عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

به دنبال تک‌نرخی کردن ارز هستیم/ خط فقر، زیر ۵ میلیون تومان است/ پیش‌بینی بسته‌های حمایتی برای کارمندان

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال آینده بعد از روندی که هم جامعه تنش را پذیرفت و هم دولت از سرگیجگی اقتصاد خارج شد، به دنبال تک نرخی کردن ارز هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تاکید داریم که افق اقتصاد را روشن دیده و ثبات و آرامش در کسب و کار کشور ایجاد شود،گفت: با بخشنامه‌هایی که با هماهنگی سران سه قوه صادر می‌شود، تلاش می‌کنیم تا بنگاه‌های کوچک و متوسط شرایط بهتری را داشته باشند و به سمت رونق تولید و اشتغال بروند.

وی با بیان اینکه به شدت به دنبال منابع جدید هستیم و روی صادرات غیرنفتی خیلی حساب می‌کنیم، افزود: یک سری محدودیت‌های ورود ارز را برداشتیم و در 40 سال گذشته، نخستین بار ورود شمش و دلار آزاد شد و مجوز صدور کالاهای امانی به کشورهای همسایه با مهلت شش ماهه داده شد که مبلمان، فرش و صنایع دستی به تصویب رسیده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این اقدامات باعث می‌شود افزایش ورودی دلار داشته باشیم، گفت: اگر تقاضای داخلی را هم مدیریت کنیم، می‌توانیم ثبات ایجاد کنیم و تداوم بخشیم. در سال آینده هم بعد از روندی که هم جامعه تنش را پذیرفت و هم دولت از سرگیجگی اقتصاد خارج شد، به دنبال تک نرخی کردن ارز هستیم.

وی در پاسخ به اینکه روی چه عددی ممکن است تک نرخی تثبیت شود؟ خاطرنشان کرد: نرخ را بازار تعیین می‌کند و باید دولت کمتر دخالت کند و برای این منظور باید ثبات را در بازار ایجاد کنیم و ناخالص داخلی واقعی را افزایش دهیم، مشتریان از دست رفته این مدت را دوباره به دست بیاوریم و ورودی ارز را هم افزایش دهیم، که در این صورت مطمئن باشید تک نرخی می‌شود.

آقاپور علیشاهی در پاسخ به این سؤال که آیا دلارهای خانگی 3 درصد کل خرید و فروش‌های دلار را شامل می‌شود و بقیه در سامانه‌های ثبت سفارش کالا مبادله می‌شود، گفت: رقم بیش از این حرف‌ها است ولی ما اعلام نمی‌کنیم! در آمار غیر رسمی تا پایان 96 بیش از 20 میلیارد دلار، دلار خانگی داریم که از کسری تراز پرداخت خارجی به راحتی این رقم به دست می‌آید، 20 میلیارد دلار هیچگاه سه درصد نیست!

نماینده مردم شبستر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر برنامه کمیسیون اقتصادی برای جایگزینی دلار در مبادلات ایران با سایر کشورها گفت: تاکنون 12 پیمان نامه تصویب کردیم که در صحن علنی هم رأی آورده است، اگر اروپا هم SPV را تصویب کند، این یعنی پیمان نامه پولی بین ایران و اروپا که ساز وکار مالی آن شرایط خاصی دارد که در آن مبادله پول خارج از ضوابط تحریم خواهد بود و شرکت‌ها آسیب نمی‌بینند.

وی به منطقی بودن یا نبودن افزایش 20 درصدی حقوق در بودجه 98 هم پاسخ داد و ابراز داشت: یکی از مواردی که مطرح است و در جلسات غیرعلنی زیاد بحث می‌شود، این است که تورم امسال اگر فرضاً 200 درصد است، افزایش 20 درصدی چیزی نیست.

آقاپور با بیان اینکه من باید بگویم که ما شرمنده تمام حقوق بگیران هستیم. هر جور هم حساب کنیم و حتی، 140 درصد یا اصلاً 200 درصد هم اضافه کنیم این یعنی 1.5 تا 2 برابر فعلی خاطرنشان کرد: باید اذعان کنیم که سفره خانوار کوچک شده و خط فقر زیر 5 میلیون تومان است که افزایش‌ها پاسخگوی آن نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه 11 میلیون خانوار مشمول بسته‌های حمایتی شدند که این یعنی 44 میلیون نفر و باعث شرمندگی ماست، اضافه کرد: این 44 میلیون نفر یعنی بیش از نیمی از جامعه ولی در این شرایط بحرانی هم ما مقصر نیستیم و تا حدی توان جبران وجود دارد. منِ نماینده دوست دارم هزار درصد حقوق کارمند اضافه شود اما موقعی که نیست، اگر مویی کف دست ماست، بِکَنید!

