بی توجهی کسبه جمعه بازار یاسوج به ایست شورای شهر

در جمعه بازار یاسوج همه چیز آرام به نظر می رسد، جنس فراوان و مشتری بسیار است، بازار کوچک اما پررونقی دارد، فروشنده ها می فروشند و خریدارها می خرند، اما اگر حادثه آتش سوزی مهرماه در آن تکرار شود چه خواهد شد؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیاسوج ؛ موضوع جمعه بازار یاسوج از جمله مواردی است که در سال های اخیر رسانه ها و مسئولان بارها نسبت به خطرات امنیتی آن هشدار داده بودند اما هیچ هشداری مانع بسته شدن غرفه های این بازار نشد.

بیستم تیرماه 1396 شهرداری یاسوج اعلام کرد که یکصدمین اخطار ایمنی به جمعه بازار یاسوج صادر شده است.

مدیرعامل وقت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج گفت که با بررسی کارشناسان تاکنون یکصدمین اخطار ایمنی به جمعه بازار در این شهر از سوی این نهاد به متولیان ابلاغ شد.

محمد رستمی با اشاره به وضعیت نامناسب صنوف جمعه بازار یاسوج و احتمال آتش سوزی در آن، اظهار داشت که با بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان همه غرفه های فعال جمعه بازار در این شهر غیر استاندارد و از لحاظ ایمنی غیر ایمن است.

وی بیان کرد که روز به روز احتمال وقوع حادثه از جمله آتش سوزی در این صنوف وجود دارد.

رستمی عنوان کرد: جمعه بازار یاسوج از جمله کانون های حادثه خیزی است که احتمال وقوع حادثه در آن وجود دارد.

وی افزود که وجود تعداد زیادی غرفه های پارچه فروشی، لباس و فرش در این مکان خطر وقوع آتش سوزی را افزایش می دهد.

رستمی تصریح کرد: سازه های موجود در بازار مقاوم نبوده و هر لحظه امکان تخریب وجود دارد.
اسفند همین سال نیز شهردار یاسوج گفته بود: جمعه بازار فعلی یاسوج با توجه به خطر آفرین بودن آن برای حفظ جان مردم به‌زودی ساماندهی و جمع آوری خواهد شد.

نستهن مقدم اظهار داشت: همه غرفه‌های فعال جمعه بازار این شهر غیر استاندارد بوده و از لحاظ ایمنی به‌گونه‌ای است که در صورت بروز حوادث مختلف‌ از جمله آتش‌سوزی امکان خدمات رسانی کمتر وجود دارد.

شهردار یاسوج بیان کرد: ساماندهی و جمع آوری جمعه بازار فعلی یاسوج به‌طور جدی در دستور کار این شهرداری قرار دارد.
مقدم ابراز داشت: مشکلات و گلایه شهروندان یاسوجی، شهرداری را وادار به جابه‌جایی این بازارچه کرده است.

اولین هشدار واقعی: آتش، بالاخره جمعه بازار را درمیان گرفت

15 ماه طول کشید تا بعد از اعلام صدور یکصدمین اخطار ایمنی درباره جمعه بازار، همه هشدارها رنگ واقعیت به خود گرفت و جمعه بازار یاسوج آتش گرفت.

یازدهم مهرماه امسال جمعه بازار یاسوج آتش گرفت تا توجه بیشتری به خطرات این بمب ساعتی در یک منطقه شلوغ شهر شود.

آتش سوزی جمعه بازار یاسوج ساعتی بعد با تلاش آتش نشانان و عملکرد به موقع آنها مهار شد. این حادثه تلفات جانی نداشت اما موجب بروز خسارات مالی شده است.

 15 میلیارد ریال به غرفه داران جمعه بازار یاسوج خسارت وارد شد

فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: در آتش سوزی یازدهم مهرماه امسال جمعه بازار یاسوج 15میلیارد ریال خسارت به غرفه داران وارد شد.

شاهرخ کناری اظهار داشت: کسبه های جمعه بازار یاسوج می توانند با ارائه طرح های کشاورزی صنعت و گردشگری در روستا ها از تسهیلات کم بهره 6درصد بهره مند شود.

شهردار و 7 عضو شورای شهر یاسوج در پی آتش سوزی به دادسرا احضار شدند

این حادثه سبب ورود دادگستری به موضوع جمعه بازار شد و در نخستین قدم شهردار و 7 عضو شورای شهر یاسوج در پی آتش سوزی به دادسرا احضار شدند.

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت: شهردار و هفت نفر از اعضای شورای یاسوج در پی آتش سوزی جمعه بازار این شهر به دادسرا احضار شدند.

مهرداد کرمی اظهار داشت: پیش از این هشدارهای لازم به صورت مکتوب به مسئولان مربوطه در خصوص ساماندهی جمعه بازار داده شده بود.

کرمی بیان کرد: در این آتش سوزی حدود 16 باب مغازه در آتش سوختند.

با وجود همه اخطارها، هشدارها و آتش سوزی رخ داده، جمعه بازار یاسوج فعالیت خود را چند روز بعد از حادثه آتش سوزی از سر گرفت.

