در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد دولت‌های ضعیف در منطقه بودند/ جابجایی سرزمینی داعش جدی است

گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع آخرین تهدیدات امنیتی غرب آسیا برگزار شد.

آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد دولت‌های ضعیف در منطقه بودندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (دوشنبه، ۱۷ دی ماه) با موضوع آخرین تهدیدات امنیتی غرب آسیا با حضور رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی سردار وحیدی و تماس تلفنی با مسئول شورای بین‌الملل انصارالله یمن برگزار شد.

سردار احمد وحیدی در ابتدای برنامه با بیاینکه لیست برنامه‌های نظام سلطه و متحدین آن‌ها برای ایجاد بحران در منطقه لیست مفصلی است، گفت: دخالت نظامی تا ایجاد جریان تروریستی بر مصدر موضوعات تکفیری، تجزیه طلبی، تغییر نقاط موازنه منطقه‌ای و تغییر معادلات منطقه‌ای برای حفاظت از منافع بیشتر آنها، به حاشیه راندن رژیم صهیونیستی از نقطه توجه و کانونی منطقه و آوردن کشور‌های دیگر و موضوعاتی از این دست مثل معاهدات فراوانی که در منطقه بسته می‌شود و منطقه را به انباری از مهمات جدید و نو تبدیل کرده‌اند و اصولا حاکم کردن ادبیات تجاوزگرانه، قلدرمآبانه و دخالت جو که امروز بر زبان بازیگران خارج و حتی داخل منطقه است، همه طراحی‌هایی است که برای بی‌ثبات سازی منطقه توسط آمریکا و متحدانش شکل گرفته است.

وی ادامه داد: البته هر کدام در یک مقطع زمانی به نتیجه نرسیده، انجام شده است و نهایتا آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که دولت‌های ضعیفی در منطقه ایجاد کنند که تابع خواسته‌ها و تمایلات آن‌ها باشد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: این جریان بعد از جریان حمله به کویت و عراق اعلام کردند می‌خواهند خاورمیانه جدید ایجاد کنند و احساس کردند از این منطقه می‌توانند نظم نوینی را ایجاد کنند.

سردار وحیدی تاکید کرد: بعد از ناکامی آمریکا در کنترل عراق و تحمیل تمایلاتش به ملت عراق، این پروژه شکست خورد و نتوانستند این منطقه را نقطه جدیدی برای نظم نوین تلقی کنند و بخاطر همین بعد از آن گروه‌های تروریستی را به وجود آوردند و داعش یکی از شکل آن‌ها بود.

وی خاطر نشان کرد: داعش و گروه‌های تروریستی طراحی دوم آن‌ها بود و به رغم اینکه آن‌ها اعلام می‌کنند که با داعش مبارزه کردند، اما مشوق و حامی داعش بودند و کافیست بدانیم آمریکا‌ها زمانی وارد مبارزه با داعش شدند که به این نتیجه رسیدند که با داعش نمی‌توانند به مواضع خود برسند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه ملت عراق و نیرو‌های هم پیمان به ویژه ایران و حشدالشعبی توانستند با آن‌ها مقابله کنند، گفت: بعد از آن آمریکایی‌ها بحث تجزیه طلبی را ایجاد کردند و تلاش کردند تا کردستان عراق با حمایت آمریکایی‌ها و به ویژه رژیم صهیونیستی را جدا کنند که این امر هم شکست خورد.

سردار وحیدی تاکید کرد: همزمان در سوریه فکر کردند اگر نتوانستند در عراق کاری کنند، سوریه یک موقعیت استراتژیستی دارد و همزمان با بیداری اسلامی سعی کردند با یک تیر دو نشان بزنند و هم جریان بیداری اسلامی را منحرف کنند و هم تنها کشور خط مقدم رژیم صهیوونیستی را دچار مشکل کنند و نظام حاکم را براندازند.

وی تصریح کرد: در صحنه سوریه تمام ماجرا بر علیه یک ملت و دولت جمع شدند و با بدترین و غیر اخلاقی‌ترین روش‌ها گروه‌های تروریستی را بر آن‌ها باز کردند؛ ۷ سال تمام تلاش‌های خود را کردند و اکنون به این نتیجه رسیدند که از این روش هم شکست خوردند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به سناریوی بعدی آمریکایی‌ها گفت: باید بدانیم آمریکایی‌ها اکنون هم با داعش در ارتباط هستند و داعش در سوریه در فاصله بسیار نزدیک در پایگاه‌های آمریکا قرار دارد و در واقع به یک معنا در حمایت آنهاست و حتی رابط دارند و با آن‌ها مذاکره می‌کنند.

سردار وحیدی با اشاره به جابجایی سرزمینی داعشی‌ها خاطرنشان کرد: از جمله مسائلی که داعشی‌ها درخواست کرده بودند این بود که به عراق منتقل شوند و آمریکایی‌ها قول کمک داده بودند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر آن‌ها برای ادامه حیات، مناطق افغانستان و آسیای میانه و شمال آفریقا را در نظر داشتند و امروز شاهد هستیم که با همکاری‌های این گروه تروریستی ردپای آن‌ها در آسیای میانه و افغانستان را می‎‌بینیم.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه بحث جابجایی آن‌ها جدی است، گفت: آن‌ها در نقاطی که هستند امید دارند و فکر می‌کنند پایگاه‌های کوچکی که در سوریه دارند بتوانند فعال بشوند. البته آن‌ها به این نتیجه رسیدند که نگه داشتن این منطقه سخت است و به مسائل ضد امنیتی و ترور تمرکز دارند؛ اما از این غافل نیستند که بتوانند سرزمینی داشته باشند و بنابراین بحث تغییر سرزمینی بحث درستی است.

سردار وحیدی در مورد وضعیت آمریکا در سوریه گفت: واقعیت این است که وضعیت آمریکایی‌ها در سوریه وضعیت بدی است؛ آن‌ها در یک تله گیر افتاده‌اند و با محاسبات غلط تصور می‌کردند که می‌توانند در سوریه تاثیر گزار باشند. اما امروز اصلا تاثیرگزار نیستند و دولت سوریه تثبیت شده است و دولت‌هایی که بر خلاف دولت سوریه تلاش می‌کردند برگشته اند و به دنبال برقراری ارتباط هستند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در چنین شرایطی هستند و باید ارتباط بین عرب‌ها و کرد‌ها را حل کنند. امروز نقش آمریکایی‌ها یک نقش محلی است که بتوانند مسائل بین کردها، داعش و عرب‌ها و مسائل ترکیه را حل کنند در حالیکه آمریکا هیچ نقشی در روند حرکت واقعی سوریه نداردو شکست بزرگی محتمل شده است. اینکه آمریکا از سوریه فرار کند حرف عجیبی نیست چرا که آن‌ها دیدند حتی کشور‌هایی که با سوریه مشکل داشتند اکنون در برقراری ارتباط پیشی می‌گیرند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: آمریکا شکست بسیار بزرگ و فاحش و آشکاری در منطقه خورده است که نتوانسته‌اند به هیچ یک از خواسته‌های خود برسند و نتوانستند به خواسته‌های خود جامعه عمل بپوشانند و این شکست را همه مشاهده می‌کنند.

سردار وحیدی با تاکید بر اینکه ما شاهد کاهش تاثیر روزافزون آمریکا در مسائل منطقه هستیم، گفت: اینکه کشور‌هایی علاقه دارند که با سوریه رابطه برقرار کنند که پیش از این هم پیمان آمریکا و عربستان شده بودند، باید گفت: این کشور‌ها خبط بزرگی کردند و بخش زیادی از جنایات بزرگی که در سوریه اتفاق افتاد بخاطر این کشورهاست.

وی تصریح کرد: این کشور‌ها با آمریکا و عربستان هم پیمان شدند و مسئول جنگ ۷ ساله هستند و باید پاسخگو باشند و تلاش دارند قبل از اینکه مهر شکست بر پیشانی آن‌ها روشن شود به دنبال عادی سازی روابط هستند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به جنگ یمن گفت: در بحث یمن می‌گفتند دو هفته کار را تمام می‌کنیم؛ اما اکنون بالغ بر ۳ سال است که نتوانستند هیچ پیروزی به دست بیاورند؛ آن‌ها مرتب ماکرات صلح را به عقب انداختند تا بتوانند جایی را تصرف کنند تا از موضع قدرت در این مذاکرات شرکت کنند و حدیبه همان جایی بودکه به دنبال تصرف آن بودند، اما ناموفق بودند و مجبور شدند وارد مذاکرات صلح شوند.

سردار وحیدی ادامه داد: نتیجه این شد که مردمی را که مقاومت می‌کردند و خواسته شان این بود که خود برای کشورشان تصمیم بگیرند توسط بمب‌های آمریکایی به دست سعودی‌ها بمباران شدند، اما این مذاکرات سلسله پیروزی‌های محور مقاومت بود که در یمن شاهد آن هستیم.

سازمان ملل و برخی از کمیته های امدادرسان با ارسال مواد غذایی فاسد به یمن به دنبال به دست آوردن پول های بیشتر بودند

در ادامه عدنان قفله، رئیس شورای بین‌الملل انصارالله یمن در تماس تلفنی با برنامه گفت: در این روز‌ها تلاش‌های گسترده‌ای از طرف فرستاده سازمان ملل انجام شده و از روز شنبه گذشته چندین دیدار در پایتخت صنعا برگزار کرده است. روز گذشته هم با عبدالملک حوثی رهبر جنبش انصارالله دیدار کرد و بر اساس اظهارات هیئت مذاکره کننده این دیدار‌ها مثمر ثمر بود و بحث‌هایی درباره توافقنامه استکهلم شد که این توافقنامه را بررسی کردند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در روز‌های آینده بند‌های این توافقنامه اجرایی شود، گفت: بند‌های این توافقنامه آزادی و تبادل اسرا و توقف جنگ در حدیبه و برخی اقدامات انسانی در تعز و دیگر استان‌هاست که به عنوان اولین گام برای تحقق صلح و آشتی دائم در یمن است.

قفله گفت: با وجود اینکه ائتلاف، چالش‌ها و موانع بسیاری را ایجاد کرده‌اند تا این توافقنامه اجرایی نشود و مزدوران را وادار می‌کنند که این توافقنامه را نقض کنند، اما ما امیدواریم همه بند‌های این توافقنامه از طرف سازمان ملل انجام شود و مزدوران متعهد شوند که تمامی بند‌های توافقنامه در استکهلم اجرایی شود.

عدنان قفله مسول شورای بین الملل انصار الله یمن تصریح کرد: سازمان ملل و برخی از کمیته‌های امدادرسان با ارسال مواد غذایی فاسد به یمن به دنبال به دست آوردن پول‌های بیشتر بودند لذا این اقدام در یکی از بندر‌های امارات با کمک سازمان ملل صورت گرفت.

رویکرد طالبان نسبت به گذشته تغییر یافته است

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه چهره‌ها و ناظران پس از عملکرد سازمان ملل، بر جنایات کشور‌های دیکتاتور سرپوش می‌گذارند گفت: ایران همواره به مسائل افغانستان اهتمام دارد، زیرا آن‌ها هم دین و هم مذهب ما هستند، مردمان این کشور در طول سالیان دراز متحمل ظلم مضاعف شده‌اند و ما نسبت به سرنوشت آن‌ها حساس هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران هیچ وقت از صحنه افغانستان به دور نبوده است اظهار کرد: کشور‌های مختلف در طول سالیان دراز برای برهم زدن صلح افغانستان اقدام کردند، طالبان دست ساخته کشور‌هایی است که امروز با هم جلسه برگزار می‌کنند لذا عربستان، امارات، آمریکا و پاکستان کسانی بودند که طالبان را ایجاد کردند، البته رویکرد طالبان نسبت به گذشته تغییر یافته است.

