شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

گسترش تعاملات تهران_ دهلی نو در دستور کار دستگاه دیپلماسی

کارشناس شبه قاره هند گفت: گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی تهران_ دهلی نو در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار دارد.

ملاحظه آمریکا هم در نوع نگاه هند به ایران عنصری مهم است/ تهران بدنبال روابط تجاری- اقتصادیستبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار است به همراه هیئتی تجاری در هجدهم دی ماه به هند سفر کند. گفته می‌شود وی برای حضور در نشست "ریسینا" که هر ساله در هند برگزار می‌شود به این کشور سفر و با همتای هندی خود سوشما سواراج  و  رندرا مودی نخست وزیر هند دیدار خواهد کرد.

نشست ریسینا (Raisina) کنفرانس چند جانبه ای است که به مسائل چالش برانگیز جامعه جهانی می‌پردازد. هر سال رهبران جهانی برای بررسی مباحثی در زمینه سیاست، تجارت، رسانه و جامعه مدنی در این نشست شرکت می‌کنند تا  در مورد موضوعات بسیاری در حوزه های مختلف عرصه بین الملل بحث و گفت‌وگو کنند.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل شبه قاره هند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اینکه در دورانی که اروپا تاریخ قطعی برای راه اندازی ساز و کار ویژه مالی را مشخص نکرده است برقرار ارتباط با چین، هند و دیگر کشورهای آسیایی تا چه اندازه می‌تواند به تعاملات ما در عرصه بین‌المللی کمک کند گفت: به طور کلی کشورها نباید روابط خود را با یک یا چند کشور و یا فقط یک منطقه تنظیم کنند، زیرا امروز دولت ها تلاش می‌کنند تا با اتخاذ دیپلماسی همه‌سویی با تمام کشورها در همه مناطق ارتباط داشته باشند؛ البته ظرفیت دولت ها و مناطق در تامین نیازهای یک کشور مبنای تنظیم نوع رابطه ایران با آنها است.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد در دولت فعلی ایران  ابتدا در برخی از حوزه ها  تا حد زیادی به سمت غرب گرایش داشت اما به بن‌‌بست‌ رسیدن تعاملات مالی با اروپا ، در حال حاضر شاهد هستیم که توجهات به سمت کشورهای شرقی معطوف شده است. البته از همان ابتدا کشورهای مهمی مانند روسیه، چین، ژاپن و هند هم به عنوان اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان مطرح بوده‌اند.

شفیعی در رابطه با تعاملات ایران و هند اظهار کرد: در میان کشورهایی که  با آنها در ارتباط هستیم  هند جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا دهلی نو نه مانند آمریکا به دنبال قطع رابطه با ایران است و نه مثل برخی از کشورها به طور کامل از سیاست های ایالات متحده  تبعیت می کند، روابط با هند برخلاف اروپایی که سیاست و روابط شکننده‌ای با ایران دارند محکم است، البته باید تاکید کرد که تعاملات تهران و دهلی نو  به مستحکمی چین و روسیه هم نیست.

گسترش تعاملات تهران_ دهلی نو در دستور کار دستگاه دیپلماسی

این کارشناس مسائل شبه قاره هند در ادامه توضیح داد: هند با توجه به نیازهای داخلی خود تمایل دارد با کشورمان روابط خوبی داشته باشد، با این وجود نمی توان نادیده گرفت که توجه به سیاست های آمریکا در قبال تهران  هم در نوع نگاه هند به ایران عنصر قابل توحهی به حساب می آید.

وی با اشاره به سیاست‌های هند در روابط خارجی‌اش عنوان کرد: گسترش مناسبات دیپلماتیک می‌تواند تمایل هند به توسعه تعاملات با ایران را افزایش دهد، بنابراین به نظر می‌ رسد سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هند و ترکیب هیئت اعزامی  به این معناست که ایران علاوه برآنکه در عرصه دیپلماسی پیگیر مباحث سیاسی- امنیتی است،  سیاست تجاری- اقتصادی را هم دنبال می کند و بر همین اساس می تون گفت که  در واقع نوعی توازن در ماهیت سیاست خارجی کشور در حال اعمال شدن است.