فعالیت مجدد جمعه بازار یاسوج بدون هماهنگی با شهرداری

شهردار یاسوج گفت: فعالیت دوباره جمعه بازار پس از حادثه آتش سوزی اخیر بدون هماهنگی و صدور مجوز توسط شهرداری بوده و پس از این شهرداری هم تعهدی در قبال بازار ندارد.

نستهن مقدم اظهار داشت: جمعه بازار یکی از موضوع هایی است که باید برای ادامه فعالیت در دستور کار ستاد بحران شهرداری یاسوج قرار گیرد.

وی افزود: خطرات بالقوه و بالفعل جمعه بازار یاسوج به عنوان مکانی ناایمن و غیراصولی بارها از سوی شهرداری یاسوج تذکر داده شده است.

مقدم بیان کرد: وصل کردن برق این بازار بدون مجوز بوده و از نیروهای شهرداری یاسوج خواسته شده تا تمامی تاسیسات متعلق به این شهرداری در جمعه بازار جمع آوری شود.

وی عنوان کرد: بازگشایی جمعه بازار بدون اتخاذ تمهیدات جدید و ایمن سازی بوده و تاکنون کسبه این بازار به هشدارهای شهرداری یاسوج بی توجه بوده اند.

وی بیان داشت: این موضوع باید در دستور کار ستاد بحران شهرداری قرار بگیرد چرا که اگر حادثه جدیدی اتفاق بیافتد همه توجه به سمت شهرداری یاسوج خواهد بود.

گذر زمان سبب فراموشی این حادثه نشد و همچنان وضعیت جمعه بازار موضوع برخی جلسات، خبرها و گزارش هاست.

جمعه بازار یاسوج ناایمن و غیر استاندارد است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمعه بازار یاسوج ناایمن و غیر استاندارد است و هر لحظه امکان بروز فاجعه انسانی وجود دارد.

عزیز فیلی اظهار داشت: نشست مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش سوزی جمعه بازار یاسوج برگزار و اقدامات اولیه کارشناسی مربوط به غرفه‌های سوخته انجام و به ستاد بحران کشور ارسال شد.

فیلی بیان کرد: فعالیت دوباره جمعه بازار پس از حادثه آتش سوزی یازدهم مهرماه بدون هماهنگی و صدور مجوز توسط شهرداری بوده و توسط تعدادی از بازاریان این مکان بازگشایی شد.

وی عنوان کرد: پیش از این شهرداری یاسوج، شورای شهر و استانداری در سال‌های گذشته نیز به فکر جابه‌جایی این مکان بوده‌اند اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

چند ماه بعد از آتش سوزی جمعه بازار یاسوج، این مکان شلوغ همچنان دغدغه مدیریت استان است و تصمیم های جدیدی برای آن گرفته شده است.

 جابه جایی جمعه بازار یاسوج به تصویب شورای شهر رسید

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جابه جایی جمعه بازار شهر یاسوج به مکان بازارچه سنتی به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده است.

عزیز فیلی اظهار داشت: جابه جایی این بازارچه به تصویب شورای شهر یاسوج رسیده و تمام مراحل قانونی آن انجام و باید تخلیه شود.

وی بیان کرد: همه غرفه‌های فعال جمعه بازار شهر یاسوج غیر استاندارد بوده و از لحاظ ایمنی به‌ گونه‌ای است که در صورت بروز حوادث مختلف‌ امکان خدمات رسانی کمتر وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک مجموعه بازارچه سنتی توسط فرد سرمایه گذاری در یاسوج در دست اجراست و با تکمیل آن جمعه بازار یاسوج به آن مکان انتقال خواهد یافت.

فیلی با اشاره به بحث ها روی قیمت غرفه‌های موجود در بازارچه سنتی شهر یاسوج افزود: قیمت غرفه‌ها کارشناسی خواهد شد و برای جابه جایی به غرفه داران تسهیلات لازم اعطا می‌شود.

وی از غرفه داران جمعه بازار یاسوج خواست که از این امر استقبال کنند و عنوان کرد: برای تشویق غرفه داران در محل جدید در صورت امکان تخفیف‌هایی برای خرید غرفه ارائه خواهد شد.

10 روز است که شواری شهر یاسوج تصویب کرده است که این بازار باید تخلیه شود اما هنوز فعالیت آن ادامه دارد.

تاکنون هشدارهای زیادی برای تعطیلی جمعه بازار یاسوج داده شده است، یک آتش سوزی خطرناک که به مثابه زنگ هشداری بود در این مکان رخ داد و مصوبه های زیادی درباره آن گذرانده شده است اما جمعه بازار همچمنان باز است.

اگرچه اکنون همه چیز در جمعه بازار یاسوج آرام به نظر می رسد، جنس فراوان و مشتری بسیار است، فروشنده ها می فروشند و مردم می خرند، اما اگر حادثه آتش سوزی مهرماه در آن تکرار شود چه خواهد شد؟

منبع/ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.