صالحی در آیین پایانی چهارمین جشنواره جایزه فیروزه:

کالای فرهنگی فرصتی برای ارتباط با جهان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کالاهای فرهنگی فرصت ارتباطی ما را با جهان ایجاد می‌کند و جاده ابریشم ایران بر مسیر کالاهای فرهنگی قرار خواهد داشت.

کالای فرهنگی فرصتی برای ارتباط با جهان استبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه «جایزه فیروزه» با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و امسال، سال حمایت از کالای ایرانی نامیده شد، اظهار داشت: یکی از شعارهای انقلاب اسلامی، استقلال و حمایت از کالاهای ایرانی است . این شعار  بخشی از هویت ما یعنی استقلال را تحقق می بخشد.

وی ادامه داد: دو تفسیر می توان از کالای ایرانی داشت یکی کالایی که افراد داخل ایران تولید می کنند چون از یک طرف با استقلال کشور و از طرف دیگر با اقتصاد و امنیت ملی در ارتباط است از این رو اهمیت دارد. اما یک کالای ایرانی دیگر نیز وجود دارد که با روح ایرانی تولید می‌شود.

صالحی با بیان اینکه روح ایرانی در هزاران ساله تاریخی کشور یک روح ممتد و مستمری است که گسست هایی داشته است، افزود: یک روح ایرانی ممتد در طول تاریخ داریم که در کالای ایرانی خود را نشان داده است.

وی بیان کرد:روح ایرانی ترکیبی از اتقان و اصالت با ظرافت است. ترکیب دیگر در روح ایرانی، ترکیب مادیت و معنویت است که این ترکیب ماده و معنا روح ایرانی را می سازد و این روح در طول تاریخ در کالاهای ایرانی جریان داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه روح ایرانی ترکیبی از سنت و نوآوری است، بیان کرد: کالای ایرانی در طول تاریخ، این ترکیب سنت و نوآوری را با هم داشته است و دارد. روح ایرانی ترکیبی بین انسان و طبیعت است که هم به انسان توجه دارد و هم به طبیعت احترام می گذارد.
وی با بیان اینکه بحث های زیست محیطی و محیط زیستی در کالای ایرانی جریان داشته است، بیان کرد: اگر جغرافیا و اقلیم با روح ایرانی همراه نباشد رویکرد ایرانی بودن ندارد. هیچ کالایی نیست که نسبتی با فرهنگ نداشته باشد اگر از حمایت کالاهای ایرانی صحبت می کنیم کالاهای فرهنگی ایرانی جایگاه خاص تری دارد.
 
صالحی گفت:کالاهای فرهنگی فرصت ارتباطی ما را با جهان ایجاد می‌کند و جاده ابریشم ایران بر مسیر کالاهای فرهنگی قرار داشته است و خواهد داشت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «جایزه فیروزه» و اتفاقاتی از این دست چند مسیر را دنبال می‌کند،گفت: نکته نخست رصد و پایش است نکته دوم فرصت ارتباط و تبادل مولدان با یکدیگر و گروه های مرتبط با مولدان است. در این جلسات و اهدای جوایز، دغدغه ها مطرح  و فرصت هایی برای زمینه های حمایتی ایجاد می‌شود که ما را به رفع این دغدغه ها نزدیک می کند.
 
صالحی گفت:حوزه مشاغل فرهنگی، جای مناسبی در مشاغل نداشته است و اگر جریان فرهنگی شغل آفرین به رسمیت شناخته شود. اهمیت آن بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.
 

درخواست معاون فرهنگی وزیر ارشاد برای حمایت مسئولان از اسباب بازی

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه «جایزه فیروزه» که صبح امروز در بوستان گفتگو برگزار شد، گفت: کشور ما به دلیل ظرفیت‌های قومی مختلف می‌تواند به تنوع و تکثر در حوزه کالا‌های فرهنگی فکر کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم ایجاد بازار‌های بین المللی برای کالا‌های فرهنگی را به سرانجام برسانیم،گفت: امسال بخش‌هایی به «جایزه فیروزه» افزوده شد و از پژوهش در حوزه کالا‌های فرهنگی نمی‌توان غفلت کرد. 

 فریدونی دبیر «جایزه فیروزه» در خصوص این جایزه گفت: امسال کار‌هایی مرتبط با اهداف برنامه‌ها و آیین نامه‌های «جایزه فیروزه»  انجام شد. که نوشت افزارها، اسباب بازی و هدایای فرهنگی از موضوعات مورد بحث در این جایزه بود.

وی با بیان اینکه استارتاپ‌های فرهنگی در «جایزه فیروزه» مجموعه آثاری را به دبیرخانه ارسال کردند،گفت: در حوزه اسباب بازی ۱۷۰۰ اثر به دبیرخانه «جایزه فیروزه» ارسال شد و ۲۰۰ اثر به مرحله داوری نهایی رسید. در حوزه نوشت افزار ۲۶۰۰ اثر و هدایای فرهنگی ۲۵۰۰ اثر برای این جایزه ارسال شد که در این حوزه‌ها هم ۲۰۰ اثر به مرحله داوری نهایی رسید.

فریدونی ادامه داد:در حوزه کتاب و اسباب‌بازی مرتبط با کالای فرهنگی ۹۵ اثر، در حوزه کالا‌های فرهنگ محور خانواده ۱۲۰۰ اثر و در بخش پایان نامه ۵۷۰ اثر به دبیرخانه «جایزه فیروزه» ارسال شد که ۲۰۶ پایان نامه هم به مرحله داوری نهایی رسید.

دبیر «جایزه فیروزه» با اشاره به پذیرش ۲۰۳ مقاله و داوری نهایی ۶۰ مقاله در این جایزه اظهار داشت: ۵۰ استارتاپ به مرحله نهایی داوری در «جایزه فیروزه» رسیدند که در نمایشگاه حضور داشتند. در این دوره به استارتاپ‌های فرهنگی توجه ویژه‌ای کردیم و مانند سال گذشته اصناف اسباب‌بازی و نوشت افزار نقش پررنگ مهم و تشویقی برای ما داشتند تا بتوانیم مراسم «جایزه فیروزه» را ادامه بدهیم.

سجادی نیری دبیر ستاد نرم افزار‌های نرم و هویت ساز گفت: صنایع خلاق جنبه‌های اقتصادی مقتدرانه‌ای دارند که می‌تواند به اقتصاد کشور ما کمک کند.

وی با بیان اینکه ارزش صنایع خلاق در دنیا ۲۲۵۰ میلیارد بوده است،گفت: باید سهم صنایع ما بر طبق جمعیت  ۲۰ میلیارد باشد اما تلاشمان این است که توسعه زیست بوم فن آوری‌های خلاق را برای حمایت از استارتاپ‌های فرهنگی در برنامه داشته باشیم.

 ایزجی عضو انجمن اسباب‌بازی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم از مسئولان فرهنگی درخواست کرد تا از کالای فرهنگی یعنی اسباب بازی حمایت کنند.

وی ادامه داد:امیدوارم سال آینده با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد رشد تولیدات اسباب‌بازی باشیم.

گفتنی است در این مراسم از برگزیدگان «جایزه فیروزه» تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.