وی ادامه داد: به دولت گفتیم رقمی را برای افزایش حقوق اعلام کند که بتواند بدهد تا متعهد به تأمین آن باشد، گفت: از طرفی هم کارمندان نگران نباشد چراکه منابعی را برای بسته‌های حمایتی آنها پیش بینی کردیم و روی جیره غذایی آنها اعمال می‌شود. این موضوع به نفع کارمندان است چراکه اگر حقوق کارمندان را بیش از این اضافه کنم، حجم نقدینگی را به شدت افزایش می‌دهیم و این بادکنک را هی باد می‌زنیم تا در نهایت منفجر شود و باید مانع این حجم از نقدینگی در جامعه شویم لذا سعی می‌کنیم حمایت ما غیر مستقیم باشد تا حجم نقدینگی افزایش نیابد ولی معیشت و رفاه مردم بهبود یابد.

معصومه آقاپور در ادامه، با اشاره به عملکرد خود در مدت نمایندگی مردم شهرستان شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: بنده سعی می‌کنم صرفاً کارهای انجام شده که تکمیل شده است را به مردم بازگو کنم چرا که همه از شعار زدگی خسته شده‌اند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با اشاره مشکلات شهرستان شبستر در بخش راه و شهرسازی عنوان کرد: در بخش روستایی، بین شهری و بزرگراه‌ها در سطح کشور معضل وجود دارد و در بخش بزرگراهی نمود مشکلات در شهرستان شبستر بیشتر بوده است.

آقاپور علیشاهی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان شبستر در بخش صنعتی و واحدهای تولیدی یادآور شد: حل مشکلات راه و شهرسازی یکی از بسترهای صنعتی شدن شبستر است.

وی ادامه داد: تکمیل بزرگراه صوفیان –شبستر-تسوج یکی از آرزوهای دیرینه مردم شهرستان شبستر بوده است که در سال 94 محور صوفیان-شبستر تکمیل شد که البته بدهی‌ها بابت این پروژه به پیمانکار مانده بود و از سال 88 تا 94 هر کاری انجام داده بودند به صورت نسیه بود و دوازده و نیم میلیارد تومان بدهی داشت که سال 96 با تلاش‌های مستمر و پیگیری‌های انجام شده این بدهی تسویه شد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم اعتبارات تخصیصی برای باقیمانده پروژه یعنی شبستر به سمت تسوج نیز محقق شود و ان شاء الله 10 کیلومتر شبستر تا کوزه کنان تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

آقاپور اضافه کرد: پروژه تقاطع سه راهی سیس در محور صوفیان شبستر نیز باید تغییر نقشه داده شود و پیگیر این مورد هستیم و اصلاح ورودی روستاهای صوفیان شبستر نیز از موارد مهم و مدنظر است، همچنین طرح سه راهی شندآباد نیز با مشارکت خیرین انجام خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد خود خاطرنشان کرد: اداره ورزش و جوانان شهرستان شبستر در سطح استان رتبه اول را کسب کرده است و همین طور اداره بهزیستی که شاهد خدمات دهی بهتر و مطلوب به مراجعه کنندگان بودیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پروژه بزرگراه تبریز –مرند –بازرگان بیان کرد: 25 میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شد و 40 درصد این طرح در محدوده شهرستان شبستر است که تکمیل این طرح گشایشی برای شهرستان شبستر نیز محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اظهار نظر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش حقوق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۶ دی ۱۳۹۷
سلام.
حقوق خودتون رو هم مثل یک کارمند کاهش بدهید تا نقدینگی بالا نره.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۰ ۱۶ دی ۱۳۹۷
حقوق سال 98 کارگرا چقدر هست ؟ ماکه زیر بار تورم و گرانی له شدیم امام زمان بیا مارو نجات بده، همسان سازی حقوق کارگران و کارمندان کشور باید اجرایی شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۶ دی ۱۳۹۷
بسته حمایتی کارکنان کارگری یک الکی بزرگه
از تیرماه قراره بسته حمایتی بدن ولی ...