تحریم‌های آمریکا کشورها را به سمت تجارت بدون دلار پیش می‌برد

شفیعی با اشاره به اخبار منتشر شده در رابطه با انجام تعاملات تهران و دهلی نو با ارز ملی هند، بیان کرد: در حال حاضر با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه تعدادی از کشورهای جهان، در روابط کشورها الگویی در حال شکل گرفتن است که براساس آن مبادلات آنها دیگر به دلار محدود نمی شود و سایر ارز ها به جز دلار هم  وارد چرخه اقتصادی می‌شود. بنابراین روپیه هند، یوآن چین، روبل روسیه، لیر ترکیه و ... پول‌هایی است که ایران تلاش می‌کند مبادلات خود را بر اساس آن انجام دهد و البته این اقدام هم به نفع ایران و هم به نفع کشورهایی است که با پول ملی خود مبادلات را انجام می‌دهند و در عین حال که ممکن است که شکل‌گیری این تعاملات هزینه‌ای برای کشورها به همراه داشته باشد و محدودیت‌هایی را در روابط کشورها ایجاد کند با این حال در بلند مدت به سلطه دلار پایان خواهد داد و با توجه به این موضوع استفاده از پول محلی در مبادلات برای کشورها می‌تواند اهمیت داشته باشد.

این کارشناس شبه قاره هند در رابطه با فایده و سودآوری روپیه هند که قرار است در مبادلات تهران- دهلی استفاده شود، اظهار کرد: کشورها هیچ زمان در آزادی عمل کامل قرار ندارند و کشور ما با محدودیت استفاده از دلار مواجه است، بعلاوه ایران برای عبور از تحریم‌ها ناچار است راه‌حل‌های مختلفی را تجربه کند. هر چند ممکن است این راهکارها هزینه‌هایی را برای ما به دنبال داشته باشد، بنابراین ما مجبور هستیم که با ارزهای سایر کشورها معاملات خود را انجام دهیم.

استفاده از ارز ملی به ما کمک می‌کند از شرایط تحریم عبور کنیم

وی در رابطه با تاثیر مبادله با روپیه در اقتصاد ایران اظهار کرد: ما سه گزینه پیش رو داشتیم؛ نخست استفاده از دلار در مبادلاتمان که عملا در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان محدودیت‌هایی جدی برایمان وجود دارد؛ گزینه دوم این است که دست روی دست گذاشته و کاری انجام ندهیم زیرا استفاده از دلار برای ما مشکل بوده و وقتی نتوانیم از دلار در معاملاتمان استفاده کنیم، هیچ کاری پیش نمی‌رود و سومین گزینه استفاده از ارزهای ملی است. بنابراین این موضوع به عنوان یک گزینه اجتناب‌ناپذیر پیش روی ما است و به نظر من خیلی از مسائلی که در روابط ما با این کشورها وجود دارد می‌تواند از طریق ارزهای ملی انجام شود و بخشی از نیازهای ما را مرتفع کند، در نتیجه ما بتوانیم از شرایط تحریم‌ عبور کنیم.

شفیعی در رابطه با تاثیر ساز و کار مالی ایران و هند بر روند SPV اروپا عنوان کرد: با توجه به اینکه کشورها در زمینه توسعه روابط‌شان با یک‌دیگر در رقابت هستند و زمانی که اروپاییان ببینند ایران با چین، روسیه و هند و ... بر اساس پول ملی مبادله می‌کند، ممکن است در نگاه آنها به روابط با ایران تاثیر گذاشته و روند ساز و کار مالی را تسریع کنند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در رابطه با سطح تعاملات ایران و هند توضیح داد: سطح روابط دهلی- تهران یکی از بهترین سطوح در روابط تجاری‌مان با کشورهای دیگر است و به نظر می‌آید پول ملی هند می‌تواند سطح تعاملات را یا افزایش داده و یا حداقل از کاهش آن جلوگیری کند؛ البته به طور کلی کشور ما با کاهش مبادلات تجاری با  مواجه شده اما در ابتدای راه برای جبران این کاهش هستیم.

وی در پایان با اشاره به سفر آتی وزیر امور خارجه کشورمان به هند، اظهار کرد: سفر ظریف به دهلی نو با توجه به بازگرداندن تحریم ها علیه کشورمان اهمیت بسیاری دارد بویژه اینکه هند از جمله کشورهایی است که می‌تواند به ایران برای رهایی از این تحریم های یک جانبه کمک کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار