روایت کشف حجاب رضاخانی و مقاومت مردم +موشن‌گرافی

یک موشن گرافی جالب از ماجرای کشف حجاب رضاخانی و تصویب قانون منع حجاب زنان ایرانی را مشاهده می‌کنید.

روایت کشف حجاب رضاخانی و مقاومت مردم، علما و زنان محجبه+موشن‌گرافیبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، خاندان منحوس پهلوی در طول سلطنت و حاکمیت خود بر کشور ایران هر بار به بهانه‌ای آرامش و آسایش مردم را نشانه می‌گرفتند و با عملکرد خود زندگی مردم را تحت فشار قرار می‌دادند. یکی از ننگین‌ترین اقدامات رضا شاه پهلوی تصویب قانون منع حجاب زنان و دختران ایرانی از حجاب در روز ۱۷ دی ماه سال ۱۳۱۴  بود که به موجب آن زنان حق استفاده از ملزومات حجاب مثل چادر و روبنده را نداشتند.

پس از آن مأموران اجیر شده دستگاه پهلوی از سر زنانی که با حجاب چادر و روبنده در اماکن عمومی حاضر می‌شدند، با زور و اجبار حجاب را برمی‌داشتند و رفتاری زننده و غیرانسانی با زنان محجبه داشتند. در کوچه و خیابان‌های شهر چادر از سر زنان می‌کشیدند و به گفته رضاشاه این اقدام را نشانه نوگرایی و همچنین حرکتی برای پیشرفت زنان برمی‌شمردند.

تاج‌الملوک آیرُملو، همسر رضاشاه و دختران وی شمس و اشرف پس از تصویب قانون منع حجاب نخستین زنانی بودند که بدون حجاب به دانش‌سرای تربیت معلم رفتند و در صدد اجرای این قانون ننگین برآمدند.

رضاشاه تصویب و اجرای قانون منع حجاب زنان ایرانی را باعث اعتلا و ترقی زنان می‌دانست و از این رو بر اجرای آن تأکید داشت و سخت‌گیری‌های بسیاری را به کار بست.

مسافرت‌های شاه به اروپا و مشاهدات وی از وضعیت پوشش زنان اروپایی در دربار تأثیر بسزایی در تصویب قانون منع حجاب و پافشاری رضا شاه در اجرای آن گذاشت و وی نداشتن حجاب زنان را نشانه روشنفکری و تجددگرایی برمی‌شمرد.


بیشتر بخوانید: پاسخ جالب آیت‌الله کاشانی به درخواست پهلوی برای کشف حجاب همسرش +فیلم


در ادامه این خبر یک موشن گرافی جالب از ماجرای کشف حجاب رضاخانی و تصویب قانون منع حجاب زنان ایرانی را مشاهده می‌کنید که به تشریح این قانون ننگین که دستاورد عملکرد خاندان پهلوی بود، می‌پردازد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشف حجاب ، پهلوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.