ورود یک گروه آمریکایی به ترکیه برای تحقیق درباره شبکه گولن

بنا به گفته عبدالحمید گول، وزیر داگستری ترکیه، یک گروه آمریکایی متشکل از مقامات قضایی و انتظامی برای تحقیق درباره شبکه گولن وارد آنکارا شدند.

وزیر دادگستری ترکیه از ورود یک گروه تحقیق آمریکایی درباره گولن به این کشور خبر دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی صباح، عبدالحمید گول، وزیر دادگستری ترکیه، امروز (شنبه) گفت یک گروه آمریکایی متشکل از مقامات قضایی و انتظامی برای تحقیق درباره شبکه فتح‌الله گولن وارد این کشور شدند.

گول که در یک جلسه صبحانه کاری در میان نمایندگان روزنامه‌ها و رسانه‌های ترکیه در آنکارا سخن می‌گفت اظهار داشت یک پرونده تحقیق در دفتر دادستان منطقه نیویورک باز است و دو دادستان از این شهر و واشنگتن وارد ترکیه شده‌اند. 

او افزود ترکیه همچنین تمامی اسناد و اطلاعات مربوط به تیم تهاجمی که سعی داشت رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان را طی کودتای 2016 به قتل برساند، ارئه کرده است. گول اظهار داشت گروه تحقیق آمریکا از شواهد متوجه شد که دادگاه‌ها در ترکیه پایان یافته است.

وزیر دادگستری ترکیه گفت تحقیقاتِ در حال انجام آمریکا درباره شبکه فتح‌الله گولن و استرداد او به ترکیه به جرم دست‌داشتن در کودتا و دیگر اتهامات موضوعات جداگانه‌ای هستند. وی افزود: «رویکردهای سیاسی نیز در موارد استرداد موثر هستند. اما ما رویکرد قضایی داریم. تحقیقات در آمریکا بر روی موضوعات پولشویی و اقدامات غیرقانونی در حال انجام است. نتایج این تحقیقات ممکن است بر موضوع استرداد تاثیرگذار باشد».

فتح الله گولن یکی از منتقدان و مخالفان سرسخت دولت اردوغان است که در آمریکا زندگی می کند. آنکار وی را عامل اصلی کودتای نافرجام ترکیه در 15 ژوئیه سال 2016 می داند؛ اما گولن تمامی این اتهامات را رد کرده است. آنکارا بارها خواستار استرداد فتح الله گولن از آمریکا به منظور محاکمه وی شده است؛ اما مقامات واشنگتن تاکنون به بهانه نبود مدارک کافی در این خصوص با این درخواست موافقت نکرد‌ه‌اند. آنکارا می‌گوید بیش از 84 سند مختلف در این خصوص به واشنگتن ارائه کرده است که آمریکا آنها را موثق و مستدل نمی‌داند. پس از این کودتا، دولت اردوغان به دستگیری و برکناری‌های گسترده‌ای در سراسر ترکیه دست زده است. گروه های حقوق بشری و برخی مقامات اتحادیه اروپا اردوغان را به سوءاستفاده از این کودتا برای سرکوب مخالفان دولت آنکارا محکوم کرده اند و دستگیری کارمندان بخش های مختلف به این بهانه و مجازات آنها را نقض حقوق بشر می دانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار