از سوی طهرانچی انجام شد؛

ابلاغ بخشنامه «لزوم اجرای موارد ایمنی در دانشگاه آزاد»

طهرانچی در راستای حفاظت از  حوادث احتمالی در دانشگاه آزاد بخشنامه لزوم اجرای موارد ایمنی را ابلاغ کرد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ایمن‌سازی و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی، بخشنامه «لزوم اجرای موارد ایمنی» را به روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

در این بخشنامه تأکید شده است: با عنایت به لزوم ایمن‌سازی و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی اعم از آتش‌سوزی، زلزله، حوادث راهنمایی و رانندگی و... مقتضی است در تمامی واحد‌های دانشگاهی اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی صورت گیرد.

تهیه یک دستورالعمل جامع با هدف تعریف حدود وظایف و مسئولیت‌های مربوط به افراد مشخص در صورت بروز حوادث احتمالی، ضرورت توجه ویژه به مقاومت و استحکام تمامی ساختمان‌ها و اماکن اداری، آموزشی، آزمایشگاهی، ورزشی و... در اختیار واحد‌های دانشگاه توسط افراد متخصص و اقدام لازم در جهت رفع معایب و خطرات احتمالی، از جمله اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی مندرج در این بخشنامه است.

براساس بند‌های این بخشنامه، بازبینی سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و اطمینان از به روز بودن آن‌ها به خصوص در کنار تابلو‌های اصلی و فرعی برق، بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده و هدفمند از کارگاه‌های با فعالیت دارای ریسک بالا، بازبینی سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها به صورت دوره‌ای و ممنوعیت استفاده از هرگونه وسایل گرمایشی اشتعال‌زا از قبیل: هیتر و بخاری و شناسایی محل‌هایی که ممکن است منجر به بروز حادثه شود از جمله نقاط پرتگاهی در داخل ساختمان‌ها و محوطه‌های واحد‌های دانشگاهی، پنجره‌های تمام‌قد و بدون حفاظ و انجام اقدامات اصلاحی، از مواردی است که مورد تأکید قرار گرفته است.

همچنین در این بخشنامه آمده که واحد‌ها و مراکز آموزشی و سازمان سما باید اقداماتی از جمله بازدید ماهیانه آسانسور‌ها و ضرورت رفع معایب و نواقص احتمالی توسط افراد متخصص و ذیصلاح، لزوم عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور‌ها با پیمانکاران واجد صلاحیت و دارای پروانه کار از وزارت صنعت، معدن و تجارت را در دستورکار قرار دهند.

بازدید مستمر از وضعیت بهداشت، سلامت و ایمنی محیط مجتمع‌ها و ساختمان‌های دانشگاه، تدوین روش دائمی مبنی بر بازدید و ثبت چک‌لیست روزانه از تمامی مراکز حساس و خطرناک واحد‌های دانشگاهی مانند آزمایشگاه‌ها و محل نگهداری مواد شیمیایی آنها، محصور کردن و قرار دادن منابع خطرساز در محدوده‌های بسته استاندارد که تعداد افراد در معرض را به حداقل ممکن رسانده و یا حذف کند، از دیگر مواردی است که در این بخشنامه مورد تأکید قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: بهره‌گیری از مربیان ورزشی و ناجیان غریق دارای صلاحیت در محیط‌های ورزشی، لزوم برخورداری اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه از پوشش‌های بیمه‌ای مناسب، بازبینی دوره‌ای سه ماهه از وسایل نقلیه مورد استفاده دانشجویان و کارکنان در سطح واحد‌های دانشگاهی و اطمینان کامل نسبت به ایمنی و سلامت و بیمه ناوگان ترابری، تجهیز محوطه پارکینگ‌ها به تجهیزات مناسب اطفایی و خاموش‌کننده‌های لازم، رعایت تمامی مسائل ایمنی در بهره‌گیری از وسایل نقلیه مورد استفاده در برگزاری اردو‌های علمی، تفریحی و زیارتی دانشجویان و کارکنان باید مورد توجه روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.

همچنین در این بخشنامه نصب حفاظ‌های کنار جاده‌ای و میان جاده‌ای، علائم راهنمایی و رانندگی و تعیین محدودیت سرعت تردد خودرو‌ها در تمامی مسیر‌های عبوری وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی با نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی مورد تأکید است.

گزارش ماهانه اقدامات انجام شده واحد‌های دانشگاهی از سوی رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان‌ها به معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه ارائه شود.

انتهای پیام/

بخشنامه جدید دانشگاه آزاد در راستای حفاظت از  حوادث احتمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار