل و فنی است.

به گفته وی، سیل و باران های تند در قدیم چالش و تهدید در کامو و چوگان نبوده است بلکه با مهار آن در آبخوان ها قدرت آب و سیلاب را می شکستند و هدایت به سفره های زیر زمینی و غنی سازی آن این تهدید را تبدیل به فرصت می کردند.

ارباب گفت: چاله بیدو در بالای شهر کامو ،چاله چهار باغ در پایین شهر کامو و چاله مرغزار در وسط شهر کامو و چاله مرکزی چوگان معروف به چاله برازه چهار آبخوان این شهر در تبدیل چالش سیلاب به فرصت تامین و ذخیره سازی آب در سفره های زیر زمینی آن است.

آسمان پاک کامو و چوگان قابلیت مدرن و افتخار ملی و جهانی آن

وی آسمان پاک کامو و چوگان در ارتفاعات گَرگِش با احداث رصدخانه ملی ایران را نیز از قابلیت های طبیعی این شهر نام برد که افتخار ملی و جهانی آن علاوه بر شهرستان کاشان و استان اصفهان برای کشورعزیزمان ایران است.

به گفته وی،این رصدخانه ملی ایران واقع در کامو با متوسط دیدنجومی ۰.۷ ثانیه قوسی هم ردیف رصدخانه های تراز اول جهان چون شیلی و هاوایی خواهد بود و انشاالله با بهره برداری از آن روزانه موارد زیادی اطلاعات از کیهان و اجرام بین کیهانی حاصل ودر ان تولید علم خواهد شد .

فارسی دری؛ گویش کامو و چوگان است

ارباب، فارسی دری را که یک لهجه سلیس و روان دارد گویش شهر کامو و چوگان دانست و گفت: بافت مرکزی همه گویش فارسی دری دارند ولی در کامو و چوگان این گویش سلیس و روان با لحن نرمی است.

وی اظهارداشت: چون زبان و گویش محلی از لحاظ دری کامل و از لحاظ  افعالی که در آن به کا میرود قابل صرف است تمام وجوه موقعیت مفرد و جمع آن را می توان صرف کرد.

این عضو شورای شهر کامو و چوگان امکان درآمدزایی از صنعت اکوتوریسم،  این شهر را بدلیل واقع شدن در کریدور گردشگری مرکزی ایران از یکطرف به محلات و نیاسر و از یک طرف به ابیانه یادآورشد و گفت: کامو گیت مرکزی است که از جاده سلامت برخورداربوده  بطوریکه به طرف تمام مناطق گردشگری مرکزی ایران جاده خاکی و کوهستانی دارد.

سابقه تاریخ انقلابی و مبارزاتی شهر

ارباب در پایان گفت: مردم شهیدپرور و ولایتمدار شهر کامو و چوگان بیش از ۴۰ شهید سرافراز  را تقدیم دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل کردند که غلامرضا عارضی نخستین شهید انقلاب در شهرستان کاشان از این شهر است. و پایگاه بسیج شهید اشرفی اصفهانی شهرکامو و چوگان درزمره اولین پایگاههای شهرستان کاشان و همواره فعال میباشد .

شهر کامو و چوگان با تجميع دو روستای كامو وچوگان در ديماه سال 92 بر اساس مصوبه هيئت وزيران رسمیت یافته است که در ابتدا به نام شهر کامو و جوشقان بود اما بدلیل فاصله جغرافیایی بین کامو و جوشقان ،  کامو و چوگان از جوشقان که از لحاظ پیشینه، قومیت، گویش و فرهنگ ،  ارتباطات نزدیکی داشتند جداشد.

گزارش از حرمت سادات متولی

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن حداد
۰۸:۵۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
با سلام کامو واقعا زیباست از هر نظر که بهش چشم انداز داشته باشید حرف اول را میزنه واقعا هم از شرایط آب و هوایی و هم از لحاظ مردم واقعا کار درست و عالی