سردار وحیدی با بیان اینکه ایران از موضع دوستانه و همسایگی درخواست طالبان را برای مذاکره قبول کرد تا راهی برای حل مشکلات افغانستان پیدا کنند خاطرنشان کرد: مسائل افغانستان باید با گفتگو‌های ملی حل شود، متاسفانه جنگ تلخ بزرگی بر ملت افغانستان تحمیل شده است به طوری که بعد از آمدن آمریکا به افغانستان امنیت این کشور بدتر شد و تولید مواد مخدر نیز بیشتر صورت گرفته است، مردم با وقار و مظلوم افغانستان تحت بمباران قرار گرفته‌اند؛ لذا وضعیت دلخراشی نیز در افغانستان ایجاد و شرایط روز به روز بدتر شده است، انصافاً مردم مقاوم و اصیل افغانستان امروزه اسیر دست بازی کشور‌هایی همچون آمریکا قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه ایران در ابتدای ظهور طالبان خسارت‌هایی از ناحیه آن‌ها دید، اما ترجیح می‌دهد صلح در کشور همسایه و مسلمان ایجاد شود ادامه داد: بعد از مسائلی که در عراق و سوریه اتفاق افتاد دولت پساداعش در عراق تشکیل شد و امیدواریم آرامش خوب و رو به جلویی را در عراق پس از داعش شاهد باشیم، همچنین سوریه از مسائل نظامی دور و وارد مسائل سیاسی شده است، افغانستان نیز بحرانی است که باید حل شود به طوری که نشانه‌هایی از تلاش برای حل آن را در این کشور می‌توان مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران امروزه مورد اعتماد تمام طرف‌های افغانی است گفت: ایران مهمترین سد در مقابل تروریست‌ها است و لذا امروزه دوست و دشمن بر این امر اذعان دارند، ایران اولین سنگر در مقابل تروریست‌ها است.

سردار وحیدی با اشاره به اینکه امیدوارم با خروج آمریکا از افغانستان شاهد وضعیت مناسبی در این کشور باشیم افزود: پیام ایران جاذبه دارد و ملت‌ها باید خودشان برای خود تصمیم بگیرند، امروز گفتمان مقاومت گفتمانی غالب است لذا مقاومت راه نجات است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه پیام ما پیام صلح، دوستی و عدم دخالت است عنوان کرد: پیام انقلاب اسلامی ایران جذابیت دارد امروز پیروزی‌هایی در منطقه برای محور مقاومت رخ داده نشان دهنده اقتدار گفتمان مقاومت است، به لحاظ سیاسی امروز جمهوری اسلامی ایران مورد اعتماد و توجه ملت‌های بسیاری در منطقه و جهان است و همچنین به لحاظ فرهنگی پیام‌های انقلاب اسلامی ایران قوی است، امروز پیام‌های انقلاب اسلامی چشم‌نوازی می‌کند که برآمده از ذات پاک انسان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه جریان‌های تروریستی همواره به خارج متصل هستند افزود: عزیزان ما در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور هوشیار هستند به طوری که بیش از ۱۰۰۰ تن مواد منفجره را در ورود مرز‌ها گرفتند و با اندکی که وارد شده توانستند دو سه عملیات کوچک داشته باشند لذا ایران بر همه ناامنی‌هایی که با هدایت غربی‌ها صورت می‌گیرد غلبه می‌کند و دستگاه امنیتی امروز قوی و مقتدرانه در منطقه حضور دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار